پیرامون اسارت بشری (فیلم ۱۹۳۴)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پیرامون اسارت بشری
پوستر سینمایی
کارگردانجان کرامول
تهیه‌کنندهپندورا اس. برمن
فیلمنامه‌نویسلستر کوهن
بر پایهپبرامون اسارت بشری
اثر سامرست موآم
بازیگرانلسلی هاوارد
بت دیویس
فرنسیس دی
موسیقیماکس اشتاینر
فیلم‌بردارهنری دابلیو. جرارد
تدوین‌گرویلیام مورگان
شرکت
تولید
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۸ ژوئن ۱۹۳۴ (۱۹۳۴-06-۲۸)
[۱]
مدت زمان
۸۳ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۴۰۳٬۰۰۰ دلار[۲]
فروش گیشه۵۹۲٬۰۰۰ دلار[۲]

پیرامون اسارت بشری (انگلیسی: Of Human Bondage) فیلمی پیشاکد در ژانر درام به کارگردانی جان کرامول است که در سال ۱۹۳۴ منتشر شد. منتقدان این فیلم را آغاز ستاره شدنِ بت دیویس قلمداد می‌کنند.[۱] لستر کوهن بر اساسِ رمان پیرامون اسارت بشری (۱۹۱۵) نوشته‌ی سامرست موآم فیلمنامه را نگارش کرد.

خلاصه‌ی داستان[ویرایش]

هنرمندی بریتانیایی به نام فیلیپ کری که پایش دچار بیماری پاچنبری‌ست، به مدت چهار سال است که در پاریس به یادگیری نقاشی مشغول است. پس از سوال کری از استادش که آیا ماندن و ادامه دادنش ارزش دارد، استاد صادقانه به او می‌‌گوید که استعدادِ لازم را ندارد و بهتر است که این موضوع را زودتر بداند و نه زمانی که دیر شده است. او به لندن برمی‌گردد تا پزشک شود، ولی خلق‌و‌خو و عدم اعتماد به نفسش در پیشرفت او در درس اختلال ایجاد می‌کند.

فیلیپ عاشق میلدرد راجرز (پیشخدمت چای‌خانه) می‌شود، اگرچه او رفتار بسیار تحقیرآمیزی با فیلیپ دارد. مشغولیت دائم ذهن فیلیپ به میلدرد او را از درس دور کرده و باعث رد شدنش در آزمون می‌شود.

میلدرد پیشنهاد ازدواج فیلیپ را رد می‌کند و می‌گوید که قرار است با مردی که وضع مالی خوبی دارد (امیل میلرِ فروشنده) ازدواج کند.

با پیدا شدنِ نورا (نویسنده‌ی جذاب و با ملاحضه‌یِ رمان‌های عاشقانه که بانام مستعارِ مردانه می‌نویسد) در زندگی فیلیپ، او میلدرد را کم‌کم به فراموشی می‌سپارد. درست در زمانی که فیلیپ زندگی‌اش را سروسامانی داده است، میلدرد بازمی‌گردد: می‌گوید امیل او را رها کرده و باردار است.

فیلیپ آپارتمانی برای میلدرد تهیه می‌کند، از نظر مالی کمکش می‌کند و رابطه‌اش را با نورا قطع می‌کند. نورا و فیلیپ در نزد هم اعتراف می‌کنند که چگونه روابط بین فردی می‌تواند به اسارت منجر شود (فیلیپ به میلدرد، نورا به فیلیپ، و میلدرد به امیل).

بازیگران[ویرایش]

پیرامون اسارت بشری

تولید[ویرایش]

نمایش فیلمی که بین کرامول و مایکل کورتیز پیش می‌آید، به جای آنکه به استفاده‌ی کرامول از بازیگر اصلیِ فیلم کورتیز (ریچارد بارتلمس) ختم شود، باعث می‌شود که او توجه‌اش به بت دیویس جلب شود که مناسب نقش میلدرد، شهرآشوبِ رمان سامرست موآم است. کرامول می‌داند تهیه‌کننده، حقوقِ رمانِ موآم را برای لزلی هاوارد خریده، پیشنهاد می‌دهد که دیویس همبازیِ عالی‌ای برای او می‌شود، که مورد پذیرش قرار می‌گیرد.[۳] موآم نیز از این تصمیم حمایت می‌کند.[۴]

جک وارنر (که دیویس را در استخدام خود داشته) با بازیِ او در فیلم مخالفت می‌کند[۵] با وجود اصرار دیویس، وارنر به مخالفت خود ادامه می‌دهد و معتقد است که ایفای چنین نقشی، تصویر فریبنده‌ی دیویس را از بین خواهد برد و به همین دلیل بازیگرانی چون کاترین هپبورن نقش را رد کرده‌اند.[۶] وارنر در آخر با تبادل بازیگران موافقت می‌کند.[۳][۶]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Brown 1995, p. 119.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Richard Jewel, 'RKO Film Grosses: 1931–1951', Historical Journal of Film Radio and Television, Vol 14 No 1, 1994 p57
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Stine, Whitney, and Davis, Bette, Mother Goddam: The Story of the Career of Bette Davis. New York: Hawthorn Books 1974; pp. 41–42, 50–51, 57–63, 68
  4. Higham, Charles, The Life of Bette Davis. New York: Macmillan Publishing Company 1981, pp. 66–72
  5. Chandler, Charlotte, The Girl Who Walked Home Alone: Bette Davis, A Personal Biography. New York: Simon & Schuster 2006. pp. 93–100, 102
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ Of Human Bondage at Turner Classic Movies

منابع[ویرایش]

  • "Of Human Bondage". Wikipedia (به انگلیسی). 2021-07-05.
  • Brown, Gene (1995). Movie Time: A Chronology of Hollywood and the Movie Industry from Its Beginnings to the Present (1st ed.). New York City: Wiley. ISBN 0-02-860429-6.
  • Canham, Kingsley. 1976. The Hollywood Professionals, Volume 5: King Vidor, John Cromwell, Mervyn LeRoy. The Tantivy Press, London.
  • Chandler, Charlotte, The Girl Who Walked Home Alone: Bette Davis, A Personal Biography. New York: Simon & Schuster 2006.
  • Higham, Charles, The Life of Bette Davis. New York: Macmillan Publishing Company 1981.
  • Stine, Whitney, and Davis, Bette, Mother Goddam: The Story of the Career of Bette Davis. New York: Hawthorn Books 1974.

پیوند به بیرون[ویرایش]