پیر کاردن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پی‌یر کاردَن
پی‌یر کاردَن در کنار نورا آرنزدر
زادهٔ۲ ژوئیهٔ ۱۹۲۲
سان بیاجیو دی کالالتا، ایتالیا
درگذشت۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ (۹۸ سال)
محل زندگیفرانسه
ملیتفرانسوی
پیشهطراح مد
وبگاه
پیر کاردن
نوعمد (پوشاک)
بنا نهاده۱۹۵۰
بنیانگذارانپیر کاردن
دفتر مرکزیپاریس، فرانسه
محدودهٔ فعالیتجهانی
محصولاتپوشاک
کالای لوکس
وبگاه

پی‌یر کاردَن (به ایتالیایی: Pierre Cardin) (زادهٔ ۲ ژوئیهٔ ۱۹۲۲ – درگذشتهٔ ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰) طراح لباس ایتالیایی-فرانسوی بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

کاردن در سان بیاجیو دی کالالتا در ایتالیا زاده شد. کاردن بخاطر وسعت و سبک طراحیش شناخته شده‌است.[۱] او برای طراحی لباس از اشکال هندسی بهره می‌جست و اعتقاد زیادی به طراحی لباس زنان نداشت. او مدل‌های جنسیت واحد (unisex) (لباس‌هایی که برای دو جنسیت یعنی هم مردان و هم زنان طراحی می‌شوند) را به مرحله تازه‌ای توسعه داد؛ طراحی‌های آوانگارد او را مشهور ساخت. گاهی اوقات طراحی‌های او به صورت تجربی بودند و همیشه هم طراحی‌های او جنبه کاربردی نداشتند. او کسی بود که لباس‌های مدل حبابی (bubble dress) را در سال ۱۹۵۴ در بین مردم رایج ساخت.

او در سال ۱۹۴۵ به پاریس نقل مکان کرد و در آنجا به مطالعه معماری پرداخت و بعد از جنگ جهانی دوم با ژان پاکن (Jeanne Paquin) همکاری کرد. در سال ۱۹۴۷ کار در بالنسیاگا را رد کرد و خانه مد خود را در سال ۱۹۵۰ افتتاح کرد و اولین مجموعه لباس زنان را هم در سال ۱۹۵۳ عرضه کرد و به عضویت Chambre Syndicale (یک انجمن فرانسوی از طراحان لباس‌های اوت کوتور) درآمد. وقتی که کاردن برای نخستین بار در سال ۱۹۵۷ به ژاپن سفر کرد، تصمیم گرفت که نخستین خیاط‌خانه زنانه مد روز را در آنجا تأسیس کند.

کاردن در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ بر اثر کهولت سن در بیمارستانی در منطقه نویی در حومه پاریس درگذشت.[۲][۳]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «پی‌یر کاردن؛ غول صنعت مد فرانسه در ۹۸ سالگی درگذشت». BBC News فارسی. ۱۰ دی ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۳۰.
  2. «طراح مد مشهور جهان درگذشت». ir.sputniknews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۲۹.
  3. «پی‌یر کاردن، پدر مد و مارک تجاری، در ۹۸ سالگی درگذشت | صدای آمریکا فارسی». ir.voanews.com. ۱۰ دی ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۳۰.