چشم توفان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از چشم طوفان)
نمایی از گردباد ایزابل (۲۰۰۳) از مدار زمین که در هنگام مأموریت ۷ ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده‌است. چشم توفان، دیوار چشم و نوارهای باران احاطه‌کنندهٔ آن در این نگاره به‌خوبی دیده می‌شوند.

چشم توفان ناحیه‌ای است با هوای آرام که در میانهٔ توفان‌های شدید گرمسیری ایجاد می‌شود.

چشم توفان پهنه‌ای تقریباً دایره‌وار، همراه با باد نسبتاً سبک و هوای صاف، است که با «چشم‌دیواره» محصور می‌شود. قطر چشم توفان معمولاً ۳۰ تا ۶۵ کیلومتر می‌باشد.

چشم‌دیواره، دیواره‌ای از ابرهای کومولونیمبوس (کومه‌ای‌بارا) است که چشم توفان را دربرمی‌گیرد. چشم‌دیواره جایی است که حلقه‌ای از تندرهای بلندبالا و توفنده در آن قرار دارند و شدیدترین هوای توفانی در آن رخ می‌دهد.

کم‌ترین فشار جوی توفان در چشم آن پدید می‌آید و این فشار می‌تواند تا ۱۵ درصد کم‌تر از فشار جوی منطقه بیرون از توفان باشد.


در توفان استوایی ، همرفت باعث می شود باندهایی از هوا پر از بخار شروع به چرخش در اطراف یک مرکز مشترک کنند. ناگهان ، باند هوا در فاصله شعاعی معینی شروع به چرخش بیشتر از سایر نقاط می کند. این منطقه به "چشم" تبدیل می شود - منطقه ای که قوی ترین بادهای توفان را اطراف خود دارد. بیشتر هوایی که از سطح اقیانوس به سمت توفان حرکت می کند پس از آن ، بر فراز ابرهای طوفانی و اطراف لبه بیرونی ، به جایی که آغاز شده است ، جریان می یابد. این یک حلقه بازخورد مثبت ایجاد می کند ، که توسعه طوفان را به دنبال دارد.

به دلایل ناشناخته ، تمام هوایی که از درفت ها بالا می رود ، در لبه بیرونی توفان جریان ندارد. مقدار کمی به طرف دیگر می رود که در مرکز طوفان در حال غرق شدن است. در یک مقطع خاص ، وزن این هوای سرکش مقاومت نیروی درفت در منطقه مرکزی را خنثی می کند. سپس از قدرت آنها پیشی می گیرد ، اما به سختی: هوا شروع می کند به آرامی در مرکز توفان فرود می آید ، و منطقه ای بدون باران را ایجاد می کند. این چشم تازه شکل گرفته است.در روی زمین ، مرکز چشم ، آرامترین بخش طوفان است ، با آسمانی عاری از باد ، ابر و یا باران. با این وجود ، برفراز اقیانوس احتمالا خطرناکترین منطقه است است: در داخل امواج از همه جهت به یکدیگر می چسبند و امواج هیولا به ارتفاع 130 فوت (40 متر) ایجاد می کنند.

گرچه آرامش در گذر ممکن است شما را برای خروج از خانه یا پناهگاه خود فریب دهد ، سرویس ملی هواشناسی به شدت توصیه می کند که در خانه بمانید. مردم غالباً با وزش باد شدید از طرف مقابل چشم ، غافلگیر می شوند. هیچ کس آن را کاملاً درک نمی کند ، اما در مورد توفان ها چنین می گوید: اول یک چشم ، سپس جهان.

منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors, "Eye (cyclone)," Wikipedia, The Free Encyclopedia, (accessed April 27, 2010).

https://www.livescience.com/15805-calm-hurricane-eye.html