اجازه‌نامه کرییتیو کامنز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مجوز کرییتیو کامنز (انگلیسی: Creative Commons license) یا اجازه‌نامهٔ مشترکات خلاقانه[۱] از پروانه‌های حق نشر همگانی است که وبگاه‌های معروفی مانند ویکی‌پدیا و فری‌بیس از آن استفاده می‌کنند. این مجوزها را مؤسسهٔ کرییتیو کامنز ارائه می‌دهد.

انواع[ویرایش]

نماد حقوق توضیحات
ارجاع ارجاع (BY) مجوز امکان کپی، نشر، نمایش و اجرا اثر و آثار اشتقاقی آن را می‌دهد فقط در صورتی که حق تعیین نحوهٔ استفاده برای مجوز دهنده یا پدیدآورنده اثر محفوظ باشد.
Share-alike اشتراک همسان (SA) مجوز امکان کپی، نشر، نمایش و اجرا اثر و آثار اشتقاقی آن را می‌دهد فقط در صورتی که مجوز استفاده همانند اثر اصلی باشد. (همچنین کپی‌لفت را ببینید)
Non-commercial غیرتجاری (NC) مجوز تنها برای مقاصد غیر تجاری امکان کپی، نشر، نمایش و اجرا اثر و آثار اشتقاقی آن را می‌دهد.
Non-derivative اثر اقتباسی نه (ND) مجوز امکان کپی، نشر، نمایش و اجرا اثر را می‌دهد فقط در صورتی که اثر اقتباسی از آن تهیه نشود.

دو مورد انتهایی شامل مجوزهای محتوای آزاد نمی‌شوند و طبق تعاریف رهنمودهای نرم‌افزار آزاد دبیان یا استانداردهای بنیاد نرم‌افزار آزاد نمی‌توان را محتوایی که این محدودیت‌ها را دارد استفاده کرد مانند مجوز ویکی‌پدیا.

برای نرم‌افزار مجوز تعیین شده توسط بنیاد کرییتیو کامنز مواردی مانند: پروانه‌های بی‌اس‌دی، گنو گنو ال‌جی‌پی‌ال، و گنو پروانه عمومی همگانی گنو است.[۲]

نماد توضیحات مخفف
CC-by icon فقط ارجاع BY
CC-by-ND icon ارجاع + بدون اشتقاق BY-ND
CC-by-SA icon ارجاع + اشتراک همسان BY-SA
CC-by-NC icon ارجاع + غیرتجاری BY-NC
CC-by-NC-ND icon ارجاع + غیرتجاری + بدون اشتقاق BY-NC-ND
CC-by-NC-SA icon ارجاع + غیرتجاری + اشتراک همسان BY-NC-SA

سازگاری[ویرایش]

جدول سازگاری مجوزها برای مواردی که قصد ترکیب آثاری را دارید که از مجوز کرییتیو کامنز استفاده می‌کنند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. سوره صادقی (۸ دی ۱۳۹۳). «واژه‌نامه». اثر اصیل. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ اوت ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹.
  2. "Creative Commons GNU LGPL". Archived from the original on 2009-06-22. Retrieved 2009-07-20.

پیوند به بیرون[ویرایش]