پرواز شماره ۸۵۰۱ ایرآسیا اندونزی

مختصات: ۳°۱۴′۴۸″جنوبی ۱۰۹°۲۲′۰۶″شرقی / ۳٫۲۴۶۶°جنوبی ۱۰۹٫۳۶۸۲°شرقی / -3.2466; 109.3682
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرواز شماره ۸۵۰۱ ایرآسیا اندونزی
PK-AXC، هواپیمای دچار حادثه، عکس در آوریل ۲۰۱۴
Incident
تاریخ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-12-۲۸)
علتناپدیدشده
محل حادثهآخرین مکان شناخته شده در دریای جاوه
۳°۱۴′۴۸″جنوبی ۱۰۹°۲۲′۰۶″شرقی / ۳٫۲۴۶۶°جنوبی ۱۰۹٫۳۶۸۲°شرقی / -3.2466; 109.3682[۱]
هواپیما
نوعایرباس ای۳۲۰–۲۱۶
شرکت هواپیماییایرآسیا اندونزی
شماره دمPK-AXC
مبدا پروازفرودگاه بین‌المللی یواندا، سورابایا، اندونزی
مقصدفرودگاه چانگی سنگاپور
مسافرین۱۵۵
خدمه۷
بازماندگان۰

پرواز شماره ۸۵۰۱ ایرآسیا اندونزی (QZ8501/AWQ8501) پرواز مسافربری از شرکت ایرآسیا اندونزی است که در دریای جاوه ناپدیدشده‌است.

این هواپیما از نوع ایرباس ای۳۲۰–۲۰۰ است که ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴ ساعت ۵ و۲۰ دقیقه به وقت محلی، پرواز خود را از شهر سورابایا در جزیره جاوا در شرق اندونزی، به سوی سنگاپور آغاز کرد بود و قرار بود ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه به سنگاپور برسد.[۲]

این پرواز ۱۵۵ مسافر و ۷ خدمه داشته‌است که[۳] تماسش با فرودگاه جاکارتا ساعت ۷ و ۵۵ دقیقه قطع شده‌است.[۴] در زمان ناپدید شدن هواپیما، هوای منطقه ابری بوده‌است.[۵] روز ۲۹ دسامبر مقام‌های اندونزی گفتند برای اولین بار از آغاز جستجو هواپیمای استرالیایی موفق شده قطعاتی را در آب‌های جاوا مشاهده کند که ممکن است متعلق به هواپیمای مفقودشده ایرآسیا باشد.[۶] روز ۳۰ دسامبر مقام‌های اندونزیایی گفتند که در حال اعزام تیم‌هایی برای تحقیق دربارهٔ دودی است که در ناحیه ناپدید شدن هواپیمای شرکت ایرآسیا بر فراز یک جزیره دیده شده‌است.[۷] در روز ۳۰ دسامبر در ساعت ۱۸:۰۰ به وقت محلی (۱۱:۰۰ به وقت گرینویچ) شرکت ایرآسیا اندونزی در صفحهٔ سیاه و سفیدی که به آخرین اطلاعات این پرواز اختصاص داده بود با تأسف اعلام نمود که نیروهای گشت قطعاتی از ضایعات را در تنگهٔ کاریماتا پیدا کرده‌اند که بدون شک به هواپیمای مفقود شده متعلق است.[۸] در همان روز ۲۸ دسامبر یعنی روز حادثه یک ماهیگیر تکه‌های زیادی از قطعات هواپیما را در نزدیکی جزیرهٔ توجو مشاهده نمود که بزرگترین آن‌ها در ابعاد ۴متر در ۲متر بوده‌است. این قطعات به رنگ قرمز و نقره‌ای، شبیه به رنگ بدنهٔ هواپیمای مفقود بوده‌اند.[۹] با این حال این فرد مشاهدهٔ خود را تا غروب روز بعد که به خانه بازگشت و اخبار مفقودی هواپیما را شنید گزارش ننمود. در روز ۳۰ام دسامبر یک هواپیمای گشت تکه‌هایی شبیه به در هواپیما و نوارهای اضطراری را در فاصلهٔ ۱۰ کیلومتری آخرین نقطهٔ ارتباط هواپیما با مرکز کنترل مشاهده کرد. سپس تکه‌های دیگری نیز در محوطه پیدا شد.[۱۰][۱۱][۱۲] مقامات اندونزیایی سپس اعلام کردند که تکه‌های پیداشده در تنگهٔ کاریماتا تکه‌هایی از یک هواپیما هستند.[۱۳] اجسادی که ممکن است متعلق به مسافران باشد نیز در آب‌های خلیج کومای، در نزدیکی شهر پنگکلانبون پیدا شدند. .[۱۴][۱۵] با مشاهدهٔ چنین گزارش‌هایی نیروی دریایی اندونزی نیز به سرعت به منطقه اعزام شد.[۱۶] خبرگزاری رویترز در ساعت ۱۰:۰۵ جهانی روز ۳۰ دسامبر به نقل از یکی از مقامات اندونزیایی گزارش داد که ۴۰ جسد از آب بیرون کشیده شده‌اند[۱۷] اما این گفته پس گرفته شد و تنها ۳ جسد تأیید شد[۱۸] در ۳۱ام دسامبر یک نشریهٔ آمریکایی گزارش داد که روز گذشته تصاویر سونار یک کشتی اندونزیایی یک هواپیمای واژگون را در اعماق بین ۲۴ تا ۳۰ متری دریا در حدود ۳٫۵ کیلومتری تکه‌های پیدا شده بر سطح آب نشان داده‌است.[۱۹][۲۰][۲۱]

