کبریت‌سازی سه‌ستاره زنجان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کارخانه کبریت سازی سه‌ستاره زنجان
نامکارخانه کبریت سازی سه‌ستاره زنجان
کشورایران
استاناستان زنجان
شهرستانشهرستان زنجان
بخشمرکزی
اطلاعات اثر
نوع بناآجری
کاربریموزه صنعت
دیرینگیدوره پهلوی اول
دورهٔ ساخت اثردوره پهلوی اول
مالک اثرشهرداری زنجان
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۷۴۱۲
تاریخ ثبت ملی۱۲ بهمن ۱۳۸۱
اطلاعات بازدید
امکان بازدیدآری

کارخانه کبریت سازی سه ستاره مربوط به دوره پهلوی اول است و در زنجان، خیابان صفا، نرسیده به بلوار چمران واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۴۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. دارای سردری زیبا که در دیماه۹۰ تخریب نسبی ولی دوباره با حفظ طرح کهن خود تجدید بنا گردید.[۱]

این بنا را می‌توان اولین واحد صنعتی زنجان بعد از کارخانه برق به حساب آورد که چند سالی قبل از آغاز جنگ جهانی دوم با سرمایه و مدیریت محمود شالچی در زنجان احداث شده‌است. این ساختمان به دلیل قرار گرفتن در بافت قدیم زنجان و دودکش آجری منحصر به فرد آن و دستگاه‌های قدیمی موجود تبدیل به موزه صنعت استان زنجان شده‌است.[۲]

این بنا در ضلع شمالی بافت قدیمی شهر زنجان واقع شده‌است. نشانی آن ضلع شرقی خیابان کارگر (صفا) نرسیده به بلوار چمران(فلکه کوچه مشکی) سابق است.[۲]

تاریخچه[ویرایش]

کارخانه کبریت سازی، در دوران پهلوی در شهر زنجان بنا گردیده است و تا سال ۱۳۵۷ قبل از انتقال به محل جدید، مورد بهره‌برداری بوده‌است. بانی این بنا شخصی بنام محمد علی شالچی می‌باشد.

ویژگی‌ها[ویرایش]

این بنا شامل قسمت‌های دروازه ورودی، فضای کارخانه و حیاط بنا می‌باشد. دروازه ورودی کارخانه که رو به خیابان کارگر قرار گرفته‌است شبیه شیر و خورشید بنا شده‌است و فضای کارخانه شامل قسمت‌های مختلف مراحل تولید کبریت می‌باشد.

بنای کارخانه با شکل مربع مستطیل به طول ۴۰/۲۵و عرض ۲۱/۶۳ در وسط محمله نسبتاً وسیعی قرار گرفته‌است. پلان معماری بنا به تبع از خط تولید کبریت سازی دارای فضاهای سالن تولید، انبار مواد اولیه، انبار تولیدات و گرمخانه است.

این بنا بعلت صنعتی بودن، فاقد تزیینات بوده ولی لازم است ذکر شود که نمای غربی بنا با پنجره‌های هلالی و سیمان کاری رنگین، نمای زیبایی را به خود اختصاص داده است.

این بنا به دلیل قرار گرفتن در بافت قدیمی زنجان، میل آجری که در شهر زنجان منحصر بفرد می‌باشد و همچنین بعلت وجود دستگاه‌های قدیمی در محل می‌تواند به عنوان یک موزه صنعتی کاربرد داشته باشد.

در سال‌های اخیر، اتاق بازرگانی با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اقدام به مرمت بنا نموده است ولی دیوارهای محوطه این کارخانه در طی سالیان گذشته توسط شهرداری تخریب و محوطه کارخانه تبدیل به پارک گردیده است.

نحوه مالکیت[ویرایش]

مالک این بنا در حال حاضر پس از تسویه کلیه بدهیهای این کارخانه وراث آقای شالچی (کوچمشکی) می‌باشند.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ «کارخانه کبریت سه ستاره زنجان موزه صنعت و معدن». خبر مرکز زنجان. ۲۷ اسفند ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ آوریل ۲۰۱۴.