ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های خوب/آتوسا ۲

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

آتوسا ۲[ویرایش]

پیشاخوبیدگی آتوسا
ویرایش ورودی‌ها
اندازهٔ مقاله ۰
آیا مقاله ترجمه از ویکی‌های دیگر است؟ خیر
منبع‌دارکردن همهٔ مطالب انجام شد
جایگزینی منابع نامعتبر (به‌خصوص منابع ویکیایی) با منابع معتبر انجام شد
بررسی تک‌تک منابع ارجاع‌داده‌شده انجام شد
استانداردسازی منابع با الگوهای یادکرد انجام شد
افزودن الگو(ها)ی جعبهٔ اطلاعات انجام شد
افزودن الگو(ها)ی جعبهٔ گشتن انجام شد
افزودن رده و میان‌ویکی مناسب انجام شد
افزودن تصاویر مناسب انجام شد
پیوند به محتوا(ها)ی مرتبط در پروژه‌های خواهر انجام شد
پیوند پایدار منابع برخط (کد) به‌زودی انجام می‌شود
هنوز ناظر وپ:گمخ صحت ورودی‌ها را تأیید نکرده‌است.

 آتوسا (ویرایش | تاریخچه) • بحثپی‌گیری

بحث زیر پایان یافته‌است و به‌زودی بایگانی خواهد شد.
خوب نشدبه علت عدم مشارکت نامزدکننده در بحث و باقی ماندن مشکلات مطرح‌شده، بحث ناموفق جمع‌بندی می‌شود. -- bkouhi (بحث) ‏۱۷ نوامبر ۲۰۱۵، ساعت ۱۳:۲۱ (UTC)[پاسخ]

با تشکر از کاربران مختلفی که در ساخت و گسترش این مقاله کوشیدند، به ویژه @Oleggra: و @Gnat: من این مقاله را برای خوبیدگی نامزد کردم. --آیرن (بحث) ‏۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵، ساعت ۱۰:۴۰ (UTC)[پاسخ]

