ویکی‌پدیا:گزیدن نگاره برگزیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویکی‌پدیا:گنب)

ردکردن به: فهرست نامزدهانامزدهای کنونیبازبینی نگاره‌های برگزیدهنامزدهای بسته‌شده
پاکسازی میانگیر برای تازه‌کردن صفحه

نگاره‌های برگزیده تصویرهایی هستند که به شکل قابل توجهی به ارزش نوشتارها می‌افزایند. این نگاره‌ها با جزئیات مفصل خود توضیح و تفسیر بسیار مناسبی برای مقاله هستند. نگاره برگزیده ممکن است چشمگیر، قابل توجه، گیرا و جالب باشند به طوری که خواننده را ترغیب به خواندن مقاله مربوطه می‌نماید. تصاویر برگزیده ارزش مقاله‌ها را بیش‌تر می‌کنند و به آن‌ها حالت ویژه‌ای می‌دهند. اگر باور دارید که نگاره‌ای باید برگزیده شود، خواهشمندیم آن را نامزد کنید. هم چنین، اگر گمان می‌کنید برگزیدگی یک نگاره باید لغو شود، آن را در بخش بازبینی نامزد کنید.

  • تنها از نظر کاربرانی که بیش از ۱۰۰ ویرایش (غیر از ویرایش‌های جزیی) در فضای نام اصلی دارند استفاده می‌شود. در هنگام جمع‌بندی در صورت نیاز، به صورت موردی تصمیم‌گیری می‌شود.

محتوای برگزیده:

نگاره‌های برگزیده:

گام نخست: ارزیابی

شایستگی نامزد را بر پایه معیارهای نگاره برگزیده ارزیابی کنید.

گام دوم: ساخت زیرصفحه

یک صفحه برای جای دادن نگاره در آن بسازید؛ برای ساخت زیرصفحه، آدرس پرونده را در فرم زیر بیفزایید.
(برای نمونه: earth.jpg) و روی «ایجاد نامزد جدید» کلیک کنید.

گام سوم: تراگنجانش

زیرصفحه نو را در فهرست نامزدهای نگاره برگزیده ترابگنجانید.
(پیوند مستقیم)

استفاده از ابزار

شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای کاربردی، نگاره پیشنهادیتان را که در فضای نام پرونده در ویکی‌پدیای فارسی موجود است، نامزد کنید.

  • هر کاربر به صورت هم‌زمان می‌تواند تنها هشت نامزد فعال داشته باشد. براساس این سیاست، اگر کاربری بیش از هشت نامزد به صورت هم‌زمان ایجاد کند، نامزدهای اضافی او به وسیله کاربران فعال در پروژه به صورت سریع بسته و از فهرست نامزدهای فعلی حذف خواهد شد، کاربران مجاز هستند نامزد بسته شده را بعد از بسته شدن یکی از هشت نامزد دیگر، با تاریخی جدید دوباره نامزد کنند. (اجماع قدیمی و جدید)
  • قانون روز پنجم: بر اساس این قانون، اگر نگاره‌ای بعد از پنج روز (روز ایجاد نامزد +۵) هفت نظر موافق (با برشمردن نامزدکننده) داشته باشد، بدون نظر مخالف، می‌توان آن را به صورت سریع جمع‌بندی کرد. با این تبصره که اگر نامزدکننده پدیدآورنده اثر نیز باشد، رای موافقش منظور نخواهد شد و نظرخواهی بدون احتساب رای نامزدکننده جمع‌بندی خواهد شد. (پیوند به اجماع)
    همچنین اگر نگاره‌ای پنج نظر مخالف داشته باشد، بدون نظر موافق، به صورت سریع جمع‌بندی خواهد شد. برای جمع‌بندی سریع نامزد باید هیچ بحث در جریانی نداشته باشد، این شامل بحث‌های موافق، مخالف یا هرگونه بحث دیگر می‌شود. (پیوند به اجماع)
  • قانون روز نهم: برای برگزیدگی، اگر نگاره‌ای ۹ روز در این‌جا برای نظرخواهی گذاشته‌شود و ۴ نظر موافق (بدون برشمردن نامزدکننده) یا بیش‌تر داشته‌باشد و هم چنین اجماع به نفع آن باشد، نگاره به دست فرد جمع‌بندی‌کننده به فهرست ویکی‌پدیا:نگاره‌های برگزیده افزوده می‌شود. برای برگزیدگی معمولاً باید دو سوم تعداد کل نظرات (موافق و مخالف)، موافق نامزد باشد.
  • قانون تمدید: اگر تعداد نظرات از ۴ عدد (بدون برشمردن نامزدکننده) کمتر بود زمان رای‌گیری تا رسیدن به این تعداد نظر به مدت ۷ روز باید تمدید شود. (اجماع برای گزیدن‌ها و بازبینی‌ها)

