پلاتین در بدن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

عناصر گروه پلاتین و طلا در طی ذوب جزئی و تمایز ماگمایی متعاقباً از سنگ گوشته خود جدا می شوند. در نتیجه انواع مختلف سنگهای افیولیتی حاوی مقادیر مختلف فلز نجیب و غشاهای نرمال شده کندریت PGE هستند.

رفتار ژئوشیمیایی PGE و طلا به شدت وابسته است. در مورد وجود سولفیدها که اصلی ترین مواد معدنی حامل فلز نجیب هستند. در حین ذوب شدن جزئی ، سولفیدهای بینابینی به راحتی مایع می شوند، سپس در مذاب سیلیکات حل می شوند. در طول تمایز ماگماییایی، آلیاژهای Os-Ir-Ru و سولفیدها ابتدا در فوگاسیته گوگرد کم و دمای بالا متبلور می شوند. آنها را می توان در کریستالهای کرومیت در حال رشد قرار داد که یک مایع غنی شده با Rh-Pt-Pd-Au را ترک می کند. در اتصالات گوگرد بالاتر گوگرد، یک مایع سولفید غیرقابل مخلوط می تواند تقریباً تمام فلزات نجیب را تفکیک و جمع آوری کند و یک مایع سیلیکات تخلیه شده باقی بگذارد.

دو نوع اصلی غلظت ماگمایی PGE در افیولیت وجود دارد: در کرومیتیت و در رسوبات سولفید. Os ، Ir و Ru به عنوان ترکیبات معدنی در کرومیت به شدت در کرومیتیت متمرکز شده اند. غلظت مکانیکی این PGM در ماگمای جریان آشفته باید غنی سازی PGE برخی غلافهای کرومیتیت را توضیح دهد (ppm PGE<1). غلظت سولفید عمدتاً در قسمت اولترامافیک پایین بخش پوسته وجود دارد. آنها Rh ، Pt ، Pd و غنی از طلا هستند. این موارد سولفید می تواند هدف جدیدی برای اکتشاف فلز نجیب در افیولیت ها باشد.

طلا، و در میزان کمتری Pd و Pt به راحتی توسط گردش خون هیدروترال تحریک می شوند. طلا در طول مارپانتیناسیون: طلا تا درجه اقتصادی به طور عمده در سرپانتینیت کربوناتیزه (لیستوآنیت حامل طلا) و در مناطق غنی از سولفید و / یا آرسنید در سرپانتینیت متمرکز می شود. رسوبات سولفید ماسف در افیولیت ها غالباً با چادرهای نسبتاً زیاد طلا مشخص می شوند. طلا احتمالاً با استفاده از سیستم های همرفتی هیدرو حرارتی از سنگ های گوشته اولترامافیک استخراج شد. در آخر غنی سازی کمی Pt ، Pd ، و طلا در رسوبات نسبی فلزگر مشاهده می شود. تمام رسوبات برافروزنده رسوبی، عناصر احتمالی اکتشاف فلزات نجیب هستند.

منابع[ویرایش]

European Journal of Cancer 37(2001); A Pilot Study of Whole Body Hyperthermia and Carboplatin in"

Platinum-Resistant Ovarian Cancer: A.M. Westermann, E.A. Grosen, D.M. Katschinski, D. Jager, R. Rietbroek,

J.C. Schink, C.L. Tiggelaar, E. Jager, P. Zum Vorde sive Vording, A. Neuman,

"A. Knuth, J.D.P. Van Dijk, G.J. Wiedemann, H.I. Robins

Mineralogy and Petrology(1990); Platinum-Group Mineral Inclusions in Chromitite"

from the Osthammeren Ultramafic Tectonite

"Body, South Central Norway: L. P. Nilsson