ژیلا بنی‌یعقوب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ژیلا بنی‌یعقوب
زادهٔبندر انزلی
ملیتایرانی
پیشهروزنامه‌نگار
زندانی سیاسی
فعال اجتماعی
همسر(ها)بهمن احمدی امویی

ژیلا بنی‌یعقوب روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشر و فعال سیاسی ایرانی است.[۱] او دبیر سرویس اجتماعی روزنامه سرمایه و سردبیر وبگاه کانون زنان ایرانی است. بنی‌یعقوب در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه شجاعت در روزنامه‌نگاری شد.[۲] ژیلا بنی یعقوب در خرداد ماه ۱۳۸۸دستگیر و در دادگاه به یک سال حبس و سی سال ممنوعیت از روزنامه‌نگاری محکوم شد.[۳]

زندگی‌نامه[ویرایش]

ژیلا بنی یعقوب در شهرستان بندر انزلی متولد شد. او سال‌ها در تحریریه مطبوعات مختلف از جمله روزنامه‌های نوروز، وقایع الاتفاقیه، سرمایه و… فعالیت داشته‌است و دبیر سرویس اجتماعی روزنامه سرمایه و سردبیر وبگاه «کانون زنان ایرانی» است. همسر وی، بهمن احمدی امویی، روزنامه‌نگار اقتصادی و از همراهان سید محمد خاتمی است.

دبیر سرویس اجتماعی روزنامه سرمایه و سردبیر سایت کانون زنان ایرانی در ۳۰ خرداد ۱۳۸۸، در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری و سرکوب گسترده معترضان به نتایج این انتخابات، همراه با شوهرش بهمن احمدی امویی بازداشت شد و در خرداد سال ۱۳۸۹ به یک سال حبس و ۳۰ سال محرومیت از شغل روزنامه‌نگاری محکوم گردید.

هم‌زمان با انتقال ژیلا بنی یعقوب به زندان اوین، بهمن احمدی امویی، روزنامه‌نگار اقتصادی، از اوین به زندان رجایی شهر تبعید شد. این در حالی بود که حکم محکومیت آقای احمدی امویی به پنج سال زندان درتهران صادر شده بود و محکومیت تبعید در آن وجود نداشت.

بنیاد بین‌المللی رسانه‌های زنان در سال ۲۰۰۹ جایزه شجاعت در روزنامه‌نگاری را به ژیلا بنی یعقوب اختصاص داد. سازمان غیردولتی «روزنامه‌نگاران کانادایی مدافع آزادی بیان» نیز در سال ۲۰۰۹ ژیلا بنی یعقوب را به عنوان برنده «جایزه جهانی آزادی بیان» برگزید.

ژیلا بنی یعقوب که از فعالان حقوق زنان و عضو کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین ناعادلانه علیه زنان بوده‌است، در سال ۲۰۱۰ نیز جایزه ویژه «آزادی بیان» گزارشگران بدون مرز را به خاطر وبلاگ «ما روزنامه‌نگاریم» به دست آورد.

روز سه شنبه۲۸ خرداد ماه، ژیلا بنی یعقوب بر اثر سقوط جسمی سخت از دیوار هواخوری بند زنان زندان اوین و اصابت آن به سرش مصدوم و به بهداری زندان و سپس به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شده بود. به نوشته کلمه به رغم توصیه پزشکان در مورد لزوم نگهداری او در بیمارستان مقام‌های زندان او را به زندان بازگرداندند.

قرار بود ژیلا بنی یعقوب در اوایل تیرماه آزاد شود، که در دوم تیرماه ۱۳۹۲ این روزنامه‌نگار زندانی از بند زنان زندان اوین آزاد شد؛ وی در ۱۲ شهریورماه سال ۱۳۹۱ برای گذراندن دوره یک سال زندان خود به اداره اجرای احکام اوین فراخوانده شده بود.[۴]

جوایز[ویرایش]

در سال ۲۰۰۹ میلادی «بنیاد بین‌المللی رسانه‌های زنان»، «جایزه شجاعت در روزنامه‌نگاری» را به وی اهدا کرد.[۵] او ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در جریان پیامدهای اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد.[۲]

حکم دادگاه و محرومیت از روزنامه‌نگاری[ویرایش]

در خرداد ۱۳۸۹ دادگاه انقلاب اسلامی او را به یک‌سال حبس تعزیری و ۳۰ سال محرومیت از شغل روزنامه‌نگاری محکوم کرد.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. درباره ژیلا بنی‌یعقوب در سایت رادیو زمانه
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «بازداشت ژیلا بنی‌یعقوب و بهمن امویی». رادیوزمانه. ۳۱ خرداد ۱۳۸۸. دریافت‌شده در ۱۳ تیر ۱۳۸۸.
  3. نشانی=http://persian.iranhumanrights.org/1389/08/فریده-غیرت،-وکیل-ژیلا-بنی-یعقوب-حکم-این/ | عنوان=حکم محکومیت ژیلا بنی‌یعقوب
  4. نشانی=http://ir.voanews.com/content/jila-bany-yaghoob-released-journalist-political-prisoner/1687708.html | عنوان=خبر آزادی ژیلا بنی‌یعقوب
  5. «ژیلا بنی‌یعقوب برنده «جایزه شجاعت در روزنامه‌نگاری» شد». گزارشگران بدون مرز. ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اوت ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۳ تیر ۱۳۸۸.
  6. «۳۰ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری برای ژیلا بنی یعقوب». ندای سبز آزادی. ۱۸ خرداد ۱۳۸۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۱۸ خرداد ۱۳۸۹.

ژیلا بنی یعقوب برنده جایزه آزادی بیان سازمان روزنامه‌نگاران کانادایی

http://www.rfi.fr/actufa/articles/118/article_9085.asp

در مسابقه بین‌المللی بهترین وبلاگ دویچه‌وله ژیلا بنی‌یعقوب برنده جایزه ویژه "آزادی بیان " گزارشگران بدون مرز شد

https://web.archive.org/web/20100420070142/http://www.rsf-persan.org/article16881.html

پیوند به بیرون[ویرایش]