ویکی‌پدیا:گزیدن نگاره برگزیده/Signed Abdülkadir Şükri Efendi - Hilye-i Şerif (written portrait of the Prophet) - Google Art Project.jpg

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


حِلیهٔ عثمانی[ویرایش]

زمان رأی‌گیری به پایان رسیده‌است، لطفاً دیگر رأی ندهید. نظرخواهی در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۱۹ ساعت ۰۵:۲۴:۰۶ (یوتی‌سی) به پایان می‌رسد.

اثر حِلیه‌نویسی شده از عبدالقدیر شکری اَفندی، هنرمند اهل عثمانی به حوالی سدهٔ ۱۹ میلادی.
حِلیه‌نویسی نوعی قطعه‌نویسی مذهبی است که عمدتاً مشتمل بر وصف شمایل محمد، پیامبر اسلام و گاه امامان شیعه می‌شود.
این اثر مجموعه‌ای از عبارات مختلف شامل بخش‌هایی از آیات و روایات و اسامی خداوند و اسامی خلفای راشدین است که متن آن را تشکیل داده. مثلاً در ۴ گوشه آن نام خلفای راشدین ابوبکر، عمر، عثمان و علی نوشته شده. در دو طرف پایین تابلو نیز نام حسن و حسین دو نوه پیامبر اسلام درج شده‌است. دور تا دور دایره حدیثی از علی بن ابیطالب دربارهٔ پیامبر اسلام محمد نوشته شده که به توصیف برخی ویژگی‌های وی و نعت او می‌پردازد. در بخشی که به مرکز دایره نزدیکتر است ۵ تا از اسامی خداوند (یا سبحان، یا منان، یا غفران، یا دیان یا حنان) نوشته شده. در داخل حروف «ی» در کلمه «علی» هم اسامی چند تن از اصحاب پیامبر اسلام و نوه‌های او مثل حسن و حسین و عبیدة بن جراح و … نوشته شده. ۵ بار هم آیه «إن الله علی کل شیء قدیر» در دور دایره جای گرفته‌است. در زیر دایره آیه «وما أرسلناک إلا رحمة للعالمین» (و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستاده‌ایم) «سوره انبیاء آیه ۱۰۷» که خطاب خداوند به پیامبر است نوشته شده. در کادر مستطیلی پایین نیز ادامه روایت وصف پیامبر از قول علی بن ابیطالب است که به صلوات بر محمد و درج نام نویسنده ختم می‌شود. در نوار پایینی تابلو نیز حدیث «لولاک لما خلقت الأفلاک» که حدیثی قدسی خطاب به پیامبر اسلام است، نوشته شده‌است.
دلایل
دانشنامه‌ای و با کیفیت
نوشتارهایی که نگاره در آنها استفاده شده است
حِلیه‌نویسی، هنر اسلامی و خوش‌نویسی در جهان اسلام
رده نگاره برگزیده
ویکی‌پدیا:نگاره‌های برگزیده/آثار هنری/شرق‌شناسی
پدیدآورنده(ها)
عبدالقدیر شکری اَفندی
نظرات (حتما دلیل مخالفت ذکر شود)

برگزیده شد

ویکی‌پدیا:گزیدن نگاره برگزیده/Signed Abdülkadir Şükri Efendi - Hilye-i Şerif (written portrait of the Prophet) - Google Art Project.jpg

تعداد آرای موافق ۷، آرای مخالف و ممتنع وجود نداشت، اجماع کامل وجود دارد و با توجه به قانون روز پنجم، نگاره پیش از سپری‌شدن موعد مقرر برگزیده شد. ارادتمند همگی Gnosis (بحث) ‏۲۶ مارس ۲۰۱۹، ساعت ۱۷:۵۶ (UTC)
[پاسخ]