پرونده:Jameh Mosque of Gorgan 13970530 17.jpg

Page contents not supported in other languages.
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پروندهٔ اصلی(۱٬۰۵۰ × ۷۰۰ پیکسل، اندازهٔ پرونده: ۲۴۲ کیلوبایت، نوع MIME پرونده: image/jpeg)

خلاصه

توضیح
فارسی: مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان از بناهای تاریخی شهر گرگان در مرکز شهر و در بازار سنتی و قدیمی نعلبندان واقع شده که به ‌وسیله معماران ترکمن ساخته شده است، این مسجد بیش از ۱۱۰۰ سال قدمت دارد.این مسجد از یک حیاط مرکزی به شکل چهار ایوانی و چهار شبستان تشکیل شده است که از تزیینات معماری خاص آن دوره نیز استفاده شده است. بنای مسجد جامع گرگان حدود 1600 متر و دارای 4 شبستان حدود 1000 متر است. مسجد دارای دو ایوان شرقی و غربی است، این بنای مذهبی مربوط به عصر سلجوقیان در سنه 804 هجری قمری است. تنها بخش برجای مانده از معماری سلجوقیان، مناره مسجد جامع است که از آجر درست شده و به خط کوفی نوشته شده است.این مناره از سطح زمین تا قسمت اتاقک ماذنه، دارای ارتفاع ‎ ۱۰ متر و پهنای بخش بالایی مناره ‎۵۶۰ سانتی‌متر است. همچنین ۴۷ پله راه ارتباطی اتاقک ماذنه است که به ‌طور مارپیچ اطراف مناره قرار دارد. همچنین منبری قدیمی و تاریخی دارای هشت پلکان و از جنس چوب و از نوع قالب و گره در این مسجد موجود است که به‌صورت منبت‌کاری با نقش‌های گل و بوته آراسته شده است. خسارات و صدمه‌های زیادی به بدنه سمت راست چوب به‌خاطر مجاورت بدنه با دیوار و در اثر رطوبت و گذشت زمان وارد شده است. به‌طور کلی منبر پوسیدگی‌ها و شکستگی زیادی را دیده است و اکنون در یک محفظه شیشه‌ای محافظت می‌شود. این منبر به تعمیر و نگهداری اصولی و علمی بیشتر نیاز دارد.

این مسجد در سنه های مختلف چندین بار مرمت شده است از جمله در زمان شاه عباس اول و شاه عباس دوم صفوی.بر دیوار ایوان غربی مسجد کتیبه و سنگ نوشته‌هایی از فرامین شاهان به سال 857 قمری نصب است.
تاریخ
منبع http://golestan.farsnews.com/multimedia/photo/13970530000155
پدیدآور Ali Dehghan

اجازه‌نامه

این پرونده از وبگاه خبرگزاری فارس گرفته شده است. پایین وبگاه نوشته شده "Fars News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License" که یعنی همهٔ مطالب تولیدی خبرگزاری تحت پروانهٔ «کریئیتو کامنز یادکرد ۴٫۰ بین‌الملل» منتشر می‌شوند.

شاید این پرونده پیش تر واترمارک داشته که هم‌اکنون حذف/بریده شده و به ذکر نام عکاس و منبع در صفحهٔ توصیف پرونده اکتفا شده است. هنگام استفاده از تصویر، مطمئن شوید که ملزومات پروانه را رعایت می‌کنید و اثر را به نحوی شایسته به پدیدآور اصلی منتسب کنید.
w:fa:کرییتیو کامنز
انتساب
این پوشه تحت مجوز Creative Commons Attribution 4.0 International مجوز داده شده است.
انتساب: Fars Media Corporation
شما اجازه دارید:
  • برای به اشتراک گذاشتن – برای کپی، توزیع و انتقال اثر
  • تلفیق کردن – برای انطباق اثر
تحت شرایط زیر:
  • انتساب – شما باید اعتبار مربوطه را به دست آورید، پیوندی به مجوز ارائه دهید و نشان دهید که آیا تغییرات ایجاد شده‌اند یا خیر. شما ممکن است این کار را به هر روش منطقی انجام دهید، اما نه به هر شیوه‌ای که پیشنهاد می‌کند که مجوزدهنده از شما یا استفاده‌تان حمایت کند.
این پرونده، که در اصل در http://golestan.farsnews.com/multimedia/photo/13970530000155 ارسال شده بود، در ‏۱۸ ژانویهٔ ۲۰۱۹‏ توسط بازبین 1989 بررسی شد. این بازبین تأیید کرد که پرونده در آن محل و در آن تاریخ تحت مجوز اعلام‌شده در دسترس بوده‌است.

عنوان

شرحی یک‌خطی از محتوای این فایل اضافه کنید

آیتم‌هایی که در این پرونده نمایش داده شده‌اند

توصیف‌ها

captured with انگلیسی

Nikon D610 انگلیسی

تاریخچهٔ پرونده

روی تاریخ/زمان‌ها کلیک کنید تا نسخهٔ مربوط به آن هنگام را ببینید.

تاریخ/زمانبندانگشتیابعادکاربرتوضیح
کنونی‏۲۶ آوریل ۲۰۲۱، ساعت ۱۲:۵۷تصویر بندانگشتی از نسخهٔ مورخ ‏۲۶ آوریل ۲۰۲۱، ساعت ۱۲:۵۷۱٬۰۵۰ در ۷۰۰ (۲۴۲ کیلوبایت)PawełMMwatermark removed
‏۱۳ دسامبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۵:۲۸تصویر بندانگشتی از نسخهٔ مورخ ‏۱۳ دسامبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۵:۲۸۱٬۰۵۰ در ۷۰۰ (۲۱۹ کیلوبایت)HanoozUser created page with UploadWizard

کاربرد سراسری پرونده

ویکی‌های دیگر زیر از این پرونده استفاده می‌کنند:

فراداده