لید را توسعه دهید. ضمناً موضوعی که در خصوص شخصیت‌های کهن محل بحث است تجمیع موارد مختلف کاربدر یک نام به یک شخص است. منظور این است که برای مثال «آتوسا در متون زرتشتی و اساطیری ساسانی» ممکن است ربطی به آتوسای هخامنشی نداشته باشد. صرف هم ریشه بودن اسامی هم دلیل بر تطبیق آنها برهم نمی‌شود. اطلاعات ارائه شده در مقاله هم ارتباطی بین این دو را نشان نمی‌دهد!--سید (بحث) ‏۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵، ساعت ۱۲:۲۵ (UTC)[پاسخ]
✓ آیرن (بحث) ‏۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵، ساعت ۱۳:۳۶ (UTC)[پاسخ]
نظر درفش کاویانی
به‌مرور نظراتم را دربارهٔ مقاله خواهم نوشت، نخستین موردی که به چشم می‌آید، استفاده از تصویر File:Iranian queen.jpg در جعبهٔ اطلاعات است که به‌صورت فکت، آن را سردیس آتوسا می‌داند، لطفاً آن را حذف کنید من با تأییدپذیری سردیس آتوسا نیز به‌شدت مشکل دارم. درفش کاویانی (بحث) ‏۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵، ساعت ۲۱:۲۹ (UTC)[پاسخ]
✓ --آیرن (بحث) ‏۱۲ سپتامبر ۲۰۱۵، ساعت ۰۲:۰۰ (UTC)[پاسخ]
  • لید باید چکیده‌ای از همهٔ مقاله باشد و دیدی کلی از مقاله را ارائه دهد. لطفاً در لید به زندگی وی بیشتر بپردازید. درفش کاویانی (بحث)
  • عبارت «نمودی از نام زرتشتی هتوئسه است که نشان می‌دهد، بایستی او پیرو آئین زرتشت می‌بوده است» مفهوم نیست، لطفاً ویرایشش کنید. درفش کاویانی (بحث)
  • به نظرم بهتر است محتویات آتوسا در متون زرتشتی و پسااسلامی نیز به مقالهٔ فعلی اضافه شود تا حجم بخش «نام» بیشتر شود و اطلاعات بیشتری به خواننده بدهد. درفش کاویانی (بحث)
  • در بخش زندگی‌نامه، عبارت «مشهورترین شخصیت تاریخی که آتوسا نام داشته» حشو است و در این مقاله دربارهٔ آتوسا دختر کوروش دارید صحبت می‌کنید و نیازی به این عبارت ایرانیکا که مدخل آتوسا را بررسی می‌کند نیست. درفش کاویانی (بحث)
  • در مقاله تصویر گور ویدال را آورده‌اید و نوشته‌اید که آتوسا یکی از شخصیت‌های کلیدی در رمان آفرینش است ولی دربارهٔ این موضوع در مقاله توضیحی نداده‌اید؛ همچنین در نقاشی جرج رامنی. بهتر است بخشی تحت نام مثلاً «آتوسا در ادبیات و هنر» یا چنین چیزی ایجاد شود و اطلاعات مرتبط در این زمینه را در آن ذکر کرد. کتابی با عنوان کمبوجیه و دختر فرعون نیز یکی از شخصیت‌هایش آتوسا بود و در ایران هم چاپ شده‌است و شاید برای این بخش مفید باشد. درفش کاویانی (بحث)
  • بخشی تحت عنوان «وضعیت زنان در دورهٔ هخامنشی» نیز می‌تواند به بهبود کیفیت مقاله کمک کند. طبیعتاً اگر از وضعیت و جایگاه زنان در آن دوره بیشتر بدانیم، زندگی آتوسا نیز برایمان ملموس‌تر می‌شود. درفش کاویانی (بحث)
  • مقاله باید یک بار ویرایش فنی شود، مثلاً اعداد فارسی نوشته شوند، نام کتاب‌ها ایتالیک نوشته شود و ... چون حجم مقاله کم است، انجام این کار سخت نیست. اگر خواستید آن را ویرایش خواهم کرد. درفش کاویانی (بحث)
  • موضوع مقاله خیلی جای کار ندارد و اطلاعات خاصی دربارهٔ آتوسا در دست نیست ولی برای مقالهٔ خوبیده، بهتر است که از همهٔ منابع و اطلاعات موجود استفاده شود. به نظرم بهتر است از کتاب زنان هخامنشی، ماریا بروسیوس و همچنین مقالهٔ «پوشش زنان در ایران باستان: مطالعه موردی دوره هخامنشیان»، شهرام جلیلیان و علی فاطمی، مجلهٔ تحقیقات فرهنگی ایران سال چهارم پاییز ۱۳۹۰ شماره ۳ (پیاپی ۱۵) استفاده کنید. جای کتاب امپراطوری هخامنشیان پی‌یر بریان هم در منابع خالی است و تازه‌ترین پژوهش دربارهٔ هخامنشیان است و اطلاعات مفیدی دارد. دیدن کتاب داریوش و ایرانیان والتر هینتس هم می‌تواند اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهد و در آخر، از زبان داریوش هاید ماری کخ را حتماً ببینید که فصلی دربارهٔ وضعیت زنان در دورهٔ هخامنشی دارد. درفش کاویانی (بحث)