منابع[ویرایش]

  1. "Flightradar24 on Twitter". Twitter. Retrieved 28 December 2014.
  2. "AirAsia flight QZ8501 loses contact with air traffic control". Reuters. 28 December 2014. Retrieved 28 December 2014.
  3. Passenger Plane Goes Missing Over Pacific[پیوند مرده], ای‌بی‌سی نیوز، 27 December, 2014.
  4. «یک هواپیمای مسافربری در شرق آسیا ناپدید شد». دویچه وله فارسی. ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴.
  5. «تماس پرواز ایرآسیا با ۱۶۲ سرنشین با برج مراقبت قطع شد». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴.
  6. «'مشاهده قطعاتی در دریا' هنگام جستجو برای هواپیمای مفقود شده». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۴.
  7. «مشاهده دود در جزیره واقع در منطقه ناپدید شدن هواپیمای ایرآسیا». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴.
  8. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴.
  9. Jonathan Pearlman (30 December 2014). "AirAsia QZ8501 wreckage found by fisherman who did not know plane was missing". The Telegraph. Retrieved 30 December 2014.
  10. "AirAsia QZ8501: Items resembling plane door, emergency slide spotted in missing plane search, Indonesian authorities say". ABC News (Australia). Australian Broadcasting Corporation. 30 December 2014. Retrieved 30 December 2014.
  11. Serpihan Tersebar di Selat Karimata, akan Diangkat Basarnas
  12. Badan SAR Telusuri Tiga Lokasi Ditemukannya Serpihan
  13. detikNews : Kemenhub Pastikan Serpihan di Selat Karimata Bagian Pesawat
  14. "Diduga Jasad Korban AirAsia Mengapung di Teluk Kumai". news.okezone.com. Retrieved 30 December 2014.
  15. «3 Mayat Diduga Korban Air Asia Ditemukan Basarnas | -nasional- | Tempo.co». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴.
  16. «Basarnas Pastikan Serpihan dan Jasad Korban AirAsia Ditemukan Selat Karimata - Poskota News». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴.
  17. "Search for Flight QZ8501: 30 December 2014 - BBC News". Retrieved 30 December 2014.
  18. "AirAsia QZ8501: Multiple bodies recovered in the search for missing plane, National Search and Rescue Agency spokesman says". ABC News (Australia). Australian Broadcasting Corporation. 31 December 2014. Retrieved 31 December 2014.
  19. Otto, Ben; Stacey, Daniel; Pasztor, Andy (30 December 2014). "Debris From Missing AirAsia Plane Found". The Wall Street Journal. Retrieved 31 December 2014.
  20. "AirAsia flight QZ8501: Report says sonar image of plane's body obtained; 3 more bodies found". The Straits Times. 31 December. Retrieved 31 December 2014. {{cite news}}: Check date values in: |date= (help)
  21. "Sonar finds location of downed AirAsia Flight 8501". CBS News. 30 December. Retrieved 31 December 2014. {{cite news}}: Check date values in: |date= (help)