شبکه المپیک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کانال المپیک)
Olympic Channel
گستره پخشسراسر جهان
شعار تبلیغاتی«جایی که بازی‌ها پایانی ندارند»
ستادمادرید، اسپانیا[۱]
برنامه‌سازی
زبان(ها)انگلیسی
فرمت تصویر۱۶:۹ ۱۰۸۰آی، تلویزیون وضوح بالا
مالکیت
مالککمیته بین‌المللی المپیک (IOC)
تاریخچه
راه‌اندازی‌شده۲۱ اوت ۲۰۱۶ ‏(۷ سال)
پیوندها
وبگاه
دسترسی
رسانه جاری
OlympicChannel.comپخش زنده
تلویزیون یوتیوبتلویزیون اینترنتی (IPTV)

Olympic Channel یک سرویس تلویزیونی برتر اینترنت است که توسط کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) اداره می‌شود. این شبکه در ۲۱ اوت ۲۰۱۶ و همزمان با اختتامیه المپیک تابستانی ۲۰۱۶ آغاز شد. این سرویس با هدف نمایش بازی‌های المپیک تأسیس شد.

کمیته بین‌المللی المپیک این سرویس را با محوریت بین‌المللی اداره می‌کند، اما همچنین اعلام کرده‌است که قصد دارد با کمیته‌های محلی و المپیک‌های محلی المپیک همکاری کند تا نسخه‌های بومی شده و خدمات خطی را به عنوان نسخه‌های معتبر کانال المپیک ایجاد کند. اولین مورد از این، در ایالات متحده، در ژوئیه سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد.

هدف[ویرایش]

هدف اصلی این خدمت، علاقه‌مندی سالانه به ورزش‌های المپیک بین تکرارهای المپیک تابستانی و زمستانی، به ویژه در بین مخاطبان جوان است. این برنامه شامل مسابقات در ورزش‌های المپیک و همچنین برنامه‌های کوتاه و بلند با تمرکز بر روی ورزشکاران المپیک است. این سرویس در ابتدا به زبان انگلیسی پخش می‌شود، اما با زیرنویس‌های موجود در ۹ زبان دیگر قابل اجرا است.[۲]

یانیس اگزارچوس، سرپرست کانال المپیک و مدیرعامل خدمات پخش المپیک با بیان اینکه محتوای این سرویس در درجه اول روی داستان‌های ورزشکاران متمرکز خواهد بود، اظهار داشت: "ما باید برخی از خطرات را برطرف کنیم و بهتر است اکنون خطرات را بپذیریم زیرا ما قوی تر هستیم. ما همیشه بوده‌ایم شخصیت‌های ورزشکاران، سبک زندگی آنها چیزی بسیار جذاب و جذاب است. "[۳]

تاریخ[ویرایش]

رئیس‌جمهور کمیته بین‌المللی المپیک، توماس باخ، که در ابتدا مفهوم یک کانال تلویزیونی‌گرا را به المپیک در سال ۱۹۹۴ پیشنهاد داد وقتی او افسر ارشد IOC بود، اظهار داشت که این سرویس "آغاز یک سفر جدید هیجان انگیز برای اتصال به سراسر جهان است. مخاطبان با جنبش المپیک در تمام طول سال ".[۲] این کانال از مادرید تولید می‌شود و بودجه هفت ساله ۶۰۰ میلیون دلار آمریکا نیز اختصاص می‌یابد.[۳]

سرویس دیجیتالی اولیه تمرکز بین‌المللی خواهد داشت، اما IOC اظهار داشت که قصد دارد با کمیته‌های ملی المپیک و صاحبان حقوقی محلی برای تهیه نسخه‌های محلی کانال المپیک همکاری کند، که ممکن است به صورت اختیاری کانال‌های تلویزیونی خطی را در بر بگیرد.[۲] بستر جریان از طریق Playmaker Media، بخشی از گروه ورزشی NBC ارائه شده‌است.

نسخه‌های منطقه‌ای[ویرایش]

خاورمیانه و آفریقای شمالی[ویرایش]

در ۴ سپتامبر ۲۰۱۷، کمیته بین‌المللی المپیک همکاری خود را با beIN Sports برای راه اندازی کانال المپیک خطی برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) اعلام کرد، که از ۱ نوامبر ۲۰۱۷ راه اندازی شد. این شبکه به عنوان پیشرو در راه اندازی، بلوک روزانه برنامه‌نویسی کانال المپیک را در کانال اصلی خود پخش می‌کند.[۴]

ایالات متحده[ویرایش]

در یک گردهمایی صنعت در مارس ۲۰۱۷، رئیس کمیته المپیک NBC اظهار داشت که NBCUniversal نسخه محلی کانال المپیک را در ایالات متحده به عنوان یک کانال تلویزیونی خطی بعداً در سال راه اندازی می‌کند.[۵] نسخه آمریکایی کانال المپیک در تاریخ ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد و جایگزین Universal HD شد - که خود به دنبال قطع ورزش جهانی در سال ۲۰۱۵، محتوای ورزشی سرریز المپیک را برداشت کرده‌است.[۶][۷][۸][۹]

آمریکای اسپانیایی[ویرایش]

در ژانویه سال ۲۰۱۹، کمیته بین‌المللی المپیک همکاری خود را با Claro TV و Claro Video برای توزیع برنامه‌نویسی کانال المپیک در کانال خطی Claro Sports و سرویس پخش ویدئویی خود به کشورهای آمریکایی اسپانیایی اعلام کرد.[۱۰]

چین[ویرایش]

در ژانویه سال ۲۰۱۹، صدای چین اعلام کرد قصد دارد نسخه چینی کانال را راه اندازی کند.[۱۱] با نام CCTV-16، این کانال هنوز راه اندازی نشده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. Olympic Channel About Us page with headquarters address (Retrieved 22 April 2019)
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ Spangler, Todd (26 July 2016). "IOC Sets Post-Rio Launch for Olympic Channel Free Over-the-Top Video Service". Variety. Retrieved 16 August 2016.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "IOC Plans Year-Round TV Channel to Appeal to Young Fans". Bloomberg. Retrieved 16 August 2016.
  4. "Olympic Channel announces BeIN tie-up". SportsProMedia (به انگلیسی). Retrieved 2017-09-05.
  5. Dachman, Jason (3 March 2017). "SVG IP Production Forum: NBC Olympics President Zenkel Details Launch of The Olympic Channel". Sports Video Group. Retrieved 11 March 2017.
  6. Lieberman, David (2015-11-16). "NBC Sports Group Picks Up Events That Aired On Universal Sports Network". Deadline (به انگلیسی). Retrieved 2017-07-14.
  7. Hipes, Patrick (2015-10-22). "Universal Sports Network Being Shuttered By NBCU". Deadline (به انگلیسی). Archived from the original on 7 September 2020. Retrieved 2017-07-14.
  8. "NBCUniversal Sets Olympic Channel Launch Date". The Hollywood Reporter (به انگلیسی). Retrieved 2017-07-14.
  9. "Olympic Channel TV network set to launch". NBCSports.com. 15 December 2016. Retrieved May 11, 2017.
  10. Olympic Channel lands Claro Sports distribution deal - Sports Pro, 23 January 2019
  11. "慎海雄会见国际奥委会主席巴赫:将开播央视奥林匹克频道" [CCTV plans to launch Olympic Channel in China] (به چینی). China Central Television. Archived from the original on 1 August 2020. Retrieved 22 May 2020.

پیوندها[ویرایش]