پونیو روی صخره کنار دریا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پونیو روی صخره کنار دریا
ژاپنی崖の上のポニョ
هپبورنGake no Ue no Ponyo
کارگردانهایائو میازاکی
تهیه‌کنندهتوشیو سوزوکی
کوجی هوشینو
نویسندههایائو میازاکی
بر پایهپری دریایی کوچولو
اثر هانس کریستیان آندرسن
بازیگران
موسیقیجو هیسایشی
فیلم‌بردارآتسوشی اوکوی
تدوین‌گرتاکشی سیاما
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهتوهو (ژاپن)
والت دیزنی پیکچرز (آمریکای شمالی)
تاریخ‌های انتشار
۱۹ ژوئیه ۲۰۰۸ (ژاپن)
۱۴ اوت ۲۰۰۹ (آمریکای شمالی)[۱]
مدت زمان
۱۰۱ دقیقه
کشور ژاپن
زبانژاپنی
هزینهٔ فیلم۳۴ میلیون دلار
فروش گیشه۲۰۱٬۷۵۰٬۹۳۷ [۲]دلار

پونیو روی صخره کنار دریا (ژاپنی: 崖の上のポニョ هپبورن: Gake no Ue no Ponyo؟) یک فیلم فانتزی انیمیشنی ژاپنی محصول سال ۲۰۰۸، به نویسندگی و کارگردانی هایائو میازاکی که توسط استودیو جیبلی ساخته شده‌است. پونیو به طور کلی بدون استفاده از گرافیک کامپیوتری ساخته شده، و به صورت سنتی یک انیمیشن با دست کشیده شده است.[۳] این هشتمین فیلم میازاکی برای استودیو جیبوری و به‌طور کلی دهمین فیلمی است که توسط او کارگردانی شده‌است. از صداپیشگان این فیلم می‌توان به توموکو یاماگوچی، یوریئا نانا، هیروکی دوی، یوکی آمامی، جرج توکورو، آکیکو یانو، کازوکو یوشیوکی و نارائوکا توموکو اشاره کرد.

داستان فیلم درباره یک ماهی طلایی جادویی به نام پونیو است که با یک پسر ۵ ساله به نام سُسْکه دوست می‌شود و آرزو دارد تبدیل به یک دختر انسان شود. این فیلم در ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۸ در ژاپن و ۱۴ اوت ۲۰۰۹ در آمریکا منتشر شده‌است. فیلم با واکنش‌های بسیار مطلوبی از سوی منتقدان همراه بود، و در هفته اول فروش در آمریکا، عنوان نهمین فیلم پرفروش را در بین ۱۰ فیلم برتر، و همچنین چهارمین فیلم انیمه‌ای تمام زمان را به خود اختصاص داد،[۴] و در کل به فروشی بیش از ۲۰۳ میلیون دلار در سراسر جهان دست یافت.

داستان[ویرایش]

داستان فیلم درباره یک ماهی طلاهی به نام پونیو است که با خواهرهای خود در آکواریوم پدرش، فوجیموتو که یک جادوگر است واقع در قلعه‌ای زیر دریا زندگی می‌کند. پونیو آرزو دارد چیزهای بیشتری در این دنیا را مشاهده کند، پس تصمیم می‌گیرد از خانه خود فرار کند و به جای دیگری برود. او توسط یک عروس دریایی از خانه خود خارج شده و به دور دست‌ها می‌رود. پونیو در کنار ساحل توسط پسری به نام سوسکه نجات پیدا می‌کند و او را به خانه خود می‌برد.[۵] [۶]

جستار های وابسته[ویرایش]

وقتی مارنی آنجا بود

منابع[ویرایش]

  1. صفحه پونیو در وب‌گاه AllMovie
  2. فروش جهانی پونیو - وب‌گاه boxofficemojo
  3. «شرح پونیو در وب‌گاه japanese.about.com». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ اوت ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۲.
  4. US Box Office: USA Top 10
  5. داستان پونیو
  6. داستان پونیو در جیبلی ویکیا

پیوند به بیرون[ویرایش]