کارتریج

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کارتریج، به معنای محفظه‌ای غالباً استوانه‌ای شکل است که جوهر، تونر یا هر ماده‌ی دیگری را در خود نگه می‌دارد و برای استفاده در مکانیزم‌های مختلف مانند چاپ در پرینتر طراحی شده است.

دسته بندی نوع کارتریج از نظر نوع ماده اثر بخش[ویرایش]

به طور کلی کارتریج ها را می توان از نظر نوع ماده اصلی مورد استفاده به دو دسته زیر تقسیم کرد:

  • جوهری
  • تونری

دسته بندی کارتریج ها از نظر رنگ[ویرایش]

انواع لیزری[ویرایش]

کارتریج تونر لیزری که یکی از مواد مصرفی پرینترها حساب می گردد ، وسیله ای است که وظیفه ی حمل تونر را بر عهده دارد . این محصول که از قطعات مختلفی تولید شده است  ،  بنا بر مدل پرینتر و برند تولید کننده می تواند شکل و اندازه ی مختلفی داشته باشید ، با این وجود اصلی ترین ویژگی برای یک مخزن تونر ، رنگ پودر موجود در آن و دستگاه چاپگری است که با آن سازگاری دارد.

لیزری مشکی[ویرایش]

کارتریج های لیزری مشکی ، برای پرینترهای تک رنگ طراحی شده است و همنطور که از نامشان می توان حدس زد وظیفه ی حمل تونر مشکی رنگ را بر عهده دارند.

لیزری رنگی[ویرایش]

هر پرینتر لیزری رنگی از 4 مخزن تونر استفاده می کند ، که هرکدام از آن ها وظیفه ی ایجاد یکی از رنگهای اصلی را بر عهده دارند . این رنگ ها یعنی ، آبی ، قرمز ، زرد و مشکی در هنگام تثبیت بر روی کاغذ ، با یکدیگر ترکیب شده و رنگ های جدیدی را خلق می کنند.

انواع کارتریج لیزری از نظر نوع ساختار عملکردی[ویرایش]

به استناد داده های منتشر شده توسط متخصصان حوزه ماشین های چاپ اداریم، کارتریج های لیزری دو دو فرم کلی یکپارچه و دو پارچه در پرینترهای امروزی استفاده می‌شوند.

در کارتریح های یکپارچه، قسمت OPC دارم، به صورت مجتمع بر روی واحد مخزن تونر سوار شده و امکان جداسازی آن وجود ندارد، این در حالی است که ساختار کارتریج های تونر پرینتر لیزری دو تکه کاملاً متفاوت بوده و این دسته از کارتریج ها، از یک یونیت تونر و یک یونیت درام تشکیل شده اند؛ که پس از اتمام شارژ کارتریج، کافی است واحد تونر را تعویض کنید و نیازی به تعویض کامل کارتریج پرینتر وجود ندارد. توجه کنید که کارتریج های لیزری دو بخشی بیشتر در چاپگرهای برندهای سامسونگ و پاناسونیک یافت می‌شوند.

نوع جوهر افشان[ویرایش]

نوع جوهر افشان در پرینتر های inkjet استفاده شده و در هنگام چاپ ، جوهر را به وسیله بخشی به نام نازل روی کاغذ اسپری می کنند. کارتریج های جوهر افشان از بخش های مختلفی تشکیل شده اند ، که از میان آن می توان به بخش نگهدارنده جوهر یا همان مخزن جوهر و هد آن اشاره کرد . در برخی از پرینترهای جوهر افشان تنها دو مخزن جوهر وجود داشته که یکی وظیفه ی انتقال جوهر مشکی رنگ را بر عهده دارد و دیگری مسئول حمل جوهر های آبی ، قرمز و زرد است.

کارتریج پرینتر، مقدار مشخصی جوهر یا تونر را در خود ذخیره می‌کند. این مواد، در فرآیند چاپ، از طریق نازل یا درام، روی کاغذ قرار می‌گیرد و عملیات چاپ انجام می‌شود.

کارتریج‌های جوهری حاوی جوهر مایع هستند و توسط پرینترهای جوهر افشان و کارتریج‌های تونری حاوی پودر هستند و توسط پرینترهای لیزری استفاده می‌شوند.

تونر پودری از ترکیب پلی‌استر، اکسید آهن و کربن است. این پودر فشرده که در کارتریج پرینترهای لیزری قرار می‌گیرد، از طریق قطعه‌ای به‌نام «درام» روی کاغذ منتقل می‌شود.

منبع: کارتریج چیست؟ منبع: انواع کارتریج پرینتر