ژویس بلو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ژویس بلو (به فرانسوی: Joyce Blau) (زادهٔ ۱۸ مارس ۱۹۳۲ در قاهره، مصر) از زبان‌شناسان و ایران‌شناسان با گرایش زبان و ادبیات کردی است.

او دارای دکتری زبان‌شناسی کردی از دانشگاه سوربن و همچنین استاد مؤسسه ملی زبان‌ها و تمدن‌های شرقی (INALCO) است. این مؤسسهٔ فرانسوی مرکزی برای آموزش عالی و تحقیقات علمی دربارهٔ زبان‌ها و تمدن‌های شرقی است و بسیاری از این زبان‌ها نیز در این مرکز تدریس می‌شوند. او خزانه‌دار انستیتو کرد پاریس است.[۱]

پیشینه و کار[ویرایش]

جویس بلو در قاهره متولد شده‌است. در دهه ۵۰ به فرانسه رفت و تحصیلات دانشگاهی‌اش را در زمینه زبان‌های عربی، فارسی و کُردی آغاز کرد و لیسانس زبان و ادبیات کُردی گرفت. نخست مدتی در بلژیک مشغول به کار شد سپس از سال ۱۹۷۰ در فرانسه به تدریس در دانشکده زبان‌های شرقی پرداخت. او دکترای خود را با هدایت ژیلبر لازار، ایران‌شناس فرانسوی انجام داد.[۲]

یکی از استادان او کامران بدرخان بود که بلو کرمانجی را نزد او آموخت و سپس خود شخصاً به آموختن سورانی پرداخت. سپس به عراق رفت و چندین ماه در عراق زندگی کرد. پس از مرگ بدر خان وی جانشین استاد خود در دانشگاه سوربن شد. وی هم‌اکنون در این دانشگاه مشغول تدریس کُردی کُرمانجی است و همچنین تدریس درس‌هایی مانند فرهنگ کُردی و تمدن کُرد را نیز عهده‌دار است.

پروفسور بلو عضو یک گروه تحقیقاتی به نام (دنیای ایرانی) در مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه (CNRS) است. او شمار زیادی مقاله تحقیقی در مورد زبان و ادبیات کردی نوشته‌است. همچنین کتب مهمی چون روش‌شناسی زبان کردی کرمانجی، روش‌شناسی زبان کردی سورانی، خاطرات کردستان، کردی عمادیه و کوهستان سنجار و مسئله کرد (مجموع مقالات جامعه‌شناسی و تاریخی) را نگاشته‌است.

پانویس[ویرایش]

  1. "Who is the Kurdish Institute ?". Institutkurde.org (به انگلیسی). Retrieved 2020-02-07.
  2. Blau, Joyce (2006-12-31). "Une perspective historique sur les études kurdes. Entretien avec Joyce Blau". European Journal of Turkish Studies. Social Sciences on Contemporary Turkey (به فرانسوی) (5). ISSN 1773-0546.

منابع[ویرایش]

  • بلو، جویس: کلیات زبان و ادبیات کردی، مترجم: ضیا مجیدی، لیلا. در: مجله «گوهران». بهار ۱۳۸۶ - شماره ۱۵.