چری آریزو ۶

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از چری‌آریزو ۶)
چری آریزو ۶
دید کلی
شرکتچری اتومبیل
نام‌های دیگرچری آریزو جی‌ایکس
چری آریزو ۵ پلاس (فیس‌لیفت)
فونیکس آریزو ۶ پرو (فیس‌لیفت، ایران)[۱]
تولید۲۰۱۸–اکنون
مونتاژواها، آن‌هوئی
بدنه و شاسی
کلاسخودروی کامپکت
شکل بدنه۴ در سدان
طرح‌بندیخودروهای موتور جلو-محور جلو
سکوچری ام۱ایکس
خودروهای وابستهچری آریزو ۵
پیشرانه
موتور۱٫۵ لیتری E4G15C آی۴ (بنزینی)
۱٫۵ لیتری E4T15B آی۴ توربو (بنزینی)
۱٫۵ لیتری E4T15C آی۴ توربو (بنزینی)
۱٫۶ لیتری F4J16 آی۴ توربو (بنزینی)
جعبه‌دنده۵ دندهٔ دستی
۷ دندهٔ دوکلاچه
۹ دندهٔ سی‌وی‌تی
ابعاد
فاصله بین محورها۲٬۶۷۰ میلیمتر (۱۰۵٫۱ اینچ)
درازا۴٬۷۱۰ میلیمتر (۱۸۵٫۴ اینچ)
پهنا۱٬۸۲۵ میلیمتر (۷۱٫۹ اینچ)
بلندی۱٬۴۹۰ میلیمتر (۵۸٫۷ اینچ)
وزن خالص۱٬۳۲۸ کیلوگرم (۲٬۹۲۸ پوند)–۱٬۳۶۵ کیلوگرم (۳٬۰۰۹ پوند)
گاه‌شمار
پیشینچری آریزو ۷

چری آریزو ۶ (به چینی ساده‌شده: 艾瑞泽6) (با کُد ام۱دی)[۲] یک خودروی کامپکت است که بر پایه چری آریزو ۵ است و در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۸ معرفی شد.[۳] این خودرو در طول فاز توسعه «چری آریزو ۶» نام داشت و در برخی بازارها (مانند بازار ایران) نیز با همین نام عرضه می‌شود. با این حال این خودرو در بازار داخلی چین با نام چری آریزو جی‌ایکس عرضه شد. آریزو ۶ بین مدل‌های آریزو ۵ و آریزو ۷ است[۴] و قیمت آن از ۷۹٬۹۰۰ تا ۱۰۶٬۹۰۰ یوان است.[۵]

این خودرو در ابتدا با یک موتور ۴ سیلندر ۱٫۵ لیتری ۱۶ سوپاپ و در دو مدل تنفس طبیعی و توربوشارژر عرضه شد که در نمونهٔ تنفس طبیعی ۱۱۸ اسب بخار و در نمونهٔ توربوشارژر ۱۵۶ اسب بخار قدرت داشت. این قدرت از طریق یک گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی یا سی‌وی‌تی با شبیه‌سازی ۹ دنده به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد. در سال ۲۰۱۹ یک موتور ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ توربوشارژر و مجهز به تکنولوژی تزریق مستقیم بنزین به این خودرو اضافه شد که ۱۹۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. قدرت این موتور از طریق یک گیربکس ۷ سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.[۶][۷]

در سال ۲۰۲۱ نمونهٔ فیس‌لیفت شدهٔ این خودرو با نام چری آریزو ۵ پلاس و در دو نسخهٔ شیائو آی و اوزاوا در بازار چین عرضه شد که این دو نسخه به جز طراحی نمای جلو در سایر بخش‌ها تفاوتی با هم ندارند.[۸] این فیس‌لیفت در ایران با نام فونیکس آریزو ۶ پرو عرضه می‌شود.[۱]

بازارها[ویرایش]

ایران[ویرایش]

چری آریزو ۶ در نیمهٔ اول سال ۱۳۹۸ در ایران عرضه شد. چری آریزو ۶ علیرغم افزایش قیمت‌های متداول (به دلیل شرایط اقتصادی نامطلوب کشور و بی‌ثباتی قیمت ارز) توانست فروش خوبی را تجربه کند. این خودرو مانند دیگر محصولات چری توسط مدیران خودرو مونتاژ می‌شود. نمونه عرضه شده آریزو ۶ در ایران، از یک موتور ۱٫۵ لیتری توربوشارژر ۱۴۷ اسب بخاری و گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک از نوع سی‌وی‌تی بهره می‌برد و امکانات رفاهی متعددی را در کابین خود جای داده‌است.[۹] از نیمهٔ دوم سال ۱۳۹۹، آریزو ۶ با لوگوی مدیران خودرو عرضه شد.

در نیمه اول سال ۱۴۰۱ هجری شمسی، مدیران خودرو اقدام به مونتاژ فیس لیفت چری آریزو ۶ کرد. این خودرو، آریزو ۶ پرو نامیده می شود و در سایر کشورها آریزو ۵ پلاس نام دارد. رادار نقطه کور، شارژر بدون سیم، سنسور باران، دماسنج و نورپردازی داخلی با طیف رنگ وسیع و متفاوت از جمله آپشن های اضافه شده به آریزو ۶ پرو هستند. همچنین ترکیب رنگ داشبورد این خودرو و خطوط طراحی شده روی صندلی، متفاوت با نسخه پیشین است.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «فونیکس آریزو ۶ پرو، سومین محصول برند جدید مدیران خودرو». FarsiCar.com. ۲۰۲۱-۱۲-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۱۶.
  2. ""Inspire a New Era 2018" Chery International Business Events to take place in Beijing". 19 April 2018. Archived from the original on 28 June 2021. Retrieved 28 June 2021.
  3. "Highlights Of The 2018 Chengdu Auto Show In China Part 1".
  4. "Highlights Of The 2018 Beijing Auto Show Day 1 Part 3".
  5. "艾瑞泽GX".
  6. "This is the real shot of Chery Arrizo GX Pro to powered by 16T Acteco engine". 17 June 2019. Retrieved 28 June 2021.
  7. "Chery Arrizo 5 Plus 2021".
  8. "Match the bidding products when you get started? Chery Arrizo 5 PLUS Car Purchase Manual".
  9. «بررسی چری آریزو ۶». خودروبانک.

پیوند به بیرون[ویرایش]