کاخ شهرداری رشت

مختصات: ۳۷°۱۷′۱۲٫۵″ شمالی ۴۹°۳۵′۰۴٫۶″ شرقی / ۳۷٫۲۸۶۸۰۶°شمالی ۴۹٫۵۸۴۶۱۱°شرقی / 37.286806; 49.584611
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کاخ شهرداری رشت
Map
نامکاخ شهرداری رشت
کشورایران
استانگیلان
شهرستانرشت
اطلاعات اثر
نام‌های دیگرعمارت شهرداری رشت
سال‌های مرمت۱۳۶۹
کاربریاداری
کاربری کنونیستاد شهرداری مرکز رشت
دیرینگیقاجاریه
دورهٔ ساخت اثر۱۳۰۲–۱۳۰۵
بانی اثرادارهٔ بلدیه رشت
مالک اثرشهرداری رشت
مالک فعلی اثرشهرداری رشت
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۵۱۶
تاریخ ثبت ملی۱۳۵۶٫۰۹٫۲۶
اطلاعات بازدید
امکان بازدیدساعات اداری

کاخ شهرداری رشت یا عمارت شهرداری رشت ساختمانی است که بین سال‌های ۱۲۸۶ تا ۱۳۰۵ خورشیدی به دستور ادارهٔ بلدیه رشت، در ضلع غربی میدان شهرداری در شهر رشت با الهام از معماری سن پترزبورگ توسط آرتم سرداراف معمار ارمنی-آلمانی مقیم رشت ساخته شد و از آن زمان تاکنون به عنوان ساختمان شهرداری رشت مورد استفاده قرار گرفته‌است. امروزه با تقسیم شهر رشت به ۵ منطقه، این بنا به عنوان شهرداری مرکزی شهر رشت محسوب می‌شود. ساختمان شهرداری رشت در مرکزی‌ترین نقطهٔ رشت و در مجموعه میدان شهرداری، منطقه ۱ این شهر واقع شده‌است.

کاخ شهرداری رشت دارای یک برج ساعت است که هر ساعت گذشت زمان را به مردم اطلاع می‌دهد.[۱][۲]

پیشینه ساختمان[ویرایش]

در زمان تصدی حاج میرزا خلیل آقا، ساختمان کنونی شهرداری رشت هنوز ساخته نشده بود و اداره بلدیه در محل ساختمان «خوشتاریا» مستقر بود. اما واهانیان که مقالات بسیاری در زمینه‌های تاریخ شهر رشت در نشریات معتبر کشور نوشته دربارهٔ چگونگی ساختن عمارت تاریخی شهرداری رشت می‌گوید: «این ساختمان در سال ۱۳۰۲ کلنگ‌اش به زمین زده شد و مهندسی ارمنی به نام «آرتم سرداراف» که از ارامنهٔ مقیم شهر رشت بود کار طراحی و نظارت بر ساخت آن را بر عهده گرفت. حدوداً پنج سال پیش از ساخت این بنای تاریخی، شهر رشت چند بار بین بلشویکها و نیروهای دولتی دست به دست شده. در پاییز سال ۱۳۰۲ کلنگ این ساختمان به زمین زده شد و در چهارم اردیبهشت ۱۳۰۵ ساختمان تکمیل شده به وسیلهٔ آرتم سرداراف که مهندس بلدیهٔ رشت بود تحویل داده شد و افتتاح گردید. ادارهٔ بلدیه از اول فروردین ماه سرداراف را به سمت مهندس بلدیه رشت با ماهی هفتاد تومان حقوق استخدام نمود که هفته‌ای سه روز در بلدیه شعبه ساختمان (یعنی واحد عمران) حاضر و وظایف خود را ایفا نماید.»

کاخ بلدیهٔ رشت (شهرداری رشت) روز چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۰۵ به مناسبت تاجگذاری پهلوی اول افتتاح شد و در سال ۱۳۰۸ با آگهی کردن در روزنامه‌ها برای طرح جاگذاری ساعت روی ساختمان دیده‌بانی شهرداری رشت اقدام گردید.[۳]

در پی زلزله ۱۳۶۹ این ساختمان آسیب دید و توسط روبرت واهانیان بازسازی گردید.[۴]

مقبرهٔ ابوجعفر[ویرایش]

زمین ساختمان بلدیه تپه بود. روی این تپه هم یک بقعه به نام آقاسیدابوجعفر قرار دادشت که در حیاط عمارت شهرداری مقبرهٔ استاد ابوجعفر ساخته شد.[۱]

موزه شهر و مرکز اسناد شهرداری رشت[ویرایش]

در جشن یکصد سالگی شهرداری رشت در سال ۱۳۸۶ همزمان با کلنگ زنی ساختمان جدید شهرداری مرکز در میدان گیل وعده ایجاد موزه بلدیه و مرکز اسناد شهرداری رشت در کاخ شهرداری رشت داده شد.[۵] در اجلاس مجمع مشورتی کلانشهرها در تیرماه ۱۳۹۳ قرار بر ساخت این موزه بلدیه و مرکز اسناد در کاخ شهرداری رشت و ایجاد موزه هنرهای معاصر در ساختمان هتل ایران میدان شهرداری و موزه مشروطه گیلان در یکی از خانه‌های قدیمی رشت یا عمارت کلاه فرنگی گردید.[۶][۷][۸] با توجه به عدم اتمام ساخت مجتمع مدرن شهرداری و شورای شهر رشت این کاخ هنوز تبدیل به موزه بلدیه و مرکز اسناد شهرداری رشت نشده است. در اردیبهشت ۱۳۹۴ محمدعلی ثابت‌قدم، شهردار رشت ایجاد موزه شهر و مرکز اسناد شهرداری را در این مکان از برنامه‌های خود اعلام کرد.[۹]

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «نخستین ساختمان بلدیه رشت با معماری اروپای شرقی قدمتی نزدیک به یکصد سال دارد». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۵.
  2. «مسجد جامعی:ساختمان شهرداری رشت عمری به درازای عمر بلدیه در کشور دارد».
  3. [نخستین ساختمان بلدیه رشت با معماری اروپای شرقی قدمتی نزدیک به یکصد سال دارد «نخستین ساختمان بلدیه رشت با معماری اروپای شرقی قدمتی نزدیک به یکصد سال دارد»] مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک).
  4. «فصلنامه فرهنگی پیمان». فصلنامه فرهنگی پیمان. ۱۹۵۳-۰۸-۱۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۰۳-۲۱.
  5. «موزه بلدیه رشت». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ آوریل ۲۰۱۵.
  6. «شهری که در خدمت شهروند است باید به سلامت و زندگی مردم توجه داشته باشد».
  7. «در نشست مجمع مشورتی رؤسای شوراهای کلانشهرهای کشور اعلام شد:عمارت شهرداری رشت به موزه بلدیه تبدیل می‌شود».
  8. «ساختمان شهرداری رشت عمری به درازای عمر بلدیه در کشور دارد».
  9. «شهردار رشت :ایجاد موزه شهر در رشت جزء اولویت هاست».[پیوند مرده]