پسته‌ایان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پسته‌ایان
بادام هندی
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
دسته: گیاهان گلدار
رده: دولپه‌ای‌ها
راسته: افراسانان
تیره: پسته‌ایان
لیندلی
زیرخانواده ها

(پسته‌ای‌واران) یا Anacardioideae Spondiadoideae

پسته‌ایان (Anacardiaceae) یا تیره ی سماق یا تیره ی بادام هندی، یک تیره از گیاهان گلدار است که ۸۳ سرده و ۸۶۰ گونهٔ شناخته شده دارد.[۱] پسته، انبه، سماق و بادام هندی گیاهانی از این تیره هستند.

کاربرد[ویرایش]

برخی از اعضای این تیره عبارت اند از بادام هندی، پسته، درخت پَر، سماق، انبه، پیچک سمی آمریکایی، فلفل پروئی و مارولا [۲]

برخی اعضای این تیره مایعی چسبنده و غلیط تولید می‌کنند که در نهایت سیاه می‌شود و در دباغی به عنوان ورنی یا حتی ثابت‌کننده برای رنگ سرخ به کار می‌رود.[۲]

در پزشکی گفته می‌شود که آجیل‌های این تیره برای مغز مفید هستند.[۲]

اکولوژی[ویرایش]

تیره پسته‌ایان در اقلیم گرمسیری پیشتر یافت می‌شود ولی با این حال گونه‌هایی از آن در اقلیم معتدل نیز رشد می‌کنند.[۳] بیشتر گونه‌های این تیره بومی قاره آمریکا، آفریقا و هند هستند. پسته‌ها و برخی گونه‌های سماق را می‌توان در جنوب اروپا یافت، گونه‌هایی از سماق در آمریکای شمالی و گونهٔ شینوس تنها در آمریکای جنوبی رشد می‌کند.[۲]

تبارزایش[ویرایش]

سرده پسته گاهی تیرهٔ ویژه‌ای برای خود شناخته شده، چرا که ساختار گلی مختصرتر، کلالهٔ پره‌دار گل، و گردهٔ متفاوتی دارد. با این حال به علت شکل تخمدان آن را در تیرهٔ پسته‌ایان رده‌بندی می‌کنند، امری که از سوی تحقیقات شکل‌شناختی و ملکولی تأیید شده‌است.

در سال ۲۰۰۴ گونهٔ Abrahamia از انبه‌ایان جدا شد.

منابع[ویرایش]

  1. Christenhusz, M. J. M. & Byng, J. W. (2016). "The number of known plants species in the world and its annual increase". Phytotaxa. Magnolia Press. 261 (3): 201–217. doi:10.11646/phytotaxa.261.3.1.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ Natural System of Botany (1831), pages 125-127
  3. Northern United States (1897), page 25

ویکی‌پدیای انگلیسی.