کاراپت پاشایان‌خان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کاراپت پاشایان‌خان
زادهٔ۱۸۶۴
کنستانتینوپل
درگذشت۱۹۱۵ (۵۰−۵۱ سال)

کاراپت پاشایان خان (انگلیسی: Garabed Pashayan Khan; زاده ۱۸۶۴ – درگذشته ۱۹۱۵) پزشک ارمنی‌تبار اهل امپراتوری عثمانی بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

دکتر کاراپت پاشایان‌خان در سال ۱۸۶۴ میلادی (۱۲۴۳ خورشیدی) در کنستانتینوپل امپراتوری عثمانی متولد شد. تحصیلات پزشکی را در سال ۱۸۸۸ (۱۲۶۷) در زادگاهش به پایان رسانید و به عنوان پزشک شهرداری در شهرستان‌های بالو و مالاتیا انجام وظیفه می‌نماید؛ و از سال ۱۸۹۰ (۱۲۶۹) در شهر دیویریک مستقر و با شهرت خوب مشغول طبابت می‌شود.

در سال ۱۸۹۰ (۱۲۶۹) به علت فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی دستگیر و زیر شکنجه‌های سخت و با تهدید به مرگ زندانی می‌شود و در نهایت به پاس درمان چشم معیوب قاضی دادگاه تبرئه و از زندان آزاد می‌شود و به ناچار تغییر محل می‌دهد و در شهر شابین قره حصار مستقر می‌شود. در این‌جا نیز در سال ۱۹۰۲ (۱۲۸۱) به علت فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی مجدداً دستگیر و تحت شکنجه‌های معمول در امپراتوری عثمانی زندانی و به اعدام محکوم می‌شود ولی با سفارش یکی از اعضای سفارت خانه‌های اروپایی از زندان آزاد می‌شود و به ایران می‌آید.

منابع[ویرایش]

  • [۱] at Avproduction.am بایگانی‌شده در ۶ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine
  • Այվազյան, Հ. Մ. (2005 (2007)). Ով ով է. հայեր (կենսագրական հանրագիտարան: Երկու հատորով). Vol. առաջին / երկրորդ. Երևան: Հայկական հանրագիտարան հրատ. {{cite book}}: Check date values in: |date= (help)
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Garabed Pashayan Khan». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۳ نوامبر ۲۰۱۷.
  • لازاریان، ژانت دیگرانوهی (۱۳۸۲)، «پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان و مامایی»، دانشنامه ایرانیان ارمنی، تهران: انتشارات هیرمند، ص. ۸۶–۲۸۵، شابک ۹۶۴-۶۹۷۴-۵۰-۳