پلیس حافظه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
The Memory Police | پلیس حافظه
First edition cover (Japan)
نویسنده(ها)یوکو اوگاوا
گوینده نسخه صوتیTraci Kato-Kiriyama
عنوان اصلی密やかな結晶 (Hisoyaka na kesshō؟)
برگرداننده(ها)Stephen Snyder
طراح جلدMichiaki Mochizuki[۱]
کشورژاپن
زبانJapanese
گونه(های) ادبیعلمی تخیلی
ناشرKodansha
تاریخ نشر
26 January 1994[۱]
انتشار به انگلیسی
۱۳ اوت ۲۰۱۹
گونه رسانهPrint (Hardcover and Paperback)
شمار صفحات۴۱۱
شابکشابک ‎۴۰۶۲۰۵۸۴۳X
۸۹۵٫۶۳/۵
کتابخانه کنگرهPL858.G37 H5713 2019

پلیس حافظه نام رمانی است که در سال ۱۹۹۴ و توسط نویسندهٔ ژاپنی یوکو اوگاوا نوشته شده‌است. کتاب در سال 2019[۲] به زبان انگلیسی و توسط Pantheon Books و Harvill Secker با ترجمهٔ استفان سنایدر منتشر شد.

پلیس حافظه یک رمان علمی تخیلی است که تحت تأثیر رمان ۱۹۸۴ و همچنین سبک نوشتاری کافکا نوشته شده‌است. عنوان نخستین و ژاپنی کتاب Hisoyaka na kessho است؛ یک استعاره که برای معرفی چیزهای گرانبهایی که در شکاف‌های تاریک شکل می‌گیرند به کار می‌رود. این نام را در زبان فارسی می‌توان «تبلور پنهانی» ترجمه کرد. در زمان انتشار نسخه‌ی انگلیسی عنوان The memory police برای کتاب انتخاب شد و ترجمه‌ی فارسی هم بر همان اساس پیش رفته است.

خلاصه[ویرایش]

پلیس حافظه داستانی ژاپنی است در مورد جزیره‌ای در یک ناکجاآباد. در این جزیره‌ی که نویسنده نامی برای آن در نظر نگرفته است، تنها یک راه برای حفظ زندگی وجود دارد و آن تن دادن به قانونی عجیب به نام ناپدید شدن است. از پرنده‌ها تا گل‌‌برگ‌های گل‌های رز؛ از نقشه‌ها‌ی مختلف تا انواع تقویم‌ها؛ از میوه‌ها تا دست راست و پای چپ ساکنین جزیره.

واکنش‌ها[ویرایش]

تایم (Time) در مقاله‌ای که در تابستان ۲۰۱۹ منتشر کرد پلیس حافظه را یکی از بهترین کتاب‌های فصل نامید و در ادامه نوشته‌است: رمان افسانه‌ای اوگاوا به شدت یادآور تم ۱۹۸۴ جورج اورول و فارنهایت۴۵۱ ری بردبری و صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز است اما با این حال صدا و قدرت خاص خود را دارد.[۳]شیکاگو تریبون در مورد این رمان نوشته‌است: یک اثر ادبی دلهره‌آور که سرشار از وحشت و نگرانی است.[۴]

نیویورک تایمز این کتاب را با رمان‌های ساموئل بکت و کوبو آبه مقایسه کرده‌است و نوشته‌است که رمان اوگاوا به ما یادآوری می‌کند که اکوسیستمهای جهانی، کوه‌های یخی، گونه‌های حیوانی، زبان‌ها، و … در آینده‌ای که محال نیست چگونه می‌توانند به سرعت نابود شوند. با سرعتی فراتر از حد تصور ما.[۵]

مایکل آدام کارول در Ploughshared در مورد کتاب پلیس حافظه نوشته‌است: ما باید به اندازهٔ کافی شجاع باشیم تا بتوانیم وضعیت حال حاضر کمپ‌های مهاجران را، و از هم جدا شدن خانواده‌ها را به چالش بکشیم؟ یوکو اوگاوا در رمان خود به چیزی واقعی در رمان خود اشاره کرده و آن این است که ما باید به یاد داشته باشیم که بنویسیم و بنویسیم که به یاد بیاوریم، که باید همیشه از حقیقت دفاع کنیم.[۶]

جوایز[ویرایش]

پلیس حافظه به عنوان فینالیست جایزه جهانی کتاب برای اثر ادبی ترجمه شده در سال ۲۰۱۹ معرفی شده‌است.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "『密やかな結晶』(小川 洋子,望月 通陽)". Kodansha Book Club. Kodansha.
  2. Rubin, Peter (20 August 2019). "WIRED Book of the Month: The Memory Police by Yoko Ogawa". Wired.
  3. "32 Books You Need to Read This Summer". Time (به انگلیسی). Retrieved 2019-08-08.
  4. Morgan, Adam. "Summer reading: Works in translation". chicagotribune.com. Retrieved 2019-08-08.
  5. Lucas, Julian (2019-08-15). "'Read Receipts' On: Two Dystopian Novels Predict the Surveillance State". The New York Times. ISSN 0362-4331. Retrieved 2019-08-16.
  6. "The Memory Police by Yōko Ogawa". blog.pshares.org. Retrieved 2019-08-16.
  7. "The 2019 National Book Awards Finalists Announced". National Book Foundation (به انگلیسی). 2019-10-07. Retrieved 2019-10-09.