پرچم پادشاهی هابسبورگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرچم پادشاهی دودمان هابسبورگ
نامپرچم دودمان هابسبورگ
کاربردپرچم شهروندی زمینی و دریایی
تناسب۲:۳
پذیرفته‌شدهسده ۱۸
طرحدو نوار مساوی افقی سیاه و زرد
گونه دیگر از پرچم پادشاهی هابسبورگ
نامپرچم نیروی دریایی
کاربردپرچم دریایی نظامی
تناسب۲:۳
پذیرفته‌شده۱۷۸۶
طرحسه نوار مساوی افقی قرمز، سفید، قرمز و مزین به نشان سلطنتی اتریش

در دوره زمامداری رودلف یکم هابسبورگ و پس از قرارداد راینفلدن در سال ۱۲۸۳ ترکیب رنگی قرمز-سفید-قرمز به‌طور گسترده در پرچم‌ها مورد استفاده قرار گرفت و تبدیل به نماد اتریش شد. سیاه و زرد سال‌ها بعد به دلیل سده‌ها فرمانروایی دودمان هابسبورگ بر امپراتوری مقدس روم از پرچم رسمی این امپراتوری اقتباس شدند و در کنار رنگ‌های سنتی اتریش مورد استفاده قرار گرفتند.[۱] پرچم بنیادی امپراتوری مقدس روم زمینه‌ای زرد داشت و به عقابی دوسر و سیاه رنگ مزین شده بود. این پرچم به دلیل طراحی پیچیده و دشواری تولید در سده ۱۸ با یک پرچم ساده‌تر بدون نماد و با دو نوار مساوی سیاه و زرد جایگزین شد. با فروپاشی امپراتوری مقدس روم در سال ۱۸۰۴ این پرچم برای استفاده به عنوان پرچم شهروندی در امپراتوری اتریش تأیید شد. این پرچم سپس در اتریش-مجارستان به عنوان پرچم بخش اتریشی سیسلتنیا مورد استفاده قرار گرفت و حتی گاهی به عنوان پرچم ملی تمام امپراتوری تا سال ۱۹۱۸ و فروپاشی اتریش-مجارستان استفاده می‌شد.

از دوره فرمانروایی امپراتور یوزف دوم نیروی دریایی اتریش و پس از آن اتریش-مجارستان از یک پرچم دریایی بر اساس رنگ‌های قرمز-سفید-قرمز استفاده کرد که با نشانی به همان رنگ‌ها مزین شده بود. این پرچم به همراه پرچم زرد و سیاه دودمان هابسبورگ همزمان با فروپاشی پادشاهی دوگانه در سال ۱۹۱۸ منسوخ شد.[۲] با این حال دولت نوپای جمهوری اتریش آلمانی از سه رنگ قرمز-سفید-قرمز به عنوان پرچم ملی خود استفاده کرد و این رنگ‌ها امروزه به عنوان پرچم ملی اتریش پذیرفته شده‌اند.

امروزه گرچه پرچم هابسبورگ دیگر در اتریش کاربرد ندارد اما پرچم‌های آلمان، مونیخ، بادن-وورتمبرگ، بلژیک و نمور از این پرچم اقتباس شده و امروزه استفاده می‌شوند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Volker Preuß. "National Flaggen des Österreich-Ungarn" (به آلمانی). Retrieved 2004-11-03. {{cite web}}: Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (help)
  2. The Flags & Arms of the Modern Era.