ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/سلطان مسعود غزنوی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سلطان مسعود غزنوی[ویرایش]

پیشاخوبیدگی سلطان مسعود غزنوی
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۶۹
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
املا و انشای خوب انجام شد
دیباچهٔ مناسب انجام شد
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
یادکرد صحیح منابع انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی حق نشر (متن و پرونده‌ها) انجام شد
جعبهٔ اطلاعات و/یا جعبهٔ گشتن مناسب انجام شد
رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
تصویر(های) مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام نشد
پیوند پایدار منابع برخط به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.

 سلطان مسعود غزنوی (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری

بحث زیر پایان یافته‌است و به‌زودی بایگانی خواهد شد.
خوب نشد از آخرین حضور موثر نامزدکننده بیش از ۳ ماه گذشته و مشکلات مهمی مثل نثر نامناسب، تاییدپذیری و مانعیت حل‌نشده باقی مانده‌اند. به امید خوبیدگی نوشتار در آینده نزدیک ▬ AnuJuno (بحث) ‏۲۲ سپتامبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۵:۵۸ (UTC)[پاسخ]

نامزدکننده: (معرفی مقاله) Razavi kh (بحثمشارکت‌ها) ‏۲۰ مهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۰:۲۱ (UTC)[پاسخ]

مقاله ای قوی به نظر می رسد. امیدوارم به برگزیدگی هم برسد.--سید (بحث) ‏۲۰ مهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۵:۳۹ (UTC)[پاسخ]

@Sa.vakilian: سپاس بابت توجهتون لطف دارید.Razavi kh (بحث) ‏۴ ژوئن ۲۰۱۸، ساعت ۱۲:۰۰ (UTC)[پاسخ]

@Razavi kh: در درجهٔ اول خسته نباشید میگم و تشکر میکنم از دوست خوبم که مقاله‌ای با این کیفیت رو به نگارش درآورد. مقاله رو بررسی کردم و مواردی به نظرم اومد که برای بهبود سطح مقاله و رسیدن به خوبیدگی، نیازه که اعمال بشه تا به استاندارد‌های معمول برسه. فعلا مواردی که به نظرم اومد رو میگم تا بعد دوستان دیگه هم اگه نکته‌ای رو مشاهده کردند به نگارشگر مقاله متذکر بشن.

منبع شناسی:

  • در متن این بخش به هم ریختگی و جمله‌بندی‌های اشتباه زیادی به چشم میخوره که در اکثر اوقات فهم جمله و هدف نویسنده رو عملا ناممکن میکنه که نیازه تا به طور کامل و دقیق از سوی نگارشگر مقاله بازخوانیو بازنویسی بشه. به طور مثال : تاریخ مسعودی معروف به تاریخ بیهقی درخشانترین تاریخ روزگار غزنوی، بلکه برجسته‌ترین تاریخ‌نگاری‌های ایران با نوشتن معروف به می‌باشد. یا نویسنده گمنام نیز که از جمله تواریخ عمومی فارسی است و در حدود سال ۵۲۰ تألیف یافته‌است نیز اشاراتی مختصر به تاریخ غزنویان تا زمان خود و به ویژه درگیری‌های آنان با سلجوقیان می‌نماید. و یا نویسنده که خود در تاریخ گمشده اش، مشارب التجارب، قطعاً بخش مهمی از وقایع غزنوی را آورده بود، چه کتاب اخیز ذیلی بر تاریخ یمینی بوده‌است. در تاریخ بیهق نیز به مناسبت گزارشهای ارزشمندی از اوضاع زمانه غزنویان به دست می‌دهد. اگر این جملات رو بخونید متوجه میشید که باعث سردرگمی میشن. البته اگر معروف به که در جملات به وفور موجوده، به اثر یا نویسنده‌ای بر میگرده، به نظرم بهتره با گزینهٔ بهتری جایگزین بشه چون احساسم اینه در فارسی کمی نامأنوسه.
  • عدم استفاده از علامت‌های نگارشی هم در جملات خیلی به چشم میاد که بعضی جاها با کمبود هرکدوم از اون‌ها و مشخص نبودن زمان وقف یا ادامهٔ جمله، فهم کل پارگراف رو با سختی مواجه میکنه که امیدوارم رفع بشه.
  • در طی توضیحات از کلمات یا جملات ستایشگرانه یا برتری‌ دهنده به مقدار زیاد استفاده شده که به نظرم از ارزش مقاله کم میکنه و لازمه تصحیح بشه. به طور مثال: تاریخ مسعودی معروف به تاریخ بیهقی درخشانترین تاریخ روزگار غزنوی، بلکه برجسته‌ترین تاریخ‌نگاری‌های ایران با نوشتن معروف به می‌باشد. یا تاریخ بیهقی آیینه روشن عصر غزنوی است که نویسنده آن با باریک بینی و ژرف‌نگری بیشتر جلوه‌های زندگی اجتماعی را با خامه توانای خود بر دفتر ایام نقش بسته‌است. و یا دکتر علی اکبر فیاض که عمر خود را در تصحیح تاریخ بیهقی به پایان برده‌است، دربارهٔ ارزش کار بیهقی از نظر تاریخ‌نگاری و نویسندگی در مقدمه عالمانه خود بر تاریخ بیهقی چنین نگاشته‌اند.
  • نکتهٔ مهم دیگه اینکه، قسمت زیادی از منبع‌شناسی به تاریخ بیهقی پرداخته و به شرح و توضیح این کتاب پرداخته در حالی که میشه با کم کردن این حجم از مطالب دربارهٔ تاریخ بیهقی و افزودن اطلاعات کتب دیگه در کنار جدول کاملی که در این قسمت موجوده، منبع‌شناسی بسیار خوبی رو ارائه کرد.

