ژان رنوآر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ژان رنوار)
ژان رنوار
زادهٔ۱۵ سپتامبر ۱۸۹۴
پاریس، فرانسه
درگذشت۱۲ فوریهٔ ۱۹۷۹ (۸۴ سال)
بورلی هیلز، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
علت مرگحمله قلبی
ملیتفرانسوی
والدینآلین ویکتورین شاریگو
پیر اگوست رنوآر

ژان رنوار (فرانسوی: Jean Renoir‎؛ ‏ فرانسوی: [ʁənwaʁ]؛ ‏ زادهٔ ۱۵ سپتامبر ۱۸۹۴ – درگذشتهٔ ۱۲ فوریه ۱۹۷۹) کارگردان پر آوازهٔ فرانسوی بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

ژان رنوار کوچک در کنار گابریل رنار

ژان رنوار فرزند دوم آلین ویکتورین شاریگو و پیر اگوست رنوآر نقاش امپرسیونیست پرآوازهٔ فرانسوی در محله مون‌مارتر در پاریس به دنیا آمد. در کودکی همراه با خانوادهٔ خود راهی جنوب فرانسه شد اعضای خانوادهٔ رنوار موضوع بسیاری از نقاشی‌های پدر ژان بودند. در جنگ جهانی اول ژان به ارتش سواره نظام رفت و در آنجا پایش تیر خورد و بعد او به عنوان خلبان شناسایی خدمت کرد.

او با دیدن فیلم‌های چارلی چاپلین به سینما علاقه پیدا کرد. دههٔ سی میلادی که به عنوان نقطهٔ اوج سینمای کلاسیک فرانسه محسوب می‌شود مملو از فیلم‌های درخشان ژان رنوار است. او هنگام جنگ جهانی دوم به ایالات متحده آمریکا رفت و در هالیوود به فیلم‌سازی پرداخت. او در سال ۱۹۴۶ به تابعیت آمریکا درآمد. در سال ۱۹۴۹ رنوار سفری به هند داشت و در آنجا فیلم تحسین‌برانگیز رودخانه را ساخت و بعد از آن شروع به فیلم‌سازی در اروپا کرد. آخرین فیلم رنوار در سال ۱۹۶۹ به نمایش آمد و او بعد از آن بیشتر به نوشتن رمان و خاطرات خود پرداخت. در آن زمان او در بورلی هیلز کالیفرنیا زندگی می‌کرد و در همان‌جا نیز از دنیا رفت و جسد او به گورستان خانوادگی‌اش در فرانسه منتقل شد.

جوایز[ویرایش]

گزیدهٔ فیلم‌شناسی[ویرایش]

پوستر فیلم قاعده بازی

ژان رنوار در حدود ۴۰ فیلم را کارگردانی کرد. اولین فیلم او گرداب سرنوشت که صامت بود در سال ۱۹۲۵ به نمایش درآمد. او همچنین در ۱۰ فیلم نیز بازی کرد و تهیه‌کنندگی چند فیلم اول خود را به عهده داشت.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]