پنج روز در مموریال (مینی‌سریال)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پنج روز در مموریال
ژانردرام پزشکی
بر پایهٔFive Days at Memorial:
Life and Death in a Storm-Ravaged Hospital

اثر Sheri Fink
توسعه‌دهنده
بازیگران
سازنده موسیقی متنTorin Borrowdale
کشور سازندهUnited States
زبان اصلیEnglish
شمار قسمت‌ها8
تولید
تهیه‌کننده‌های اجرایی
  • John Ridley
  • Carlton Cuse
مدت39–47 minutes
تولیدکننده‌ها
توزیع‌کنندهاپل
پخش
شبکهٔ اصلیاپل تی‌وی پلاس
انتشار اولیه۱۲ اوت ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۸-۱۲) –
present (present)

پنج روز در مموریال (به انگلیسی: Five Days at Memorial) یک مینی سریال تلویزیونی درام پزشکی آمریکایی است که بر اساس کتابی به همین نام در سال ۲۰۱۳ نوشته شری فینک ساخته شده‌است. این مینی سریال توسط جان ریدلی و کارلتون کیوز ساخته، نویسندگی و کارگردانی شده‌است. این سریال در ۱۲ اوت ۲۰۲۲ در اپل تی‌وی پلاس پخش شد.

درباره[ویرایش]

مشکلاتی را که یک بیمارستان در نیواورلئان پس از ورود طوفان کاترینا به شهر متحمل می‌شود را به تصویر می‌کشد.

بازیگران و شخصیت‌ها[ویرایش]

اصلی[ویرایش]

مکرر[ویرایش]

  • جو کارول در نقش مایکل آروین
  • مارک وینیک در نقش دکتر گان

اپیزودها[ویرایش]

شم.عنوانکارگرداننویسندهتاریخ پخش اصلی [۱]
۱«روز اول»جان ریدلیجان ریدلی۱۲ اوت ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۸-۱۲)
طوفان کاترینا به نیواورلئان می‌رسد. در بیمارستان مموریال، پزشکان، پرستاران و کارکنان به بیماران رسیدگی می‌کنند و برای طوفان آماده می‌شوند. پلی که از یک طرف بیمارستان به سمت دیگر می‌رود، به نظر می‌رسد که ممکن است فرو بریزد، بنابراین مولدریک به پو دستور می‌دهد که تیمش را به طرف دیگر بیمارستان تخلیه کند..
۲«روز دوم»کارلتون کیوسجان ریدلی۱۲ اوت ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۸-۱۲)
آسیبی به بیمارستان مموریال وارد شده‌است، نسبتاً جزئی است و کارکنان و بیماران فکر می‌کنند که از بدترین شرایط عبور کرده‌اند. با این حال، آب‌ریزهای اطراف نیواورلئان شروع به شکستن کرده‌اند و به زودی آب‌ها بالا می‌آیند. شوهر دکتر پو او را در یادبود ملاقات می‌کند و از او می‌خواهد که به خانه برگردد، اما او حاضر به ترک بیمارستان نیست..
۳«روز سوم»کارلتن کیوسجان ریدلی۱۲ اوت ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۸-۱۲)
با سیل شدن شهر، برق بیمارستان قطع می‌شود. مولدریک و کارکنان تلاش می‌کنند تا با شرایط وحشتناک کنار بیایند و برای تخلیه آماده شوند. مایکل آروین از شرکتی در دالاس در تلاش است به مموریال کمک کند، اما مافوق او به ظاهر بی علاقه هستند. مارک و ساندرا در تلاش هستند تا به نیواورلئان برگردند تا به مادر مارک که در مموریال است کمک کنند..
۴«روز چهارم»جان ریدلیجان ریدلی۱۹ اوت ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۸-۱۹)
شرایط همچنان رو به وخامت است. مولدریک، پو، و کارکنان بیشتری درگیر این هستند که چگونه به بهترین نحو به بیماران خود کمک کنند - و چگونه این کمک در اولویت قرار خواهد گرفت..
۵«روز پنجم»جان ریدلیجان ریدلی۲۶ اوت ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۸-۲۶)
با افزایش فشارها برای ترک بیمارستان، کارکنان مجبور به اتخاذ تصمیمات چالش‌برانگیز می‌شوند..
۶«۴۵ مرده»اعلان‌نشدهاعلان‌نشده۲ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۹-۰۲)
بازرسان ایالتی شروع به کاوش می‌کنند که چه اتفاقی برای ۴۵ نفری که پس از طوفان در مموریال مرده پیدا شدند، افتاد..
۷«هیچ‌کس مشکلی را که من دیده‌ام نمی‌داند»وندی استانزلرکارلتون کیوز۹ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۹-۰۹)
با توجه به تبلیغاتی که در مورد تحقیقات در مورد اقدامات ادعایی دکتر پو در مموریال پس از کاترینا منتشر شد، او موافقت می‌کند که انجام عمل جراحی را متوقف کند. نتایج سم‌شناسی هجده بیمار مرده نشان می‌دهد که آزمایش ۹ نفر برای یک یا هر دو دارویی که داروساز گفته‌است به پو ارائه کرده مثبت بوده‌است. یکی از شاهدان برمی گردد تا به شفر و رایدر بگوید که پو را در حال تزریق چندین بیمار لایف کر دید و با او به سمت در اتاق امت اورت رفت. همسر اورت از رایدر می‌خواهد که اجازه ندهد افراد قدرتمند این تحقیقات را از بین ببرند. رایدر که از قضیه مطمئن است به خانه پو می‌آید و او را به خاطر قتل چهار نفر از بیماران دستگیر می‌کند.
۸«حسابرسی»وندی استانزلرکارلتون کیوز۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۹-۱۶)
پایان سریال پو برای دفاع از خود می‌جنگد. شفر و رایدر پرونده خود را جلو می‌برند.

