کارشناسی مدیریت بازرگانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کارشناسی مدیریت بازرگانی (BBA) یک مدرک لیسانس در مدیریت بازرگانی و کسب و کار است که توسط کالج‌ها و دانشگاه‌ها پس از اتمام چهار سال و معمولاً گذراندن ۱۲۰ واحد تحصیلی در مقطع کارشناسی در مبانی مدیریت کسب و کار اعطا می‌شود. این ۱۲۰ واحد معمولاً شامل دوره‌های پیشرفته در تجزیه و تحلیل تجاری، ارتباطات تجاری، امور مالی شرکتی می‌شود. امور مالی، حسابداری مالی، اقتصاد کلان، مدیریت، حسابداری مدیریت، بازاریابی، اقتصاد خرد، مدیریت استراتژیک، مدیریت زنجیره تأمین، و سایر موضوعات مهم دانشگاهی مرتبط با رشته دانشگاهی مدیریت بازرگانی هستند.

ساختار برنامه درسی[ویرایش]

این مدرک به گونه ای طراحی شده‌است که دانش گسترده‌ای از جنبه‌های عملکردی یک شرکت و ارتباط آنها ارائه دهد، در حالی که امکان تخصص در یک رشته دانشگاهی مرتبط با تجارت خاص را فراهم می‌کند.[۱] برنامه‌های کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشجویان را در گستره طیف وسیعی از موضوعات اصلی قرار می‌دهد و به‌طور کلی به ان‌ها اجازه می‌دهد تا در یک رشته یا رشته‌های علمی مرتبط با تجارت خاص تخصص پیدا کنند.

مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی همچنین مهارت‌های عملی، مدیریتی و ارتباطی و توانایی‌های تصمیم‌گیری تجاری افراد را توسعه می‌دهد که آنها را برای مدیریت یک نهاد تجاری آماده می‌کند. بسیاری از برنامه‌ها شامل آموزش و تجربه عملی در قالب پروژه‌های موردی، ارائه، دوره‌های کارآموزی، بازدیدهای صنعتی، و تعامل با کارشناسان معتبر صنعت هستند.[۲]

الزامات آموزشی عمومی بر علوم انسانی و اجتماعی از جمله تاریخ، اقتصاد و ادبیات تأکید دارد. برنامه درسی اصلی ریاضیات معمولاً مورد نیاز و مرتبط با تجارت شامل حسابداری، آمار و دروس مرتبط است. حسابان و آمار کسب و کار معمولاً مورد نیاز است.

اعتبارسنجی[ویرایش]

در ایالات متحده، برنامه‌های دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی تقریباً همیشه معتبر هستند، که نشان دهنده این است که برنامه BBA کالج یا دانشگاه مطابق با استانداردهای کیفیت برنامه درسی است.[۳]

بهترین دانشکده‌ها[ویرایش]

اکثر مدارس بازرگانی به عنوان دانشکده بازرگانی در دانشگاه‌ها و کالج‌ها فعالیت می‌کنند. طبق رتبه‌بندی یواس نیوز اند ورلد ریپورت برخی از بهترین دانشکده‌ها برای دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی عبارتند از:[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Plant, Arnold (1932). "Trends in Business Administration". Economica (35): 45–62. doi:10.2307/2548975. ISSN 0013-0427. JSTOR 2548975.
  2. Miranda, Rodrigo; Gramani, Maria Cristina; Andrade, Eduardo (2012). "Technical efficiency of business administration courses: a simultaneous analysis using DEA and SFA". International Transactions in Operational Research (به انگلیسی). 19 (6): 847–862. doi:10.1111/j.1475-3995.2012.00857.x. ISSN 1475-3995.
  3. "AACSB accredited schools". AACSB. Archived from the original on 2012-09-10. Retrieved 2010-10-22.
  4. "Best global universities for economics and business, U.S. News & World Report, 2023