پاپفی‌های گوهرین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پاپفی‌های گوهرین
Eriocnemis luciani
رده‌بندی علمی e
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: بادخورک‌سانان
تیره: مگس‌مرغان
زیرخانواده: مگس‌مرغیان
سرده: پاپفی‌های گوهرین
Reichenbach, 1849
گونه‌ها

متن را ببینید.

پاپفی‌های گوهرین (نام علمی: Eriocnemis) یک سرده از پرندگان مگس‌مرغ است که - همراه با گونه‌های موجود در سرده پاپفی‌های سبزمسی - به نام پاپفی شناخته می‌شوند. آن‌ها در جنگل‌ها، درختزارها و درختچه‌زارهای نمناک در ارتفاعات ۱۰۰۰ تا ۴۸۰۰ متر وجود دارند. در کوه‌های آند در آرژانتین، بولیوی، پرو، اکوادور، کلمبیا و ونزوئلا یافت می‌شوند. نرها دارای پرهای رنگارنگ سبز، مسی یا آبی هستند و ماده‌ها عموماً تا حدودی کدرتر هستند. بارزترین ویژگی هر دو جنس در سردهٔ Eriocnemis پاهای پفی انبوه سفید برفی آنها است که از پرهایی تشکیل شده‌است که شبیه شلوارک پشمی است. یکی از گونه‌ها، پاپفی ران‌سیاه - با پاهای پف‌کرده سیاه‌رنگ مشخص می‌شود. اکثراً دارای زیر دم متضاد آبی، بنفش یا قرمز مسی هستند، اما این زیر دم در پاپفی ران‌سیاه و پاپفی شکم‌زمردی به رنگ سبز است. دیگر ویژگی‌های مشترک همه گونه‌ها، نوک راست سیاه و سفید و دم کمی تا زیاد چنگالی است. نام این سرده توسط طبیعت‌شناس آلمانی لودویگ رایشنباخ ابداع شد که آنها را شورت برفی نامید.

در حالی که بیشتر اعضای این سرده به‌نسبت رایج هستند، سه گونه (پاپفی رنگارنگ، پاپفی سینه‌سیاه و پاپفی گلوبنددار) به شدت در بحران انقراض هستند و یک گونه (پاپفی گلوفیروزه‌ای) احتمالاً منقرض‌شده است.

گونه‌ها[ویرایش]

این سرده شامل ۱۱ گونه است:[۱]

منابع[ویرایش]

  1. "Hummingbirds". IOC World Bird List Version 10.2. International Ornithologists' Union. July 2020. Retrieved 2 January 2020.