ایالت پنجاب (هند)

مختصات: ۳۰°۴۷′شمالی ۷۶°۴۷′شرقی / ۳۰٫۷۹°شمالی ۷۶٫۷۸°شرقی / 30.79; 76.78
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از پنجاب هند)
پنجاب
ਪੰਜਾਬ
پرچم پنجاب
پرچم
Seal of Punjab
مهر
موقعیت در هند
ایالت پنجاب هند
مختصات: ۳۰°۴۷′شمالی ۷۶°۴۷′شرقی / ۳۰٫۷۹°شمالی ۷۶٫۷۸°شرقی / 30.79; 76.78
کشور هند
مرکزچندیگر
بزرگترین شهرلودهیانا
تأسیس۱ نوامبر ۱۹۶۶
مساحت
 • کل۵۰٬۳۶۲ کیلومتر مربع (۱۹۴۴۵ مایل مربع)
جمعیت
 (۲۰۱۱)
 • کل۲۷٬۷۰۴٬۲۳۶
منطقه زمانییوتی‌سی ۰۵:۳۰+ (IST)
کد ایزو ۳۱۶۶IN-PB
وبگاه

پنجاب (پنجابی:ਪੰਜਾਬ) ایالتی در شمال غربی هند است که با استان پنجاب پاکستان در غرب و ایالت‌های جامو و کشمیر در شمال، هیماچال پرادش در شمال شرقی، هاریانا در جنوب و جنوب شرقی و راجستان در جنوب غربی هم‌مرز است.

مساحت کل پنجاب برابر با ۵۰٬۳۶۲ کیلومتر مربع است و جمعیت آن در سال ۲۰۱۱ برابر با ۲۷٬۷۰۴٬۲۳۶ نفر بوده که شانزدهمین ایالت هند از نظر جمعیت به‌شمار می‌رود.[۱] مرکز ایالت پنجاب شهر چندیگر است که به صورت مستقل اداره می‌شود و به‌عنوان ناحیه‌ای مشترک، مرکز ایالت هاریانا نیز به‌شمار می‌رود. دیگر شهرهای مهم این ایالت شامل لودیانا، موهالی، امریتسار، پاتیالا و جلندر هستند.

واژه پنجاب ترکیبی از دو واژهٔ فارسی پنج و آب و به معنی «سرزمین پنج رود» است.[۲] که توسط فاتحان آسیای مرکزی که امپراتوری گورکانیان هند را بنا نهادند به این منطقه داده شد.[۳][۴] نام قدیمی ثنگوش به معنای سرزمین «صد گاو»، احتمالاً برابر است با سرزمین هفت رود که امروزه برابر با همان پنج رود است، و با پنجاب برابری می‌کند.[۵][۶]

پنج رود، بیاس، جهلم، چناب، راوی و سوتلج نام دارند که اکنون ۲ رود در پاکستان و ۳ رود از آن‌ها در هند قرار دارد.

بعد از دوپاره شدن هند در سال ۱۹۴۷، استان پنجاب هند بریتانیا بین هند و پاکستان تقسیم شد. پنجاب هند بر اساس زبان در سال ۱۹۶۶ به ۳ بخش تقسیم شد. مناطق هارایانایی زبان (گویش به زبان هندی) را به عنوان هاریانا مجزا شد، مناطق پر از تپه با زبان‌های پهاری زبان هیماچال پرادش را تشکیل داد و الباقی ایالت فعلی پنجاب شد.

۵۷٫۶۹ درصد از جمعیت پنجاب پیرو آیین سیک هستند و تنها ایالت هند با اکثریت سیک محسوب می‌شود.[۷]

کشاورزی بزرگترین صنعت در پنجاب است.[۸] دیگر صنایع مهم عبارتند است از ساخت ابزارهای علمی، محصولات کشاورزی، محصولات الکتریکی، خدمات مالی، ابزار و ماشین آلات، منسوجات، ماشین آلات دوخت، وسایل ورزشی، نشاسته، گردشگری، کود، دوچرخه، پوشاک، و پردازش روغن کاج و شکر.

پانویس[ویرایش]

  1. Census of India, 2011. Census Data Online, Population.
  2. Singh, Pritam (2008). Federalism, Nationalism and Development: India and the Punjab Economy. London; New York: Routledge. p. 3. ISBN 0-415-45666-5.
  3. Canfield, Robert L. (1991). Turko-Persia in Historical Perspective. Cambridge, UK: Cambridge University Press. p. 1 ("Origins"). ISBN 0-521-52291-9.
  4. Shimmel, Annemarie (2004). The Empire of the Great Mughals: History, Art and Culture. London, United Kingdom: Reaktion Books Ltd. ISBN 1-86189-185-7.
  5. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱ دسامبر ۲۰۱۸.
  6. http://journals.usb.ac.ir/article_1659.html
  7. "Census 2011: %age of Sikhs drops in Punjab; migration to blame?".
  8. "Punjab". Overseas Indian Facilitation Centre. Archived from the original on 10 October 2011. Retrieved 8 September 2011.

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «‎Punjab (India)‎». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۷ ژانویه ۲۰۱۷.