پرواز شماره ۹۲۶۸ کاگالیماویا

مختصات: ۳۰°۱۰′۹″ شمالی ۳۴°۱۰′۲۲″ شرقی / ۳۰٫۱۶۹۱۷°شمالی ۳۴٫۱۷۲۷۸°شرقی / 30.16917; 34.17278
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرواز شماره ۹۲۶۸ کاگالیماویا
هواپیمای مورد نظر، در ژوئن ۲۰۱۵
بمب‌گذاری
تاریخ۳۱ اکتبر ۲۰۱۵ (۲۰۱۵-۱۰-۳۱)
علتبمب‌گذاری توسط شاخه سینا دولت اسلامی
محل حادثهدر نزدیکی حُسنا، استان سینای شمالی، مصر
۳۰°۱۰′۹″ شمالی ۳۴°۱۰′۲۲″ شرقی / ۳۰٫۱۶۹۱۷°شمالی ۳۴٫۱۷۲۷۸°شرقی / 30.16917; 34.17278
هواپیما
نوعایرباس ای۳۲۱
شرکت هواپیماییکاگالیماویا (مترو جت)
شماره پرواز یاتا7K9268
شماره پرواز ایکائوKGL9268
شناسه تماسKOGALYM 9268
شماره دمEI-ETJ
مبدا پروازفرودگاه بین‌المللی شرم‌الشیخ، شبه‌جزیره سینا، مصر[۱]
مقصدفرودگاه پولکوو، سنت پترزبورگ، روسیه[۲][۳]
سرنشینان۲۲۴
مسافرین۲۱۷[۴]
خدمه۷
کشته‌شدگان۲۲۴ (همه)[۵]
بازماندگان۰[۶]

پرواز شمارهٔ ۹۲۶۸ مترو جت (انگلیسی: Metro Jet Flight ۹۲۶۸) (یاتا: 7K-9268,[۷] ایکائو: KGL 9268[۸]) یک پرواز کرایه‌ای مسافربری بین‌المللی،[۹] متعلق به خطوط هوایی (متروجت) روسیه بود که از فرودگاه بین‌المللی شرم‌الشیخ در مصر به‌سوی فرودگاه پالکوو در سن پترزبورگ روسیه در حال حرکت بود[۲][۱۰][۱۱] و در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۵ ساعت ۰۶:۱۳ به‌وقت ساعت رسمی مصر (۰۴:۱۳ ساعت هماهنگ جهانی)[۱] در شمال شبه‌جزیره سینا سقوط کرد و تمام سرنشینان آن کشته شدند.[۱۲]

این هواپیما از نوع ایرباس ای۳۲۱–۲۳۱ بود و ۲۱۷ مسافر و ۷ خدمهٔ پروازی داشت که ۲۱۲ مسافر این هواپیما، اهل روسیه، ۴ نفر نیز اهل اوکراین و ۱ نفر اهل بلاروس بودند.[۱۳]

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه یک روز عزای عمومی در کشور اعلام کرد و افرادی را برای تحقیق در مورد این سانحه به مصر اعزام کرد.[۱۳]

گروه تروریستی داعش در یک پیام توئیتری مسئولیت سقوط این هواپیما را بر عهده گرفته است[۱۴] این در حالی است که نخست‌وزیر مصر ادعای گروه داعش را رد کرده است و می‌گوید به احتمال زیاد عامل سقوط این هواپیما نقص فنی بوده است.[۱۵] در صفحه‌های وابسته به گروه تروریستی داعش در شبکه‌های اجتماعی با انتشار فیلمی با عنوان لحظه سقوط هواپیمای روسیه (به ادعای داعش) آن‌ها اعلام کردند، سرنگون کردن این هواپیما آغازی برای این است که روسیه بهای خصومت خود علیه مسلمانان به‌صورت کلی و بالأخص داعش را بپردازد.[۱۶]

سرویس امنیت فدرال روسیه متعاقباً در ۱۷ نوامبر اعلام کرد آنان مطمئنند که این یک حملهٔ تروریستی بوده و به وسیلهٔ بمبی منفجر شده در هوا به وقوع پیوسته است.[۱۷] روسیه ۵۰ میلیون دلار جایزه برای اطلاعات در این خصوص تعیین کرده است.[۱۸]