چگونه نظر دهید

  • اگر نگاره‌ای را واجد معیارهای برگزیدگی ویکی‌پدیای فارسی می‌دانید، نظرتان با نوشتن موافق اعلام کنید. ارائهٔ دلیل اختیاری است.
  • اگر با نگاره‌ای مخالف هستید، پس از نوشتن مخالف دلیل خود را ذکر کنید. همگی مخالفت‌ها باید همراه با انتقادی مناسب باشد، که در صورت رسیدگی و برطرف شدن مشکل، شما با نگاره موافق شوید. اگر تنها پدیدآورنده می‌تواند مشکل نگاره را حل کند، باید آن‌ها را آگاه کنید.
  • اگر نامزدی براساس معیارها شایستگی ندارد، می‌توانید با نوشتن بستن سریع همراه با دلیل خود درخواست کنید تا نظرخواهی بسته شود.
  • برای تغییر نظر خود، نظر قبلی به جای حذف‌کردن، تنها خط بزنید، به این فرم: <s>...</s>
  • برای نظردادن، نگاره باید در اندازه اصلی بررسی شود (تفکیک‌پذیری بالا).
  • لطفاً نزاکت را رعایت کنید، تنها در مورد نگاره‌ها نظر دهید و از نظردادن دربارهٔ اشخاص خودداری کنید و تازه‌کاران را نزنید!
  • واژه‌نامه اصطلاح‌ها و اختصارهایی که ممکن است در نظردادن به‌کارگرفته شوند.

خواهشمندیم توجه کنید که:

  • نامزد نگاره برگزیده باید ارزش دانشنامه‌ای داشته‌باشد، نوشتاری را بهبود دهند و به فهم بهتر یک نوشتار به دست خواننده کمک کند.
  • این یک نظرخواهی برای دریافت نظر و نقد آثار هنری شخصی نیست و آثار تنها بر پایه ارزش دانشنامه‌ای و بستگی آن‌ها به نوشتارهای ویکی‌پدیا فارسی گزینش می‌شوند.
  • پیش از نامزدکردن یک نگاره، ویکی‌پدیا:معیارهای نگاره برگزیده را بخوانید.
  • نامزدکردن نگاره برگزیده یک افتخار نیست، هم چنین این صفحه میدان جنگ نیست!
  • برای بیان دیدگاه خود اخلال‌گری نکنید.
  • برای جذب منتقدان جارزنی نکنید.

ویرایش/روتوش تصویرهای نامزد

  • اگر گمان می‌کنید که می‌توانید نامزدی را با ویرایش نگاره بهبود دهید، خواهشمندیم انجام دهید، اما نگاره تازه (ویرایش‌شده) را بر روی نگاره اصلی بارگذاری نکنید، آن را با عنوانی تازه (مانند افزودن "ویرایش۱" یا "نسخه۲" به نام اصلی) بارگذاری کنید و در پایین نگاره اصلی نمایش دهید.
  • برای ویرایش یا بهبود تصویر می‌توانید در کارگاه عکس ویکی‌انبار درخواست دهید.

آیا نمایشگر من به درستی کالیبره شده‌است؟

اگر گفتگویی دربارهٔ روشنایی یک نگاره صورت می‌گیرد، مهم است که بدانیم نمایشگر رایانه به درستی تنظیم شده‌است. نمایشگرها توانایی‌های گوناگونی در نمایش جزئیات سایه دارند. در نگاره تنظیم چهار گوی خاکستری تیره هستند. اگر شما می‌توانید سه یا حتی چهار دایره را شناسایی کنید، نمایشگر رایانه شما سایه‌ها را به درستی نشان می‌دهد. اگر شما کمتر سه دایره را می‌بینید، باید تنظیم‌های رنگ و روشنایی نمایشگر رایانه خود را تغییر دهید. نمایشگرهایی هستند که توانایی نمایش سایه را با هر تنظیمی ندارند. خواهشمندیم این نکته را هنگام رای‌دادن در نظر بگیرید.

