چرکسیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Circassia

Адыгэ Хэку
Circassia
ح. ۱۵۰۰–۱۸۶۴
پرچم Circassia
Flag of Circassia
پایتختسوچی
زبان(های) رایجزبان‌های چرکسی
دین(ها)
حکومتConfederation
تاریخ 
• بنیان‌گذاری
ح. ۱۵۰۰
۱۷۶۳–۱۸۶۴
• فروپاشی
۱۸۶۴
پیشین
پسین
Zichia
Kabardia
Golden Horde
Russian Empire

چرکسیه (‎/sɜːrˈkæʃə/‎; آدیغی: Адыгэ Хэку;[۱] روسی: Черке́сия; گرجی: ჩერქეზეთი; عربی: شيركاسيا;[۲] ترکی استانبولی: Çerkesya‎) منطقه ای در شمال قفقاز و حاشیهٔ دریای سیاه است. چرکسیه سرزمین اجدادی مردم چرکس است.[۳]

چرکسیه یک سرزمین تاریخی در شمال قفقاز در امتداد ساحل شمال شرقی دریای سیاه بود.این کشور در طول جنگ روسیه و چرکس (1763-1864) توسط روسیه تسخیر و اشغال شد، پس از آن 90٪ از مردم چرکس یا از منطقه تبعید شدند یا در نسل کشی چرکس قتل عام شدند.

چرکس ها در اوایل قرون وسطی و دوران باستان بر شمال رودخانه کوبان تسلط داشتند، اما با حملات امپراتوری مغول، اردوی زرین و خانات کریمه، از جنوب کوبان عقب نشینی کردند و قلمرو آنها از تامان امتداد یافت.

مغول ها از سال 1223 به قفقاز حمله کردند، تعدادی از چرکس ها و بیشتر آلان ها را نابود کردند. چرکس‌ها که بیشتر زمین‌های خود را در جریان حملات اردوی زرین از دست دادند، مجبور شدند تا پشت رودخانه کوبان عقب‌نشینی کنند. در سال 1395، چرکس‌ها جنگ‌های خشونت‌باری را علیه تیمورلنگ انجام دادند، و اگرچه چرکس‌ها در جنگ‌ها پیروز شدند، تیمورلنگ چرکسیه را غارت کرد.

در طول جنگ روسیه و چرکس، امپراتوری روسیه، چرکس را به عنوان یک منطقه مستقل به رسمیت نشناخت و علیرغم اینکه هیچ کنترل یا مالکیتی بر منطقه نداشت، با آن به عنوان سرزمین روسیه تحت اشغال شورشیان رفتار کرد.

در سال 1861، تزار روسیه الکساندر دوم علناً سیاست امپراتوری را به عنوان اخراج همه چرکس‌ها اعلام کرد و به دنبال آن برنامه‌های روسی‌سازی و مسیحی‌سازی شهرک‌نشین-استعماری توسط دولت در سراسر قفقاز اجرا شد.

دین[ویرایش]

تاریخ ثبت شده نشان می دهد که در نتیجه نفوذ بیزانس، مسیحیت برای اولین بار در سراسر چرکس بین قرن های سوم و پنجم پس از میلاد گسترش یافت. گسترش مذهب کاتولیک تنها با فتح قسطنطنیه توسط لاتین توسط صلیبیون و تأسیس دولت لاتین امکان پذیر شد.

دین کاتولیک توسط چرکس ها به پیروی از فرزخت، شخصیت برجسته ای که کمک زیادی به گسترش این دین در کشور خود کرد، پذیرفته شد. پاپ در سال 1333 نامه ای برای او فرستاد و از زحماتش تشکر کرد و این نشان از قدردانی او بود. مسیحیت در چرکس سقوط نهایی خود را در قرن هجدهم تجربه کرد، زمانی که همه چرکس ها اسلام را پذیرفتند.

اسلام در سال 815 پس از میلاد با تلاش دو واعظ عرب به نام‌های ابواسحاق و محمد کندی وارد چرکس شد و اولین جامعه مسلمانان چرکس با تعداد کمی از پیروان تأسیس شد. جامعه کوچک مسلمان در چرکس از قرون وسطی وجود داشته است، اما پذیرش گسترده اسلام پس از سال 1717 اتفاق افتاد. علمای چرکسی که در امپراتوری عثمانی تحصیل کرده بودند، گسترش اسلام را تقویت کردند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. http://aheku.org/ بایگانی‌شده در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۲ توسط Wayback Machine (روسی)
  2. http://www.circassianews.com/ (عربی)
  3. Chisholm, Hugh, ed. (1911). "Circassia" . Encyclopædia Britannica (به انگلیسی). Vol. 6 (11th ed.). Cambridge University Press. pp. 380–381.

ویکی پدیا انگلیسی[۱]

پیوند به بیرون[ویرایش]

  1. "Circassia". Wikipedia (به انگلیسی). 2023-11-12.