تحقیقات[ویرایش]

در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۶ خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع ناشناس گزارش کرد: یک فرد مظنون به جاسازی بمب در این هواپیما بازداشت شده است. این فرد مظنون ظاهراً یک مکانیک است؛ و بمب توسط پسر عمویش که از اعضای داعش است به او داده شده بوده است. سه مظنون دیگر نیز بازداشت شده‌اند که عبارت‌اند از: دو مأمور پلیس و یک مسئول حمل بار که در کمک به مکانیک مذکور دست داشته‌اند.[۱۹][۲۰]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Crash of Metrojet Flight 7K9268". Flightradar24.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Crash: Metrojet A321 over Sinai on Oct 31st 2015, disappeared from radar in climb over Sinai". The Aviation Herald.
  3. Информация по рейсу 7К-9268 Шарм-Эль-Шейх (به روسی). 31 October 2015. Archived from the original on 4 November 2015.
  4. "Russian passenger plane crashes in Egypt's Sinai, country's Prime Minister says". cnn. Retrieved 31 October 2015.
  5. "Egypt crash: 100 bodies pulled from wreckage after Russian plane 'splits in two'". Express. Retrieved 31 October 2015. {{cite web}}: Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)
  6. "No survivor on Russian passenger plane crashes in Egypt's Sinai, said country's Prime Minister says". Retrieved 31 October 2015.
  7. "Airline and Airport Code Search". IATA. Retrieved 2 November 2015. 7K is Kogalymavia Airlines Ltd.
  8. "ICAO Airline Designators beginning with K". airlinecodes.co.uk. Archived from the original on 20 November 2015. Retrieved 1 November 2015.
  9. "Technical issues before losing contact: Putin sends rescue teams to wreckage of Russian airliner 'split in two' with 224 on board". South China Morning Post. Retrieved 31 October 2015. {{cite web}}: Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)
  10. "Информация по рейсу 7К-9268 Шарм-Эль-Шейх" (به روسی). 31 October 2015. Archived from the original on 4 November 2015. Retrieved 8 November 2015.
  11. "Крушение российского лайнера в Египте". RIA Novosti (به روسی).
  12. «سقوط هواپیمای مسافربری روسی در مصر با ۲۲۴ سرنشین». رادیوزمانه. ۹ آبان ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۵.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ «هواپیمای مسافربری روسیه با بیش از ۲۰۰ مسافر در مصر سقوط کرد». بی‌بی‌سی فارسی. ۳۱ اکتبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۵.
  14. «داعش مسئولیت سقوط هواپیمای مسافربری روسی را برعهده گرفت؛ روسیه این ادعا را در ابتدا تأیید نکرد». رادیوزمانه. ۹ آبان ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۱ نوامبر ۲۰۱۵.
  15. «مصر ادعای دخالت داعش را در سقوط هواپیمای روسیه رد کرد». بی‌بی‌سی فارسی. ۱ نوامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱ نوامبر ۲۰۱۵.
  16. «لحظه سقوط هواپیمای روسیه به ادعای داعش (+فیلم)». عصر ایران. ۲۰۱۵-۱۱-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۱۱-۱۲.
  17. Sputnik (۲۰۱۵-۱۱-۱۷). «بورتنیکوف: بمب دست‌سازی به قدرت تا یک کیلوگرم تی ان تی هنگام پرواز ایرباس روسی در مصر منفجر شده است». Sputnik Persian. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۱۱-۱۸.
  18. Sputnik (۲۰۱۵-۱۱-۱۷). «50 میلیون دلار برای دادن اطلاعات دربارهٔ افراد دخیل درسقوط هواپیمای روسی در مصر». Sputnik Persian. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۱۱-۱۸.
  19. «EgyptAir mechanic suspected in Russian plane crash». خبرگزاری رویترز. ۳۰ ژانویه ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۶.
  20. «چهار متهم در رابطه با سقوط هواپیمای روسی دستگیر شدند». وبسایت پرس تی‌وی. ۳۰ ژانویه ۲۰۱۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۶.