پل دوستی افغانستان و تاجیکستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پل دوستی افغانستان و تاجیکستان در منطقه درواز
مختصات۳۸°۲۷′شمالی ۷۰°۵۰′شرقی / ۳۸٫۴۵°شمالی ۷۰٫۸۳°شرقی / 38.45; 70.83
گذرنده‌هاتجاری مسافربری
بر رویرود پنج
مکانپادشاهی مستقل درواز
تاجیکستان / افغانستان
ویژگی‌ها
طراحیپل معلق
درازای کل۱۳۵ متر
پهنا۳٫۵ متر
پیشینه
گشایش۶ ژوئیه ۲۰۰۴
مکان
Map

پل دوستی افغانستان و تاجیکستان پلی است دو ساحل منطقه درواز را از طریق رود پنج (در پایین دست که به نام آمودریا شناخته می‌شود) و تاجیکستان و افغانستان را از هم جدا می‌کند، در شهر قلعه خمب به هم متصل می‌کند. در ۶ ژوئیه ۲۰۰۴ افتتاح شد.[۱][۲] هزینه ساخت آن حدود ۵۰۰ هزار دلار آمریکا بود.

تاریخچه[ویرایش]

این پل با هزینه ۵۰۰۰۰۰ دلار آمریکا توسط شبکه توسعه آقاخان (AKDN) با حمایت مشترک دولت‌های متحد ایالات متحده و نروژ ساخته شد و توسط امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان، نعمت‌الله شهرانی معاون رئیس‌جمهور افغانستان و کریم آقاخان در ژوئیه ۲۰۰۴ افتتاح شد. این دومین پل از سری پل‌هایی بود که بین تاجیکستان و افغانستان توسط AKDN در امتداد رود پنج ساخته شد. (آمودریا از محل تلاقی رود پنج و رود وخش شروع می‌شود.) این پل معلق تک مسیر به عرض ۳/۵ متر و به طول ۱۳۵ متر و ظرفیت حمل ۲۵ متریک تن است. این پل یک مسیر برای حمل و نقل تجاری و مسافری است و نشان دهنده یک ارتباط زمینی دائمی بین دو کشور است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». web.archive.org. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ فوریه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۵-۲۸.
  2. "Navrouz celebration – Tajik-Afghan Bridge – UCA publishes new book on Gorno Badakshan". Ismailimail (به انگلیسی). 2008-03-31. Retrieved 2023-05-28.

پیوند به بیرون[ویرایش]