برای تنظیم گامای نمایشگر، اگر نگاره از ۱ متری دیده شود، چهار گوی موجود در نگاره رنگی با پس‌زمینه ترکیب می‌شوند. اگر ترکیب نشدند، باید تنظیم‌های گامای رایانه خود را تغییر دهید (این تنظیم‌ها روی رایانه شما و نه نمایشگر جای دارند) این کار اندکی سخت است و خطاهای کوچکی هم همیشه وجود دارند. رایانه‌هایی که تنظیم نیستند، گوی‌ها را تاریک‌تر از پس زمینه نشان می‌دهند.

نکته‌ای که باید در نظر گرفت: در نمایشگرهای ال‌سی‌دی یا رایانه‌های همراه، زاویه دید نگاره را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر خواهشمندیم روی نگاره‌ها کلیک کنید.

روش بستن نامزدها

نامزدهای کنونی[ویرایش]

آرامگاه شاه فیروز[ویرایش]

نظرخواهی در تاریخ ۵ آوریل ۲۰۲۴ ساعت ۱۱:۱۱:۴۶ (یوتی‌سی) به پایان می‌رسد.

آرامگاه شاه فیروز بنایی است تاریخی مربوط به سدهٔ ۹ ه‍.ق که در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان در استان کرمان واقع شده است.
دلایل
برگزیده انبار، فینالیست تصویر سال ۲۰۲۲ ویکی‌مدیا
نوشتارهایی که نگاره در آنها استفاده شده است
آرامگاه شاه فیروز
رده نگاره برگزیده
ویکی‌پدیا:نگاره‌های برگزیده/جاها/معماری
پدیدآورنده(ها)
کاربر:Ebi.eftekhari
نظرات (حتما دلیل مخالفت ذکر شود)


آرامگاه اعتماد الدوله[ویرایش]

نظرخواهی در تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۴ ساعت ۰۸:۱۴:۱۳ (یوتی‌سی) به پایان می‌رسد.

آرامگاه اعتماد الدوله مربوط به دوران امپراتوری گورکانی در شهر آگرا در ایالت اوتار پرادش هند است. آرامگاه اعتماد الدوله که اغلب به عنوان «جعبه جواهر» نامیده می‌شود، گاهی اوقات «باچا تاج» یا «بچه تاج» نامیده می‌شود، اغلب به عنوان پیش نویسی از تاج محل در نظر گرفته می‌شود. این سازه همراه با ساختمان اصلی از ساختمان‌ها و باغ‌های متعددی تشکیل شده‌است. این مقبره که بین سال‌های ۱۶۲۲ و ۱۶۲۸ ساخته شده‌است، نشان‌دهنده گذار بین فاز اول معماری تاریخی مغول به مرحله دوم آن است، بر اساس رنگ سفید، سنگ مرمر و منبت کاری پیترا دورا که به زیبایی در تاج محل ساخته شده‌است. این مقبره توسط نورجهان همسر جهانگیرشاه، برای پدرش اعتماد الدوله که اصالتاً امیری ایرانی و در تبعید بود، ساخته شد. که لقب اعتماد الدوله (ستون دولت) را به او داده بودند. . میرزا غیاث بیگ همچنین پدربزرگ ممتاز محل (با نام اصلی ارجمند بانو بیگم، دختر آصاف خان) همسر امپراتور شاه جهان بود.
دلایل
دانشنامه‌ای و با کیفیت
نوشتارهایی که نگاره در آنها استفاده شده‌است
اعتماد الدوله و آرامگاه اعتماد الدوله
رده نگاره برگزیده
ویکی‌پدیا:نگاره‌های برگزیده/جاها/معماری
پدیدآورنده(ها)
محمد مهدی کریم
نظرات (حتما دلیل مخالفت ذکر شود)

بازبینی نگاره‌های برگزیده[ویرایش]

اینجا می‌توانید نگاره‌های برگزیده‌ای را که فکر می‌کنید دیگر مناسب برگزیده‌بودن نیستند برای بازبینی نامزد کنید. هچنین می‌توانید تصویر برگزیده را با تصویری بهتر جایگزین کنید. لطفاً پیامی در صفحه بحث نامزدکنندهٔ اصلی (و پدیدآورنده/بارکننده، در صورت امکان) بگذارید و آن‌ها را از این بازبینی آگاه کنید.

