آمدنیوز

صفحه با تغییرات در انتظار سطح ۱ حفاظت شده‌است
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کانال آمدنیوز)

سایت خبری آمدنیوز
گونه وبگاه
پایگاه اطلاع‌رسانی
در دسترس به زبانفارسی
بنیانگذار(ان)روح‌الله زم
مجید نیکنام
بابک اجلالی
سام محمودی سرابی
سردبیرروح‌الله زم (از سال ۱۳۹۴ تا هنگام دستگیری در سال ۹۸)
وبگاه
نیاز به ثبت نامندارد
راه‌اندازی۲۰۱۵
وضعیت کنونیغیرفعال

آمدنیوز یکی از وبگاه‌های فعال سیاسی در ایران بود. آمدنیوز مخفف سه کلمهٔ آگاهی، مبارزه و دموکراسی است و مسئولان آن خود را از جنبش اعتراضی سبز و مردمی می‌دانند و با هدف مبارزه و افشای مفاسد و فعالیت‌های مخفیانهٔ نظام حاکم بر کشور ایران شکل گرفته‌است. این رسانه مدعی است که می‌تواند اخباری مخفی را از سِرّی‌ترین نقاط نظام به دست مردم برساند[۲] روح‌الله زم، بابک اجلالی، سام محمودی سرابی و مجید نیکنام از بنیانگذاران این وبگاه بوده‌اند.[۳] اما روح‌الله زم مدعی است که ادارهٔ این وبگاه را به گروهی خبری داده‌است.

کانال تلگرامی آمدنیوز نیز یکی از کانال‌های فعال سیاسی و خبرساز است. کانال تلگرامی این خبرگزاری در مردادماه ۱۳۹۶، به بیش از ۵۰۰ هزار عضو رسید. این رقم در نیمهٔ مهرماه به ۶۰۰ هزار افزایش یافت. همچنین در نیمهٔ آذرماه رقم ۷۵۰ هزار عضو را نیز رد کرد و این رقم در اواخر آذر ۸۵۰ هزار رسید. در اوایل دی‌ماه ۱۳۹۶ از مرز ۱ میلیون و چهارصد هزار کاربر گذشت. این کانال در ۹ دی‌ماه و در زمان اعتراضات ۱۳۹۶ ایران، به علت تشویق به خشونت توسط تلگرام مسدود شد. کانال چهارم این رسانه با نام صدای مردم آغاز به کار کرد.[۴]

خبررسانی اختصاصی[ویرایش]

از جمله اخباری که نخستین بار از سوی آمدنیوز منتشر شده و مورد توجه عمومی قرار گرفته، ادعای وجود حساب‌های شخصی رئیس قوهٔ قضائیه و سند محرمانه از جاسوسی دختر وی،[۵][۶][۷] خروج قائم مقام پیشین آستان قدس از کشور،[۸] افشاگری دربارهٔ سابقهٔ افراد سیاسی و مسائل مربوط به سعید طوسی و وضعیت وخیم حال علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است.[۸]

دیدگاه‌ها[ویرایش]

واکنش رسانه‌های داخلی ایران[ویرایش]

به نقل از خبرگزاری میزان رسانه قوهٔ قضاییه ایران، پیمان عارف معتقد است که کانال آمدنیوز و روح‌الله زم و بابک اجلالی برای سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه کار می‌کند.[۹] خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران نیز طی چند گزارش مدعی شد که شواهدی مبنی بر ارتباط این دو با سرویس اطلاعاتی ترکیه، موساد و عربستان سعودی وجود دارد.[۱۰][۱۱] این سایت همچنین نوشت که سایت آمدنیوز به وسیله یک شهروند سعودی ثبت شده و به وسیله یک شرکت سعودی میزبانی می‌شود.[۱۲][۱۳] به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان و خبرگزاری فارس، امید حبیبی‌نیا خبرنگار سابق بی‌بی‌سی به نحوه ادعاهای روح‌الله زم در مورد تحولات ایران از جمله ماجرای فوت هاشمی رفسنجانی واکنش نشان داد و این نحوه اطلاع‌رسانی را تخیلی و فاقد معیارهای روزنامه‌نگاری حرفه‌ای دانست.[۱۴]

حسن عباسی[ویرایش]

در دی ماه سال ۱۳۹۶ حسن عباسی، نظامی، تحلیل‌گر سیاسی و چهره اصولگرا، سازمان‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی را متهم به داشتن ارتباط با آمد نیوز نمود. این مسئله باعث شد تا وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی علیه وی اقامه شکایت کند.[۱۵][۱۶]

یک خبر اختصاصی

هک شدن[ویرایش]

فروردین ۱۳۹۶ کانال تلگرام و وبگاه آن توسط جمهوری اسلامی هک شد و دو دامنه دات کام و دات نت آن به سرقت رفت و به دلیل مشکلات مالی نتوانستند آنها را به صورت حقوقی پیگیری و پس بگیرند.[۱۷][۱۸]دی ۱۳۹۶ ندا امین ادعاهای متناقضی را درباه آمدنیوز و روح‌الله زم مدعی شد.

