پاکسازی (فیلم ۲۰۱۳)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پاکسازی
کارگردانجیمز دموناکو
تهیه‌کنندهمایکل بی
بردلی فولر
نویسندهجیمز دموناکو
فیلمنامه‌نویسجیمز دموناکو
بازیگرانایثن هاک
لینا هیدی
آدلاید کین
مکس برکهولدر
تونی اولر
ادوین هودگ
آریجا باریکیس
کریس مالکی
موسیقیناتان ویتهید
فیلم‌بردارژاک ژوفرت
تدوین‌گرپیتر گووزداس
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهیونیورسال استودیوز
تاریخ‌های انتشار
  • ۲ مه ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-۰۵-۰۲) (جشنواره فیلم استنلی)
  • ۷ ژوئن ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-۰۶-۰۷) (آمریکا)
مدت زمان
۸۵ دقیقه[۲]
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۳ میلیون دلار[۳]
فروش گیشه۹۱٬۳ میلیون دلار[۴]

پاکسازی (انگلیسی: The Purge) فیلمی آمریکایی در ژانر اکشن ترسناک و ویران‌شهری به نویسندگی و کارگردانی جیمز دموناکو است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. ایثن هاک، لینا هیدی، آدلاید کین، و مکس برکهولدر بازیگران فیلم هستند. نخستین نمایش پاکسازی در ۲ مه ۲۰۱۳، در طی جشنواره فیلم استنلی بود، و سپس در ۷ ژوئن ۲۰۱۳ در ایالات متحده اکران شد. این فیلم ۹۱ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد در حالی که ۳ میلیون دلار بودجه ساخت آن بوده‌است.

این فیلم نخستین قسمت از فرنچایز به‌شمار می‌رود. دنباله این فیلم با زیر فرنام آنارشی در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۴ به نمایش درآمد.[۵] سومین فیلم نیز تحت عنوان سال انتخابات در ۱ ژوئیه ۲۰۱۶ اکران شد، و نسخهٔ پیش‌درآمد در این سری به نام اولین پاکسازی در ۴ ژوئیه ۲۰۱۸ منتشر شد.

داستان[ویرایش]

دولت به مردم اجازه می‌دهد تا هر سال، در یک شب از ساعت ۷ شب تا ۷ صبح، به قتل و جنایت بپردازند و عقده‌های یکساله شان را خالی کنند تا بدین ترتیب برای باقی روزهای سال خشونتی در وجودشان نباشد.

سندین (ایثن هاک) یک نصاب تجهیزات امنیتی برای منازل است که با توجه به اتفاقی که هر سال رخ می‌دهد، توانسته امنیت نسبی را برای افرادی که قصد ندارند در این روز خونی خیابانی شرکت کنند، تامین کند و خانه‌های آنان را مجهز به تکنولوژی‌های امنیتی کند. اما وی و خانواده‌اش در شب قتل و عام، خود گرفتار مشکلاتی می‌شوند.

بازیگران[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ "The Purge (2013)". AFI Catalog of Feature Films. Archived from the original on September 19, 2020. Retrieved May 9, 2020.
  2. "The Purge' (۱۵)". British Board of Film Classification. April ۳۰, ۲۰۱۳. Retrieved April 30, 2013.
  3. Kaufman, Amy (2013-06-06). "Box office: Low-budget 'The Purge' expected to beat 'The Internship'". Los Angeles Times. Archived from the original on 2013-12-03. Retrieved 10 June 2013.
  4. "The Purge (2013) - Financial Information". The Numbers. Retrieved 2023-07-17.
  5. "The Purge Movies at the Box Office - Box Office Mojo". www.boxofficemojo.com. Archived from the original on 2015-01-09. Retrieved 2019-11-12.

پیوند به بیرون[ویرایش]