مسنجر (نرم‌افزار)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از پیام‌رسان فیس‌بوک)
فیسبوک مسنجر
توسعه‌دهنده(ها)فیس‌بوک
انتشار ابتدایی۹ اوت ۲۰۱۱؛ ۱۲ سال پیش (۲۰۱۱-09}})
سیستم‌عاملچندسکویی
گونهپیام‌رسانی فوری
پروانهرایگان‌افزار
وبگاه

فیسبوک مسنجر یا مسنجر (به انگلیسی: Messenger) یک برنامهٔ کاربردی پیام‌رسانی از سوی شرکت متا پلتفرمز برای تلفن‌های همراه است که ارتباط آوایی و نوشتاری را فراهم می‌کند.[۳] این پیام‌رسان این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا با دوستانش در فیس‌بوک چت و گفتگو کند.[۴]مسنجر یک برنامه پیام و پلت فرم است. این شرکت در ابتدا به عنوان چت فیس بوک در سال ۲۰۰۸ توسعه یافت و این شرکت سرویس پیام رسانی خود را در سال ۲۰۱۰ ارتقا داده و پس از آن نسخه‌های آی او اس و اندروید را در اوت ۲۰۱۱ منتشر کرد. طی سال‌های اخیر، فیس بوک برنامه‌های جدیدی را در انواع سیستم عامل‌های مختلف منتشر کرده‌است، رابط کاربری و قابلیت پیام رسانی را از برنامه فیس بوک اصلی جدا کرده، نیاز به کاربران برای استفاده از رابط وب یا دانلود یکی از برنامه‌های جداگانه.

کاربران می‌توانند پیام‌ها و عکس‌ها، فیلم‌ها، برچسب‌ها، صوتی و فایل‌ها را ارسال کنند، همچنین به پیام‌های دیگر کاربران واکنش نشان دهند و با ربات‌ها ارتباط برقرار کنند. این سرویس همچنین از تماس صوتی و تصویری پشتیبانی می‌کند. برنامه‌های جداگانه با استفاده از چندین حساب، مکالمه با رمزنگاری اختیاری به پایان می‌رسد و بازی‌ها را پشتیبانی می‌کند.

پس از جدا شدن از برنامه اصلی فیس بوک، مسنجر در آوریل ۲۰۱۵، ۶۰۰ میلیون کاربر داشت و در ماه ژوئن ۲۰۱۶ به این تعداد به ۹۰۰ میلیون افزایش یافت، در ماه ژوئیه ۲۰۱۶، یک میلیارد کاربر و در آوریل ۲۰۱۷ ۱٬۲ میلیارد کاربر داشت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Facebook launches standalone Messenger for web browsers". The Verge. Retrieved 9 April 2015.
  2. "Facebook Messenger on Windows and Firefox will be no more March 3". TechRadar. Retrieved 5 March 2014.
  3. Tsukayama, Hayley (January 17, 2013). "Facebook Messenger app change allows free calls via WiFi". The Washington Post. Archived from the original on 20 January 2013. Retrieved 05/09/2014. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= (help)
  4. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Facebook Messenger». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۵ سپتامبر ۲۰۱۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]