  • بخش زندگی‌نامه جای کار دارد چون مقاله یک مقالهٔ زندگی‌نامه‌ای است و بهتر است این بخش گسترده شود. درفش کاویانی (بحث)
  • اگر به منبعی نیاز داشتید یا برای نوشتن بخشی نیاز به همکاری داشتید، مرا خبر کنید. @آیرن: ارادتمند درفش کاویانی (بحث) ‏۳ اکتبر ۲۰۱۵، ساعت ۱۱:۵۵ (UTC)[پاسخ]
@درفش کاویانی: من به کتاب ماریا بروسیس، دسترسی ندارم. می‌توانید در این زمینه بهم کمک کنید؟ --آیرن (بحث) ‏۳ اکتبر ۲۰۱۵، ساعت ۱۵:۰۸ (UTC)[پاسخ]
@آیرن: بله اطلاعاتش را وارد مقاله خواهم کرد ولی قدری مهلت بدهید که سرم خلوت‌تر شود؛ مثل همیشه، یادآوری فراموش نشود ;-) درفش کاویانی (بحث) ‏۳ اکتبر ۲۰۱۵، ساعت ۱۵:۵۴ (UTC)[پاسخ]
نظر مهدی
چند مورد به نظرم رسید که می‌گویم:
لید هم‌چنان کوتاه است. تنها پنج خط برای یک مقالهٔ خوب؟!
بخش لشکرکشی ایران به یونان چندان مرتبط با زندگی آتوسا نیست. منظورم چند جملهٔ آخر بند دوم بخش زندگی‌نامه است.
برخی جمله‌ها نامفهوم هستند. از جمله:
«همسر برادر او، کمبوجیه دوم بود که بعد از مرگش، به طریقی به حرم‌سرای گئومات (بردیای دروغین) وارد شد.»
«ناتوانی او در جلوگیری از فزایندگی خشم خشایارشا باعث افزایش «شرم» خشایارشا است و نمایشگر مرگ وی.»
«مسئوب» یعنی چه؟ احتمالاً منظور، مسئول بوده‌است؟
از فعل مضارع استفاده نکنید. مانند «به علاوه، آتوسا از همسرش، کنیزهایی از سرزمین لکونی، اَرگیو، اَتیک و کورنیثیان طلب می‌کند.»
بند اول بخش «مرگ» نیاز به بازنویسی دارد. جملات به نظر متناقض هستند.
می‌توانستید از منابع بیشتری در ارجاع استفاده کنید. اکنون ۹ منبع و ۶ پانویس وجود دارد و مقاله تقریباً متکی به دو منبع رجبی و اشمیت است. ارجاع به سه پانویس دیگر در متن مقاله انجام نشده‌است.
موفق باشید. مهدی (بحث) ۱۰ مهر ۱۳۹۴، ساعت ۰۹:۳۴ (ایران) ‏۲ اکتبر ۲۰۱۵، ساعت ۰۵:۰۴ (UTC)[پاسخ]
✓
روایت هرودوت در مورد لشکرکشی پارسی‌ها به یونان، مستقیماً به زد و بندهای آتوسا و دموکدس برمی‌گردد که به مقاله ما مربوط می‌شود. آیرن (بحث) ‏۲ اکتبر ۲۰۱۵، ساعت ۰۶:۱۳ (UTC)[پاسخ]
bkouhi
  • در بخش آغازین گفته شده که خشایارشا بزرگ‌ترین فرزند داریوش نبوده، اما با قدرت آتوسا جانشین شاه شده، اما در «فرزندان و جانشینی» گفته شده که «خشایارشا بزرگترین فرزند بود»؟ بالاخره کدام درست است؟
  • اسم اشخاص را برای اولین بار کامل ذکر کنید و بنویسید که تخصص ایشان در چیست. مثلاُ «رضا عباسی، نقاش ایرانی...». در صورتی که اشخاص در ویکی مقاله دارند، به آن لینک بدهید یا در پانویس ذکر کنید. مثلاً یک هو گفته شده که «رجبی بر این عقیده هست..» که این سوال برای خواننده پیش می‌آید این رجبی اصلا کی هست و کسب و کارش چیست؟
  • در بخش مرگ جمله «در حقیقت نام هم در لوح‌های استحکامات پرسپولیس دیده نشده است، ولی ثابت نمی‌کند (آنگونه والتر هینتس ادعا می‌کند) که در آن موقع مرده است.» را تصحیح کنید. «نام هم»؟
  • اسم آثار ادبی و هنری، مثل نمایش‌نامه ایرانیان باید به شکل ایتالیک بیاید. من چند مورد را اصلاح کردم، لطفاً اگر موردی جا افتاده خودتان اصلاح کنید.
  • لطفاً همه‌جا پرسپولیس را به تخت جمشید تغییر دهید. این نام متعارفی است که در فارسی به آن اطلاق می‌شود.
  • پاراگراف آخر در بخش نمایشنامه ایرانیان کمی مبهم است، لطفاً آن را تصحیح کنید. اگر می‌خواهید نظر یک متخصص را بیاورید، لطفاً قبلش مشابه آنچه در بالا گفته شد آن را معرفی کنید.
  • در امپراتور همه بیماری‌ها: زندگی‌نامه سرطان ذکر آتوسا آمده است، لطفاً در مقاله به آن اشاره کنید. -- bkouhi (بحث) ‏۲۹ اکتبر ۲۰۱۵، ساعت ۱۰:۵۴ (UTC)[پاسخ]