پرستودریایی کوچک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پرستودریایی کوچک
پرستودریایی کوچک در آرایش پرهای زادآوری
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: سلیم‌سانان
تیره: کاکاییان
سرده: پرستودریایی‌های کوچک
گونه: S. albifrons
نام دوبخشی
Sterna albifrons
(پالاس، ۱۷۶۴)
Sternula albifrons albifrons

پرستودریایی کوچک (نام علمی: Sterna albifrons) نام یک گونه از سرده پرستودریایی‌های کوچک است. این گونه پرستو، گونه‌ای از تیرهٔ کاکائیان و راستهٔ سلیم‌سانان با جثهٔ کوچک و بال‌های باریک و پیشانی سفید است. به دلیل جثهٔ کوچک‌تر از دیگر پرستودریایی‌ها، این پرنده را می‌توان به سادگی از دیگر هم‌نوعانش بازشناخت.

ویژگی‌های ظاهری[ویرایش]

پرستودریایی کوچک ۲۳ سانتی‌متر طول دارد. بال‌هایش کشیده و کوچک هستند، پروازش مستقیم سریع است و درجا بال‌زنی می‌کند. در پرندهٔ بالغ تابستان‌ها روتنهٔ خاکستری کمرنگ، شاهپرهای انتهایی بال خاکستری تیره، پیشانی تا بالای چشم سفید، تارک و خط چشمی سیاه، منقار زرد با تُک سیاه، پاها صورتی گوشتی، و دم سفید است. در حالت نشسته، بال‌های این پرنده بیرون از دم قرار می‌گیرند. در زمستان‌ها نیز پرندهٔ بالغ دارای پر و بال نقره‌ای با انتهای شاهپرهای اولیهٔ سیاه دارد؛ تارک کمرنگ است و به صورت نوار چشمی در می‌آید.

در پرنده‌های جوان روتنه و بال‌ها خاکستری تیره هستند، شاهپرهای ثانویه و زیرتنه به رنگ سفید، و پرهای روتنه به رنگ تیره‌اند. پرهای روتنه شکلی V مانند پیدا می‌کنند.

زیستگاه[ویرایش]

این پرنده اغلب در آب‌های کرانه‌ای و داخلی و رودخانه‌های پهن زندگی می‌کند و در کرانه‌های شنی یا ماسه‌ای دریاها و رودخانه‌ها آشیانه می‌سازد.

منابع[ویرایش]

  1. BirdLife International (2012), Sterna albifrons (به انگلیسی), IUCN Red List of Threatened Species. Version 2013.2, retrieved 11 April 2014
  • منصوری، جمشید (۱۳۹۲). راهنمای پرندگان ایران. فرزانه. ص. ۲۵۹. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۷۲۳۹-۵۳-۰.

پیوند به بیرون[ویرایش]