برای حذف برگزیدگی، اگر تصویری برای ۱۴ روز در اینجا برای نظرخواهی گذاشته‌شود و بیش از ۵ نظر موافق برای حذف یا جایگزینی داشته‌باشد و همچنین اجماع به نفع آن بود، تصویر از فهرست‌های ویکی‌پدیا:نگاره‌های برگزیده حذف می‌شود.

از جعبهٔ پایین برای ایجاد یک نامزد جدید برای بازبینی استفاده کنید.

روش بستن بازبینی

در صورت حذف نشدن:

  1. متن زیر را در پایین زیرصفحه وپ:انب (صفحه نامزد) قرار دهید:
    {{انب نتیجه|نگه داشته شد| }} --~~~~
    اطلاعات دیگری در الگو وارد نکنید!
  2. صفحه نامزد را از صفحه وپ:انب حذف و در پایین بایگانی بازبینی قرار دهید.

در صورت حذف شدن:

  1. متن زیر را در پایین زیرصفحه وپ:انب (صفحه نامزد) قرار دهید:
    {{انب نتیجه|حذف شد| }} --~~~~
    اطلاعات دیگری در الگو وارد نکنید!
  2. صفحه نامزد را از صفحه وپ:انب حذف و در پایین بایگانی بازبینی قرار دهید.
  3. در صفحه تصویر، الگوی {{نگاره برگزیده}} را با الگوی {{نگاره برگزیده پیشین|پیوند به صفحه بازبینی}} جایگزین کنید.
  4. تصویر را از زیرصفحه ویکی‌پدیا:نگاره‌های برگزیده و بخش آن حذف کنید.

در صورت جایگزین شدن:

نامزدهای بسته‌شده[ویرایش]

نامزدهای این بخش جمع‌بندی شده‌اند و برای بررسی افراد جمع‌بندی‌کننده در اینجا قرار داده شده‌اند، لطفاً در آن‌ها تغییری ایجاد نکنید و اگر نظری دارید در بحث ویکی‌پدیا:انتخاب نگاره برگزیده بنویسید. نامزدها ۳ روز در این بخش باقی می‌مانند تا دیگران بتوانند آن را بررسی کنند. پس از سه روز نگاره را به همراه پیوند نظرخواهی از قسمت زیر به ویکی‌پدیا:تازه‌های نگاره برگزیده انتقال دهید.


معبد دولادئو[ویرایش]

زمان رأی‌گیری به پایان رسیده‌است، لطفاً دیگر رأی ندهید. نظرخواهی در تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۲۴ ساعت ۱۶:۱۰:۰۰ (یوتی‌سی) به پایان می‌رسد.

معبد دولادئو یک معبد هندو در خاجوراهو، مادیا پرادش هند است. این معبد به شکل لینگام به خدای شیوا تقدیم شده‌است «دولادئو» به معنای «داماد مقدس» است. این معبد به «ریاضی کونوار» نیز معروف است. معبد رو به شرق است و تاریخ آن به ۱۰۰۰–۱۱۵۰ بعد از میلاد می‌رسد. این آخرین معابد ساخته شده در دوره چاندلا است. مجسمه‌های حک شده در معبد بر خلاف سایر معابد دارای ویژگی‌های بیانی نرمی هستند. دیوارها دارای نمایشی از رقصندگان آسمانی در حالات وابسته به عشق شهوانی و سایر چهره‌ها هستند. به عنوان بخشی از گروه بناهای خاجوراهو این معبد در سال ۱۹۸۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
دلایل
دانشنامه‌ای و با کیفیت
نوشتارهایی که نگاره در آنها استفاده شده‌است
خاجوراهو، گروه بناهای خاجوراهو و معبد دولادئو
رده نگاره برگزیده
ویکی‌پدیا:نگاره‌های برگزیده/جاها/معماری
پدیدآورنده(ها)
اسفو
نظرات (حتما دلیل مخالفت ذکر شود)