بسته شدن کانال تلگرامی[ویرایش]

در جریان اعتراضات ۱۳۹۶ ایران تلگرام، این کانال را به علت ترویج خشونت (تشویق به استفاده از کوکتل مولوتف) مسدود کرد.[۱۹] کانال‌های دوم و سوم این رسانه هم به علت فعالیت همزمان با کانال نخست بسته شدند.[۲۰] پس از مسدود شدن کانال‌های تلگرامی پیشین، کانال چهارم این رسانه با نام صدای مردم توسط گردانندگان آمدنیوز ایجاد شد که نهایتاً با مخالفت تلگرام در برابر درخواست مقامات جمهوری اسلامی برای مسدود سازی‌اش منجر به فیلتر کلی تلگرام در ایران شد.[۲۰]

دامنه دات کام[ویرایش]

مطابق گزارش‌های هوئیز دامنه دات کام در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ ثبت شده‌است.[۲۱]

ایستگاه پایانی دروغ[ویرایش]

در اواخر سال ۱۳۹۷ برنامه‌ای تحت نام ایستگاه پایانی دروغ از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش شد که ادعای نفوذ یکی از کارمندان وزارت اطلاعات جهوری اسلامی ایران به روح‌الله زم و دست انداختن وی را داشت. در بخش ابتدایی این مستند نشان داد می‌شد که افسر اطلاعاتی اخباری ساختگی را برای روح‌الله زم می‌خواند و زم هم آنها را در کانال تلگرامی و وبسایت آمدنیوز قرار می‌دهد همچنین این مستند با واکنش روح‌الله زم قرار گرفت و زم اعلام کرد که از قبل می‌دانسته که این تور اطلاعاتی است و در رابطه با این ادعا فیلم‌های نیز منتشر کرد.[۲۲]

دستگیری روح‌الله زم[ویرایش]

همزمان با دستگیری روح‌الله زم در ۲۲ مهر ۱۳۹۸ و بازگردانی وی به ایران توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، در کانال تلگرام آمدنیوز پیامی مبنی بر دستگیری زم با لوگوی سپاه پاسداران منتشر شد که نشان می‌داد آن سازمان کنترل کانال آمدنیوز را در اختیار گرفته‌است.[۲۳][۲۴]

منابع[ویرایش]

  1. «آمار وبگاه آمدنیوز در الکسا». الکسا. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ اكتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۱ بهمن ۱۳۹۵. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷.
  3. «بعد از مکرون سنگین‌ترین تیم حفاظت در فرانسه برای من بود». خبرگزاری مهر. ۲۷ بهمن ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲۸ آذر ۱۳۹۹.
  4. Sedaie Mardom
  5. «۲۱۰ نماینده مجلس: حساب‌های قوه قضائیه، «شرعی» و «قانونی» است». رادیو فردا. ۲۰۱۶-۱۲-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۴-۱۳.
  6. «وزیر اقتصاد 'شایعات در مورد حساب‌های بانکی رئیس قوه قضاییه' را رد کرد». BBC Persian. ۲۰۱۶-۱۱-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۴-۱۳.
  7. «صادقی: قوه قضائیه ۲۸۵ میلیارد تومان مازاد بر قانون پاداش داده». BBC Persian. ۲۰۱۷-۰۴-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۴-۱۳.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ «آستان قدس: پرونده سوءاستفاده مالی به دادسرا رفته و یک مدیر عزل شده». BBC Persian. ۲۰۱۷-۰۳-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۴-۱۳.
  9. «سازمان جاسوسی ترکیه پشت پرده "آمدنیوز"/ حقوق 8 هزار یورویی ادمین!+فیلم». میزان. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ نوامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۷.
  10. «ترمینولوژی اجساد، سایه‌ها، روح‌الله زم». فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ اكتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۹ اكتبر ۲۰۱۷. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  11. «ترمینولوژی «اجساد، سایه‌ها و روح‌الله زم» / ارتباط روح‌الله زم و بابک اجلالی با سرویس‌های جاسوسی میت و موساد». فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ اكتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۹ اكتبر ۲۰۱۷. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  12. «ترمینولوژی اجساد، سایه‌ها، روح‌الله زم/ «آمدنیوز» سایتی با میزبانی آل سعود!». فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ اكتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۹ اكتبر ۲۰۱۷. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  13. «حراجی در محله بدنام چندملیتی/ دریافتی «روح‌الله زم» از مراکز داخلی برای طرح‌های سفارشی». فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ اكتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۹ اكتبر ۲۰۱۷. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  14. «فیلم/ داستان تخیلی روح‌الله زم دربارهٔ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی». فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ اكتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۸ اكتبر ۲۰۱۷. تاریخ وارد شده در |بازبینی=،|archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  15. «1». farsi.alarabiya.net. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۱۵.
  16. «وزارت اطلاعات ایران: حسن عباسی به حبس قطعی محکوم شده‌است». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۱۵.
  17. «توضیحاتی پیرامون اخبار کذب منتشر شده توسط شبه‌رسانه فارس نیوز». آمدنیوز. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژوئیه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۸ ژانویه ۲۰۱۸.
  18. «هک شدن سایت آمدنیوز؟». وبگاه میلیون نهضت ملی ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ آوریل ۲۰۱۷.
  19. جهان|TABNAK، سایت خبری تحلیلی تابناک|اخبار ایران و. «توضیح تلگرام درمورد بسته‌شدن کانال آمدنیوز». سایت خبری تحلیلی تابناک|اخبار ایران و جهان|TABNAK. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۱۲-۳۰.
  20. ۲۰٫۰ ۲۰٫۱ «دوروف: ایران دسترسی به تلگرام را مسدود می‌کند». بی‌بی‌سی.
  21. "Whois amadnews.com". www.whois.com (به انگلیسی). Retrieved 2020-12-12.
  22. «روح‌الله زم پست‌های آمدنیوز رو از بچه‌های اطلاعات می‌گرفت!».
  23. "Iran's Revolutionary Guard confirms arrest of Paris-based exiled journalist". France 24 (به انگلیسی). 2019-10-14. Retrieved 2019-10-16.
  24. «دستگیری روح‌الله زم». www.tabnak.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۱۶.

پیوند به بیرون[ویرایش]