قارامای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کارامای)
منطقه قارامای
克拉玛依区 • قاراماي رايونى
موقعیت منطقه قارامای در نقشه
موقعیت منطقه قارامای در نقشه
مختصات:
کشورچین
استان/منطقهمنطقه خودمختار سین‌کیانگ اویغور
ولایتقارامای (شهر در سطح ولایت)
مساحت
 • کل۳۸۳۴ کیلومتر مربع (۱۴۸۰ مایل مربع)
جمعیت
 (۲۰۲۰)
 • کل۳۳۷٬۱۸۸
 • تراکم۸۸/کیلومتر مربع (۲۳۰/مایل مربع)
منطقه زمانییوتی‌سی +۸ (زمان چین)

قارامای (به زبان اویغوری: قاراماي رايونى)(به چینی: 克拉玛依区، به پین‌یین: Kèlāmǎyī Qū) شهر و منطقهٔ شهری تابع «شهر در سطح ولایت قارامای» در منطقه خودمختار سین‌کیانگ اویغور در چین است.[۱] منطقهٔ شهری قارامای ۳٬۸۳۴ کیلومتر مربع مساحت و ۳۳۷٬۱۸۸ نفر جمعیت دارد. حدود ۶۹٪ جمعیت «شهر در سطح ولایت قارامای» ساکن این منطقهٔ شهری می باشند.

شهر قارامای از ثروتمندترین شهرهای چین می‌باشد. نام این شهر، به زبان اویغوری به معنی «نفت سیاه» می باشد. این نام اشاره به میدان‌های استخراج نفت اطراف شهر دارد.

در سال ‍۱۹۹۴ میلادی، شهر قارامای شاهد یکی از وخیم‌ترین و جنجال برانگیزترین سوانح انسانی تاریخ معاصر در چین بود. در آتش سوزی در یک سالن تئاتر در این شهر، ۳۲۵ نفر، منجمله ۲۸۸ دانش آموز تلف شدند. جنجال این آتش‌سوزی به این دلیل بود که در زمان تخلیهٔ سالن تئاتر، به دانش آموزان گفته شد که تا تخلیهٔ مقامات رسمی میهمان، در جای خویش باقی بمانند. در جامعه و رسانه‌های چین، این واقعه جنجال سیاسی بر انگیخت و به جامعه این حس و پیغام را رساند که در مواقع بحران، مقامات دولتی بر مردم عادی اولویت دارند.

جغرافیا[ویرایش]

شهر قارامای ۳۰۰ کیلومتری شمال‌غرب مرکز سین‌کیانگ، شهر اورومچی قرار دارد. همچنین فاصلهٔ این منطقه شهری تا منطقه مایتاغ/دوشانزی در منتهی علیه جنوبی «شهر در سطح ولایت» قارامای حدود ۱۵۰ کیلومتر است.

شهر قارامای از طریق آزادراه، با شهر آلتای در شمال، با کویتون و مایتاغ/دوشانزی در جنوب، مرز قزاقستان در شمال‌غرب و شهر اورومچی در جنوب‌شرق ارتباط دارد.

جمعیت[ویرایش]

ترکیب قومیتی منطقه قارامای
قومیت درصد
هان
۷۵٫۸٪
اویغور
۱۴٫۷٪
قزاق
۴٫۰٪
هوئی
۲٫۵٪
مغول
۰٫۸٪
منجو
۰٫۵٪
شیبه
۰٫۴٪
روس
۰٫۲٪
ازبک
۰٫۱٪
داغور
۰٫۱٪
قرقیز
۰٫۱٪
سایر
۰٫۸٪
منبع سرشماری جمعیت : [۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Karamay District». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.
  2. 3-7 各地、州、市、县(市)分民族人口数 [3-7 Population by Nationality by Prefecture, State, City and County (City)]. tjj.xinjiang.gov.cn (به چینی). Statistical Bureau of Xinjiang Uyghur Autonomous Region. 2020-06-10. Archived from the original on 2020-11-01. Retrieved 2021-06-11.

پیوند به بیرون[ویرایش]