پاکیپودیوم لامری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نخلی ماداگاسکار
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
(طبقه‌بندی‌نشده): آوندداران
(طبقه‌بندی‌نشده): گیاهان گل‌دار
(طبقه‌بندی‌نشده): دولپه‌ای‌های نو
(طبقه‌بندی‌نشده): گل‌ستاره‌داران
راسته: گل‌سپاسی‌سانان
تیره: خرزهره‌ایان
سرده: پاکیپودیوم
گونه: نخل ماداگاسکار
نام دوبخشی
Pachypodium lamerei
Drake

نخل ماداگاسکار (نام علمی: Pachypodium lamerei) گونه ای از گیاهان گلدار از خانواده خرزهره‌ایان است. نخل ماداگاسکار ساقه گوشتی دارد که عمدتاً از طریق تنه خود فتوسنتز می‌کند و از جزیره ماداگاسکار در سواحل شرقی آفریقا می‌آید. دارای خارها و برگ‌های بزرگ عمدتاً در بالای گیاه و گل‌های درشت و معطر است. این گونه به یکی از شناخته شده‌ترین پاکیپودیوم‌ها در کشت تبدیل شده‌است که تکثیر و رشد نسبتاً آسانی دارد. در کشت، اغلب به عنوان نخل ماداگاسکار به بازار عرضه می‌شود،[۲] علیرغم اینکه اصلاً نخل نیست. گونه‌ای به نام «راموسوم» توصیف شده‌است. بیشتر با عادت رشد کوتوله متمایز می‌شود.

توصیف[ویرایش]

نخل ماداگاسکار دارای تنه‌ای بلند و خاکستری نقره‌ای است که با خارهای تیز ۶٫۲۵ سانتیمتری پوشیده شده‌است. برگ‌های بلند و باریک فقط در بالای تنه مانند درخت خرما رشد می‌کنند. به ندرت شاخه شاخه می‌زند. گیاهانی که در فضای باز رشد می‌کنند تا ۶ متر (۲۰ فوت) می‌رسند، اما زمانی که در داخل خانه رشد می‌کنند به آرامی به ارتفاع ۱٫۲-۱٫۸ متر (۳٫۹-۵٫۹ فوت) می‌رسند.

گیاهانی که در فضای باز رشد می‌کنند، گل‌های بزرگ، سفید و معطری در بالای گیاه ایجاد می‌کنند. آنها به ندرت در داخل خانه گل می‌دهند.

کشت[ویرایش]

نخل ماداگاسکار در آب‌وهوای گرم و آفتاب کامل بهترین رشد را دارد. یخبندان‌های سخت را تحمل نمی‌کند و اگر حتی در معرض یخبندان خفیف قرار بگیرد احتمالا بیشتر برگ‌هایش می‌ریزد. رشد آن به عنوان یک گیاه آپارتمانی آسان است، ولی باید بتوانید نور خورشید مورد نیاز آن را تامین کنید. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه، از مخلوط گلدانی با زهکشی سریع مانند مخلوط کاکتوس و گلدان در ظرفی با سوراخ‌های زهکشی استفاده کنید.

این گیاه جایزه شایستگی باغ انجمن سلطنتی باغبانی را به دست آورده است.[۲][۳]

منابع[ویرایش]

  1. Razafiniary, V. (2020). "Pachypodium lamerei". IUCN Red List of Threatened Species. IUCN. 2020: e.T69222038A69226017. doi:10.2305/IUCN.UK.2020-1.RLTS.T69222038A69226017.en. Retrieved 18 November 2021.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "RHS Plant Selector - Pachypodium lamerei". Retrieved 16 January 2021.
  3. "AGM Plants - Ornamental" (PDF). Royal Horticultural Society. July 2017. p. 70. Retrieved 14 April 2018.

پیوند به بیرون[ویرایش]