اما دربارهٔ بقیهٔ قسمت ها:

  • به نظرم میشه بخش‌های پیش از حکومت، تیرگی روابط سلطان محمود و امیر مسعود و امیر محمد بر تخت غزنه رو در بخش پیش از حکومت ادغام کرد و در اون اطلاعات کاملی رو ارائه داد. علاوه بر اون در بخش پیش از حکومت، از فتوحات و سرکوبی مظفریان و آل کاکویه توسط مسعود یاد شده که در صورت امکان، خوبه که اطلاعات بیشتری در رابطه با این وقایع به مقاله افزوده بشه.
  • نکته‌ای که بالاتر هم بهش اشاره کردم، ویرایش و حذف کلمات ستایشگرانه هست که بهتره از تمام مقاله حذف بشن مثل فرزند شجاع و رشید یا این موارد که دربارهٔ مسعود غزنوی بیان شده.
  • بعضا غلط‌های املایی در مقاله موجوده که نیازه رفع بشن.
  • در قسمت نزاع پدریان و پسریان هم خوبه به این مورد اشاره بشه که اعدام و حذف کسانی مانند حسنک وزیر چه تبعات اجتماعی و سیاسی برای مسعود به بار آورده و آیا در تضعیف غزنویان تأثیر قابل توجهی داشته یا نه. در عین حال میشه با شرح بیشتر شخصیت هریک از مخالفان مسعود، دید کلی و بهتری رو برای خوانندهٔ مقاله فراهم آورد.
  • در قسمت فتح مکران و کرمان، اگه اطلاعات بیشتری موجوده، خوبه تا بیان بشه و جزئیات شرح داده بشن تا تمام ابعاد روشن و واضح باشه و علاوه بر اون بخش فتح کرمان در اصل سقوط اون رو بیان میکنه که باید عنوانش اصلاح بشه.
  • در قسمت سلطان مسعود و قراخانیان هم نیاز به ویرایش و بازنویسی هست چون بخش ازدواج مسعود و خواهرش نامفهومه و به یک شکلی آشفته هست.
  • با مطالعهٔ بخش شورش احمد ینالتگین در هند متوجه میشیم که اصلا شورشی رخ نداده و عملا توطئه‌ای بیش نبوده که به همین علت لازمه عنوان بخش به مورد بهتری تغییر داده بشه.
  • در مقاله چندین بار به ابوکالیجار اشاره شده و به نظرم نیازه که در قسمت سلطان مسعود در قلمرو آل زیار، به این شخصیت بیشتر پرداخته بشه و در صورت امکان دلایل اختلافش با مسعود غزنوی ذکر بشه.
  • در قسمت سلجوقیان و نخستین پیروزی بزرگ بر غزنویان، غلط‌های املایی و انشایی زیادی موجوده که عملا جملات رو نامفهوم کردند و لازمه رفع بشن و علاوه بر اون ادغام سه بخش سلجوقیان و نخستین پیروزی بزرگ بر غزنویان، طغرل بر تخت مسعود و نبرد دندانقان، در یک بخش به نام سلطان مسعود و سلجوقیان، به نظرم میتونه بهتر باشه و زیبایی و نظم مقاله رو دو چندان بکنه. علاوه بر اون اطلاعات بیشتری پیرامون نبرد دندانقان و علل شکست مسعود و پیش‌زمینه‌های این شکست در کتب موجوده که بهتره که به مقاله اضافه بشه.
  • بخش سلطان مسعود در هندوستان هم در صورت وجود اطلاعات کافی،‌ لازمه گسترش پیدا کنه.
  • ‌ به نظرم بخش اهتمام سلطان مسعود غزنوی به مناسک دینی میتونه در سیاست مذهبی سلطان مسعود ادغام بشه یا در بخش جدید با عنوان منش و شخصیت مسعود غزنوی با اطلاعات بیشتر، شرح داده بشه.
  • وجود یک سالشمار هم برای مقاله نیازه.

بعد از اصلاح این موارد اگه نکتهٔ دیگه‌ای به نظرم اومد میگم. با آرزوی موفقیت برای نگارشگر و خوبیدگی و برگزیدگی این مقاله. :) -- - Mr_MohammadJavad_M بحث ‏۲۷ مهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۰:۱۱ (UTC)[پاسخ]


@Mr MohammadJavad M: سلام. سپاس بابت نکته ‌هایی که در راه خوبیدگی مقاله ابراز کردید. نکاتی که گفتید را در مقاله اعمال میکنم. مواردی که در مورد بخش منبع شناسی را ذکر کردید را قبول دارم برای این بخش لازمه وقت و فرصت بیشتری بگذارم. در مورد اضافه و تکمیل بخش های دیگر هم حتما نکاتتون رو لحاظ می کنم. مجددا سپاس بابت وقتی که گذاشتید.Razavi kh (بحث) ‏۴ ژوئن ۲۰۱۸، ساعت ۱۲:۰۰ (UTC)[پاسخ]