چیکن تکه مصالح

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
چیکن تکه مصالح
Chicken ṭikka masālā
چیکن تکه مصالح
بخشغذای اصلی
خاستگاهانگلستان یا هندوستان (محل مناقشه است)[۱]
دمای سروداغ
مواد اصلیمرغ، ماست، خامه، گوجه، پیاز، فلفل تند، نارگیل
انواعبره، ماهی یا پنیر تیکا ماسالا

چیکن تِکه مَصالِح (هندی: चिकन टिक्का मसाला;بنگالی: চিচ্কেন টিক্কা মসলা; انگلیسی: chicken tikka masala) غذایی است که از پخت تکه‌های کبابی شده مرغ در سسی که حاوی ادویه‌های فراوان از جمله مصالح (ماسالا) است بدست می‌آید و یکی از محبوب‌ترین غذاهایی است که در اکثر رستوران‌های هندی سرو می‌گردد. این سس معمولاً خامه‌دار و غلیظ است، و بخاطر وجود ادویه جات مختلف نارنجی رنگ است. گفته شده چیکن تکه مصالح محبوبترین غذا در رستوران‌های بریتانیاست و «یک غذای ملی واقعی» خوانده شده.[۲] منشأ غذا روشن نیست. هم پنجاب در هند و هم گلاسکو در اسکاتلند به عنوان مناطقی که ممکن است این غذا ابتدا در آنجا تهیه شده باشند، مطرح شده‌اند. البته با توجه به نام غذا و نوع ادویه (مصالح) بکار رفته در آن، احتمالاً زادگاه اصلی آن هندوستان یا بنگلادش می‌باشد.

نام این غذا از سه واژه تشکیل شده که واژه اول انگلیسی و به معنی مرغ، واژه دوم همان تکه فارسی، و واژه سوم (مصالح یا مصالحه) لغتی عربی و رایج در فارسی قدیمی‌تر به معنای ادویه‌های کوبیده‌شده‌است.[۳] در فارسی، تحت تأثیر برگردان از خط لاتین، نام این غذا را «چیکن تیکا ماسالا» هم نوشته‌اند.

دربارهٔ مصالح در فرهنگ ناظم‌الاطبا آمده‌است: داروهای مانند هل و دارچین و ریشهٔ جوز و خلال بادام و پسته و خلال مرکبات و زعفران و گوشت قیمه کرده با لپهٔ نخود و برنج که در گیپا و جز آن آگنده کنند.

منابع[ویرایش]

  1. Nelson, Dean; Andrabi, Jalees (2009-08-04). "Telegraph Online: Chicken tikka masala debate grows as Indian chefs reprimand Scottish MPs over culinary origins". The Daily Telegraph. London. Retrieved 2010-04-28.
  2. "Robin Cook's chicken tikka masala speech". London: The Guardian. ۲۰۰۲–۰۲–۲۵. Retrieved 2001–04–19. {{cite news}}: Check date values in: |accessdate= و |date= (help); Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)
  3. لغتننامه دهخدا: مصالح