پورت ویلا

مختصات: مختصات: عرض جغرافیایی وارد نشده‌است
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پورت ویلا
Port Vila
پرچم پورت ویلا
پرچم
مختصات: مختصات: عرض جغرافیایی وارد نشده‌است
{{#coordinates:}}: عرض جغرافیایی نامعتبر
کشور وانواتو
استاناستان شفا
مدیریت
 • شهردارپل آووک هونگای
مساحت
 • کل۸۹۹٫۵ کیلومتر مربع (۳۴۷٫۳ مایل مربع)
بلندی
۰ متر (۰ پا)
جمعیت
 • کل۳۶۹۰۰
 • تراکم۴۱/کیلومتر مربع (۱۱۰/مایل مربع)
منطقه زمانییوتی‌سی ۱۱+ (UTC)
وبگاه

پورت ویلا پایتخت کشور کوچک وانواتو واقع در اقیانوس آرام است. این شهر ۳۶٬۹۰۰ نفر جمعیت دارد و بزرگ‌ترین شهر وانواتو است. جمعیت آن در آخرین سرشماری (۲۰۰۹) ۴۴۰۴۰ نفر بود که نسبت به نتایج سرشماری‌های پیشین (۲۹۳۵۶ در سال ۱۹۹۹) ۳۵٪ افزایش داشت. در سال ۲۰۰۹، جمعیت بندر ویلا ۱۸٫۸٪ از جمعیت کشور و ۶۶٫۶٪ از جمعیت Efate را تشکیل داده‌است.

ریشه نام‌گزاری[ویرایش]

ز نظر محلی به شهر معمولاً "Vila" گفته می‌شود. نام این منطقه در زبان بومی South Efate Efil و در زبان همسایه Mele-Fila Ifira است. ویلا گونه ای از این نام هاست. ایفیرا یک جزیره کوچک در بندر ویلا است که بسیاری از مالکان سنتی منطقه در آن زندگی می‌کنند.

تاریخچه[ویرایش]

منطقه ای که امروز توسط بندر ویلا اشغال شده‌است، از هزاران سال قبل محل سکونت مردم ملانزی بوده‌است. در پاییز سال ۲۰۰۴، یک باستان‌شناس معروف به Teouma محل دفن ۲۵ مقبره را شامل سه ده اسکلت از اعضای فرهنگ لاپیتا کشف کرد. قطعات سرامیک یافت شده در این مکان مربوط به قرن سیزدهم قبل از میلاد است. در ماه مه ۱۶۰۶، اولین اروپاییان با هدایت کاوشگران پرتغالی پدرو فرناندس دو کوئیروس و لوئیز واز د تورس به این جزیره رسیدند. در قرن نوزدهم که این جزایر به نام هبریدهای جدید شناخته می‌شدند، انگلیس کنترل اقتصادی منطقه را در اختیار داشت، این در حالی است که در پایان سال ۱۸۸۰، تعادل اقتصادی به نفع فرانسوی‌ها بود. این موضوع را می‌توان در وضعبت را می‌توان در معادن نیکل کالدونیای جدید و مزارع مشاهده کرد. فردیناند شوریلارد، شهروند فرانسوی، بسیاری از املاک اطراف شهر را خرید و پاکسازی زمین در اطراف بندر ویلا را آغاز کرد تا به بزرگترین مزارع فرانسوی در این جزیره تبدیل شود. مدتی بعد پورت ویلا شهرداری به شهرداری فرانسویل تغییر نام داد و در ۹ اوت ۱۸۸۹ استقلال را اعلام کرد، گرچه این روند تنها تا ژوئن سال بعد ادامه داشت.

منابع[ویرایش]

  • ویکی‌پدیای انگلیسی
  • ویکی‌پدیای اسپانیایی