ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/دلفین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

دلفین[ویرایش]

پیشاخوبیدگی دلفین
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۱۰۴٬۱۰۸
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ نه، ولی یه کم ناخنک به بقیه زدم!
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی تک‌تک منابع ارجاع‌داده‌شده انجام شد
استانداردسازی منابع با الگوهای یادکرد انجام شد
افزودن الگو(ها)ی جعبهٔ اطلاعات انجام شد
افزودن الگو(ها)ی جعبهٔ گشتن انجام شد
افزودن رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
افزودن تصاویر مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط (کد) به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.

 دلفین (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری

بحث زیر پایان یافته‌است و به‌زودی بایگانی خواهد شد.
با تشکر از نگارنده جناب نوژن خوب شدRoozitaa (بحث) ‏۲۷ دسامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۰:۰۸ (UTC) [پاسخ]

نامزدکننده: نوژن (بحثمشارکت‌ها) ‏۲۰ دسامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۳:۲۶ (UTC)[پاسخ]

به نظرم نوشتار اکنون آماده نامزدی است. یک سری پیوند قرمز دارد که آن‌ها را هم به زودی از درون کروشه در می‌آورم تا قرمز دیده نشوند! به امید بهبود نوشتار با کمک دوستان -- نوژن (بحث) ‏۲۰ دسامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۳:۲۸ (UTC)[پاسخ]

  • با تشکر از شناساندن یکی دیگر از جانداران جهان، به نظر من امکان وفق یک موجود با شرایط محیط جدید بسیار نکتهٔ تأثیرگذار و امیدوارکننده‌ای‌است که در این مقاله مطرح شده‌است. جالبه که چطور یک جانور جفت‌سم از خشکی به محیط دریا وارد شده و توانسته تا این اندازه خودش را با این محیط وفق بدهد. البته تنها چیزی که لازم است ۵۰ میلیون سال است. چند مورد زیر به نظرم رسید:
  1. در مورد تنفس آمده‌است که دلفین می‌تواند تا ۱۵ دقیقه در زیر آب بی‌تنفس به سر برند. به نظر این حداکثر زمان بسر بردن در آب است. بهتر است تعداد تنفس برحسب دقیقه بطور معمول و متوسط ذکر شود. بطور مثال انسان در دقیقه بطور متوسط ۱۲ بار نفس می‌کشد آیا مفهوم مطالب آورده شده اینست که بطور متوسط دلفین ۴ بار در ساعت نفس می‌کشد؟
  2. مطلب دلفین در فرهنگ ایرانیان منبع ندارد.
  3. چندان مشخص نیست که آیا چندهمسری مختص به دلفین‌های نر است یا در دلفین‌های ماده هم چند همسری دیده می‌شود.
  4. مفهوم پاراگراف این «با این حال نتایج این بررسی از جهاتی از جمله آنکه آیا دلفین‌ها در کمک رسانی به بیماران روحی از جانوران خانگی مانند سگ و گربه موفق‌ترند یا نه زیر انتقاد رفت. بررسی‌های بیشتر در این باره نشان داد که در انجام آزمایش نامبرده خطاهای روشی مهمی به وقوع پیوسته بوده‌اند و نمی‌توان «درمان با کمک دلفین‌ها» را درمانی قانونی با توانایی درمان بیشتر از بهبود خلق و خوی زودگذر در نظر گرفت. پژوهشگران این بررسی بر این باورند که درمان با کمک دلفین تنها نوعی بازی «باخت-باخت» برای جانور و بیمار است.» چندان روشن نیست.
  5. در مقاله آمده‌است که «دلفین‌ها از جمله باهوش‌ترین جانوران روی زمین هستند.» آیا برای باهوش بودن جاندران رتبه‌بندی وجود دارد؟ آیا تعیین شده‌است که بعد از انسان کدام جاندار باهوش‌ترین به شمار می‌آید؟
  6. برای برگزیدگی بهتر است به سریال‌ها و فیلم های سینمایی‌ای که دلفین موضوع اصلی آنها بوده هم، اشاره شود.Roozitaa (بحث) ‏۲۴ دسامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۳:۰۲ (UTC)[پاسخ]
روزیتای عزیز سپاس از اینکه کل نوشتار را خواندید. درباره اینکه چه جور جفت‌سمانی وارد آب شدند و دست‌ها و پاهای عقبیشان آرام آرام تبدیل به باله شد تنها می‌توان گفت «گر صبر کنی ز غوره حلوا سازم!»
  1. آن جمله را درست کردم و میانگین نفس‌گیری مربوط به یک گونه (پوزه‌بطری) را افزودم. البته راستش را بخواهید درباره دلفین و آب‌بازسانان آن تعریفی از تنفس که فرمودید درست نیست چرا که همان‌گونه که در نوشتار آورده شده آن‌ها اختیار کامل بر تنفسشان دارند و نفس‌گیریشان از مدت بسیار کوتاه تا بسیار طولانی در تغییر است، حال آنکه عدد ۱۲ بار برای انسان با این فرض به دست آمده که انسان‌ها بی اختیار در حال نفس کشیدن باشند و نه این فرض که شاید بعضی‌شان به صورت طبیعی نفسشان را نگاه دارند.
  2. برایشان منبع آنچنانی نیافتم، به ویژه بخش فرشش. اما یک منبع از کانون پژوهش‌های ایران باستان افزودم. دلم نیامد حذفشان کنم.
  3. هر دو جنس. جمله ویرایش شد.
  4. ✓
  5. نه، رتبه‌بندی وجود ندارد و هیچ جانوری را نمی‌توان از دیدگاه هوش با دیگری سنجید. راستش خودم شک داشتم آن جمله را در دیباچه بنویسم چون پیشتر در متن به اینکه تعریفی برای هوش وجود ندارد اشاره کردم. اگر از لحاظ علمی بخواهید نه، اما بیشتر خوانندگان شاید «توانایی‌های فکری» دلفین را با چیزی به نام هوش بشناسند. وگرنه ما تعریف یکسانی برای هوش در انسان نداریم چه برسد در جانوران.
  6. حتمن :)
-- نوژن (بحث) ‏۲۴ دسامبر ۲۰۱۲، ساعت ۰۴:۲۴ (UTC)[پاسخ]