پولیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Bust-length photograph of a man in uniform.
دگر جنرال عبدالقادر، رئیس پولیس مارزه با مواد مخدر ولایت هلمند

پولیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان با کوته نوشت (CNPA) نیروی متخصص مبارزه با قاچاق مواد مخدر وزارت امور داخله افغانستان است که در سال ۲۰۰۳ ایجاد شده‌است. این پولیس تحقیقات مبارزه با مواد مخدر در افغانستان را انجام می‌دهد و آنرا در اختیار پولیس ویژه مواد مخدر افغانستان قرار می‌دهد. پولیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان ۳۰۰۰ افسر دارد و به صورت دقیق از میان پولیس ملی افغانستان انتخاب‌شده، در دوره ۱۳ ماهه آموزش می‌بینند.

پرفعالیت‌ترین و موفق‌ترین واحد پولیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان، در شهر لشکرگاه ولایت هلمند قرار دارد که بودجه آن توسط تیم بازسازی ولایتی هلمند و توسط انگلستان تأمین می‌شود. مستشار عملیات‌های این واحد پولیس همواره افسران ارشد ارتش انگلیس است که در زمینه عملیات‌های اطلاعاتی، محاصره، جمع‌آوری شواهد و بهره‌برداری اطلاعاتی مشاوره می‌دهد.

رئیس پولیس مبارزه با موادمخدر هلمند دگر جنرال عبدالقادر است. تیم دگرجنرال قادر علاوه بر کشف موادمخدر و دستگیری افرادی که در قاچاق مواد مخدر دست دارند، کسانی را که در تسهیل تولید هروئین از جمله فروشندگان تریاک و تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر پیش‌ساز و در آن دخیل هستند، هدف قرار می‌دهد. اغلب اوقات افسران پولیس مبارزه با موادمخدر و خانواده‌های آنها توسط قاچاق‌بران بزرگ مواد تهدید می‌شوند؛ این چالش بزرگ‌ترین مشکل امنیتی وزارت داخله افغانستان به‌شمار می‌رود.[۱]

جستارای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "Counternarcotics Police of Afghanistan: U.S. Assistance to Provincial Units Cannot Be Fully Tracked and Formal Capability Assessments Are Needed" (PDF). Special Inspector General for Afghanistan Reconstruction. October 2014. Retrieved 28 June 2019.