پیش‌نویس:پروتکل مدیریت اطلاعات مشترک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

***این مقاله در دست ترجمه است. لطفاً حذف نشود.

پروتکل مدیریتی اطلاعات مشترک (CMIP ) پروتکل مدیریت شبکه تعیین شده توسط شرکت OSI است.

طبق تعریف اتحادیه جهانی مخابرات (ITU-T) پیشنهادهای X.711 (Information technology - Open Systems Interconnection - Common Management Information Protocol: Specification) و ISO/IEC International Standard 9596-1. داده شده. این موضوع اجرایی برای خدمات تعریف شده توسط سرویس‌های پروتکل اطلاعات مدیریت مشترک (CMIS) که در توصیه‌های ITU-T X.710 ، استاندارد بین‌المللی ISO / IEC 9595تعیین شده، وسیله ارتباط بین ابزارهای شبکه مدیریتی و نمایندگان مدیریتی را فراهم می‌کند. CMIS (common management information protocol, پروتکل مدیریتی اطلاعات مشترک) یک پروتکل مدیریت شبکه است که توسط نمونه مدیریت شبکه ISO/OSI مشخص شده و توسط ITU-T در سری توصیه نامه‌های X.700 به صورت دقیق تر تعریف شده‌است.

CMIP مدیریت اطلاعات را در جهت گروه مدیریت شی (گروه مدیریت شی، کنسرسیومی است که در ابتدا با هدف وضع استاندارد در زمینه سیستمهای شی گرای توزیع شده ایجاد شد و اکنون برروی مدل‌سازی (برنامه‌ها، سیستم‌ها و فرآیندهای تجاری) و استانداردهای مدل‌سازی تمرکز دارد) مدیریت شده، مدل‌سازی می‌کند و موجب توصیف و انجام اقدامات روی اشیا مدیریت شده می‌شود. گروه مدیریت شی با استفاده از GDMO (رهنمودهایی برای تعریف اشیاd مدیریت شده) توصیف می‌شوند، و می‌توانند با نام برجسته (DN)، از فهرست X.500 شناسایی شوند.

علاوه بر اینها، CMIP امنیتی مناسب (تأیید مجوزها ، کنترل دسترسی و امنیت ورود به سیستم) و گزارشی انعطاف‌پذیر از شرایط غیرمعمول شبکه را فراهم می‌کند.

کارکرد و خدمات انجام شده[ویرایش]

کارکرد مدیریت انجام شده به وسیلهٔ CMIP تحت خدمات CMIS شرح داده شده‌است.

در یک شبکه مدیریت مخابرات عادی، یک نظام مدیریت شبکه از سرویس‌های خدماتی مدیریت استفاده خواهد کرد تا بر عوامل شبکه نظارت کند. نمایندگان مدیریتی یافتند که ابزارهای شبکه ای از سرویس‌های اعلان مدیریت برای فرستادن اعلان‌ها و هشدارها به سیستم شبکهٔ مدیریت استفاده می‌کنند.

آماده‌سازی[ویرایش]

CMIP با مشارکت پروتکل‌های ACSE (Association Control Service Element)و ROSE (Remote Operations Service Element)انجام می‌شود. هر دو لایه ۷ پروتکل OSI (Application Layer)(لایهٔ اپلیکیشن) هستند.

ACSE برای مدیریت انجمن‌های بین برنامه‌های مدیریت (به عنوان مثال مدیریت اتصالات بین نمایندگان و عوامل CMIP) استفاده می‌شود. ROSE برای همه معاملات تبادل داده‌ای به کار می‌رود. علاوه بر وجود این پروتکل‌های لایه ۷، CMIP وجود تمام لایه‌های OSI در سطوح پایینتر را تلقی می‌کند اما به طور واضح تعریف نمی‌کند که این لایه‌ها چه طور باشند.

تا کنون تلاش‌هایی برای تطبیق CMIP با پشته (استک stack) پروتکل TCP / IP انجام شده‌است. مهم‌ترین نکته این است که CMOT در RFC 1189 موجود است. (جزئیاتCMIP توسط TCP است) رده:پروتکل‌های اواس‌آی رده:مدیریت شبکه رده:پیشنهادهای بخش استانداردسازی مخابرات اتحادیه بین‌المللی مخابرات

سایر امکانات عبارتند از: RFC 1006 (که علاوه بر TCP ، سرویس انتقال ISO را ارائه می دهد) و CMIP به جای LPP (یک پروتکل لایه ارائه که می تواند روی TCP یا UDP اجرا شود).