تولید[ویرایش]

توسعه[ویرایش]

در سال ۲۰۱۳، اندکی پس از اکران، اسکات رودین حق اقتباس از پنج روز در یادبود: زندگی و مرگ در بیمارستان ویران شده از طوفان را به‌عنوان فیلمی به دست آورد تا با الی بوش زیر نظر اسکات رودین پروداکشنز تولید شود.[۲]

طبق گزارش‌ها، در سال ۲۰۱۷، حقوق فیلم از بین رفته بود و رایان مورفی را بر آن داشت تا به اسکات رودین برای اقتباس تلویزیونی Five Days at Memorial به عنوان فصل سوم سریال جنایی واقعی American Crime Story، با سارا پالسون در نقش دکتر آنا پو نزدیک شود.[۳] با این حال، این اقتباس هرگز به نتیجه نرسید و در سال ۲۰۱۹، رودین خرید پروژه را در جای دیگری آغاز کرد.[۴]

به عنوان بخشی از قرارداد کلی خود با ABC Signature، کارلتون کیوز حقوق تلویزیون را به دست آورد و سپس برای همکاری با جان ریدلی تماس گرفت. در سپتامبر ۲۰۲۰، اپل سفارش داد Five Days at Memorial به عنوان یک مجموعه محدود برای Apple TV+ تولید شود. کیوز و ریدلی هر دو به عنوان نویسندگان، کارگردانان، تهیه‌کنندگان اجرایی و برنامه‌نویسان مشترک سریال فعالیت می‌کنند.[۵][۶]

بازیگران[ویرایش]

ورا فارمیگا در مارس ۲۰۲۱ انتخاب شد، آدپرو اودویه، کورنلیوس اسمیت جونیور و جولی آن امری در آوریل ۲۰۲۱، چری جونز و مولی هاگر در می ۲۰۲۱، مایکل گاستون در ژوئن ۲۰۲۱ و جو کارول در اوت ۲۰۲ به آن پیوستند.[۷][۶][۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳]

فیلمبرداری[ویرایش]

تولید از ۲۵ می تا ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ در تورنتو و نیواورلئان انجام شد.[۱۴]

انتشار[ویرایش]

این سریال در ۱۲ اوت ۲۰۲۲ با سه قسمت اول در اپل تی‌وی پلاس پخش شد. قسمت به صورت هفتگی در روزهای جمعه منتشر می‌شد.

