چاره دو کشوری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


چارهٔ دو کشوری یکی از راه حلهای ارائه شده برای رفع اختلافات بین اسرائیل و فلسطینیان است. طبق این چاره، بجای خصومت با اسرائیل برای «راندن آنان به بیرون از منطقه» از سوی اعراب، یا بجای «نابودی و پایمال گردانیدن حقوق فلسطینیان» از سوی اسرائیل، چاره، برقراری دو کشور جداگانهٔ اسرائیل و فلسطین به‌طور همزمان، و به رسمیت شناخته شدن هر دو از طرف تمامی طرفین درگیر و یکدیگر است.

چارهٔ دوکشوری در نقطهٔ مقابل چارهٔ یک‌کشوری قرار می‌گیرد که بر اساس آن بایستی یک دولت واحد در اسرائیل، کرانه باختری و نوار غزه تشکیل شود که تمام اهالی این مناطق تابعیت آن را داشته باشند.

راه حل دوکشوری مورد تأیید سازمان ملل متحد نیز بوده‌است.[۱][۲] اما برخی این طرح را محکوم به شکست می‌دانند.[۳][۴]

نظر ایران[ویرایش]

نظام کنونی در ایران با این طرح صلح مخالف بوده و خواهان نابودی دولت اسرائیل و استقلال فلسطین است.[۵] با اینحال، برخی سیاست‌مداران ایرانی، همانند محمد خاتمی با این راه حل موافقت خود را پیشتر اعلام کرده‌اند.[۶][۷]

منابع[ویرایش]

  1. UN encourages two-state solution to Palestinian-Israeli conflict_English_Xinhua
  2. Annapolis Meeting Great Opportunity For Two-State Solution In Middle East, Says General Assembly President, As Debate Begins On Question Of Palestine
  3. Gaza Crisis Imperils Two-State Solution
  4. Forget the two-state solution - Los Angeles Times
  5. Crisis imperils 2-state plan - The New York Times
  6. «Khatami: American "Conceit and Pride" Led to Iraq Mess - TIME». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ ژانویه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹.
  7. http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3299911,00.html