چکرز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تخته بین‌المللی چکرز.
تخته بین‌المللی چکرز.
نمونه‌ای از حرکت‌ها در چکرز بین‌المللی.

چــِکِرز (یا دام یا اُتللو) یا جنگ نادر گونه‌ای بازی فکری با تخته است.

این بازی معمولاً با مهره‌های تخته نرد و بر روی صفحه شطرنج انجام می‌شود. بازیکنان حرکت‌هایی اریب با مهره‌ها انجام داده و با پرش از روی مهره حریف می‌توانند آن مهره را از دور باری خارج کنند (بخورند).

علاوه بر صفحه ۶۴ خانه‌ای شطرنج، در نوع دیگری از بازی چکرز، از تخته ۱۰۰ خانه‌ای استفاده می‌شود که در ۱۰ ردیف و ۱۰ ستون نسبت به هم قرار گرفته‌اند. قوانین هر دو شبیه هم هستند. رنگ این خانه‌ها یکی‌درمیان روشن و تیره است. مهره‌های چکرز شبیه سکه و خراطی‌شده و معمولا از جنس چوب‌اند. برای انجام این بازی، ۲۰ مهره سفید و ۲۰ مهره سیاه استفاده می‌شود. نام قدیمی چکرز بازی الکرک است که در بین النهرین ابداع شد.

پیشینه[ویرایش]

قدیمی‌ترین شیء یافت شده که به بازی چکرز شباهت دارد تخته‌ای خشتی است مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش. این بازی در روزگار قدیم با سنگ‌های مخروطی‌شکل انجام می‌شد. در اروپا نام این بازی از ملکه فرانسه در سده‌های میانه یعنی فیرژ که بعداً «دامه» (بانو، ملکه) نامیده‌شد گرفته شده‌است. در زبان‌هایی مانند آلمانی و هلندی از همین واژه دامه و دام برای نامیدن این بازی استفاده می‌کنند.

چکرز انگلیسی که Draughts هم نامیده می‌شود در سده ۱۲ میلادی پدید آمد. گفته می‌شود ناپلئون و سربازانش علاقه زیادی به این بازی داشتند و در لشکرکشی‌های خود تخته‌های چکرز را به همراه می‌بردند. بعدها چکرز لهستانی در سطح جهانی پذیرفته‌شد.


منابع[ویرایش]

Wikipedia-bijdragers, "Dammen," Wikipedia, de vrije encyclopedie, http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Dammen&oldid=19517658 (accessed januari 11, 2010).