بازخورد[ویرایش]

وب‌سایت جمع‌آوری نقد و بررسی Rotten Tomatoes بر اساس ۱۹ بررسی منتقد، ۸۴٪ امتیاز تأیید با میانگین امتیاز ۷٫۸/۱۰ را گزارش می‌دهد. اجماع منتقدان این وب‌سایت چنین می‌گوید: «پنج روز در یادبود به‌طور کامل یک فاجعه مطلق را بازگو می‌کند و در عین حال به کسانی که تمام تلاش خود را برای خنثی کردن این پیامد غم‌انگیز انجام دادند».[۱۵] متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس ۱۸ منتقد، امتیاز ۷۴ از ۱۰۰ را به خود اختصاص داد که نشان دهنده «بررسی‌های عموماً مطلوب» است.

منابع[ویرایش]

  1. "Shows A-Z – Five Days at Memorial on Apple+". The Futon Critic. Retrieved August 1, 2022.
  2. Fleming, Mike Jr. (October 14, 2013). "Producer Scott Rudin Acquires Hurricane Katrina Expose 'Five Days At Memorial'". ددلاین هالیوود (به انگلیسی). Retrieved April 8, 2021.
  3. Andreeva, Nelliee (August 10, 2017). "Ryan Murphy's 'Katrina' Will Be Based On 'Five Days at Memorial' Book, Scott Rudin Joins As Producer, Sarah Paulson To Star". ددلاین هالیوود (به انگلیسی). Retrieved April 8, 2021.
  4. D'Alessandro, Anthony; Andreeva, Nellie (February 4, 2019). "FX Boss Says More Cycles Of Ryan Murphy's 'American Horror Story' & 'American Crime Story' On Horizon; But No 'Katrina'". ددلاین هالیوود (به انگلیسی). Retrieved April 8, 2021.
  5. Andreeva, Nellie (September 1, 2020). "Apple Orders 'Five Days At Memorial' Hurricane Katrina Limited Series From John Ridley & Carlton Cuse". ددلاین هالیوود (به انگلیسی). Retrieved April 8, 2021.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ Porter, Rick (April 8, 2021). "'Falcon and Winter Soldier' Breakout Adepero Oduye Joins Apple's Hurricane Katrina Drama (Exclusive)". هالیوود ریپورتر (به انگلیسی). Retrieved April 8, 2021. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «OduyeCast» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  7. Otterson, Joe (March 18, 2021). "Vera Farmiga to Star in Apple's Hurricane Katrina Series 'Five Days at Memorial'". ورایتی (به انگلیسی). Retrieved April 8, 2021.
  8. Andreeva, Nellie (April 9, 2021). "'Five Days At Memorial': Cornelius Smith Jr. Joins Apple's Limited Series From John Ridley & Carlton Cuse". ددلاین هالیوود (به انگلیسی). Retrieved April 9, 2021.
  9. Otterson, Joe (April 29, 2021). "Hurricane Katrina Series at Apple Casts Julie Ann Emery". ورایتی. Retrieved 29 April 2021.
  10. Andreeva, Nellie (May 13, 2021). "'Five Days At Memorial': Cherry Jones Joins Apple's Limited Series From John Ridley & Carlton Cuse". ددلاین هالیوود. Retrieved 13 May 2021.
  11. Petski, Denise (May 21, 2021). "'Five Days At Memorial': Molly Hager Joins Apple's Limited Series From John Ridley & Carlton Cuse". ددلاین هالیوود (به انگلیسی). Retrieved May 24, 2021.
  12. Petski, Denise (June 4, 2021). "'Five Days At Memorial': Michael Gaston Joins Apple's Limited Series From John Ridley & Carlton Cuse". ددلاین هالیوود (به انگلیسی). Retrieved June 4, 2021.
  13. Del Rosario, Alexandra (August 23, 2021). "Joe Carroll Joins Cast Of Apple's 'Five Days At Memorial'; Peter Porte To Recur In 'Days Of Our Lives: Beyond Salem'". ددلاین هالیوود (به انگلیسی). Retrieved August 23, 2021.
  14. "Film and TV Projects Going Into Production". ورایتی. October 14, 2021. Archived from the original on October 19, 2021. Retrieved October 19, 2021.
  15. "Five Days at Memorial: Season 1". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved August 13, 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]