موتورکراس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از پیست موتورکراس)
پیست موتورکراس

پیست موتورکراس (به انگلیسی: Motocross track) یک شکل از مسابقهٔ موتور سیکلت بیرون از جاده است که معمولاً در مدارها و مکان‌های محصور برگزار می‌شود. نمونهٔ ورزشی تکامل یافته از مسابقه‌های موتور سیکلت سواری این فعالیت ورزشی در انگلستان برگزار می‌شود.[۱]

مسابقات موتورسیکلت کراس (Motorcycle Motocross) یک نوع مسابقه موتورسیکلت بوده که در طبیعت با زمین‌های خاص و دشوار انجام می‌شود. در این مسابقات، ریدرها باید موتورسیکلت‌های دارای چرخ‌های بزرگ و تایرهای آجری را در مسیرهایی با پیچ‌وتاب‌های زیاد و موانع مختلف رانندگی کنند. این مسابقات به عنوان یک ورزش موتورسیکلت متفرقه در نظر گرفته می‌شوند و به دلیل سرعت و مهارت‌های فنی مطلوبی که در آنها مورد نیاز است، جذابیت زیادی دارند.

مهم‌ترین ویژگی‌های مسابقات موتورسیکلت کراس شامل موارد زیر می‌شوند:

زمین‌های مخصوص: مسابقات کراس بر روی زمین‌های مخصوصی با موانعی مانند تپه‌ها، جعبه‌ها، تراکتورها، سنگ‌ها و دیگر موانع طبیعی و مصنوعی انجام می‌شوند.

موتورسیکلت‌های اختصاصی: در مسابقات کراس، موتورسیکلت‌های خاصی با ویژگی‌هایی مانند تایرهای آجری، شمع‌های مخصوص، تعلیق‌های قوی و دیگر تغییرات فنی برای مسیرهای خشن استفاده می‌شود.

مهارت‌های فنی: ریدرها باید مهارت‌های فنی زیادی از جمله تعادل، کنترل سرعت، پرش از تپه‌ها، نگه‌داشتن موتور در زمان ناهمواری‌ها و تفنگ زدن را در مسیرهای متغیر اجرا کنند.

مسابقات قهری: مسابقات کراس به صورت قهری و در چند دور انجام می‌شوند، و ریدری که در پایان مسابقات اول به خط پایان می‌رسد، برنده مسابقه معرفی می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. :L._J._K._Setright Setright, L. J. K. (1979), The Guinness book of motorcycling facts and feats, Guinness Superlatives, pp. 202, 211, ISBN 0-85112-200-0