ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/ولایتعهدی علی بن موسی الرضا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ولایتعهدی علی بن موسی الرضا[ویرایش]

برگزیده شد

واجد معیارهای برگزیدگی است. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۹ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۲۰:۱۰ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

ولایتعهدی علی بن موسی الرضا (ویرایشتاریخچهبحثپی‌گیری)

  • ۱٬۱۸۶ روز پیش نامزد شده است.

نامزدکننده: Shobhe (بحثمشارکت‌ها) ‏۲۳ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۷:۲۰ (UTC)[پاسخ]


مقاله حاضر، با توجه به مقاله برگزیده علی بن موسی الرضا، آماده و تکمیل گردیده است و امید است با راهنمایی دوستان؛ به برگزیدگی برسد.Shobhe ‏۲۳ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۷:۲۰ (UTC)[پاسخ]

سلام. ابتدا همان ایرادهای اساسی که در مقاله اصلی امام رضا بود را رفع بفرمایید.--سید (بحث) ‏۲۴ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۵:۱۸ (UTC)[پاسخ]
سید، سلام و عرض ادب. مقاله از اول بازنویسی شد. با این حال، مجدد تمام موارد مطروحه در گمخ و گمب حضرت شمس الشموس را بررسی دقیق می‌کنم.Shobhe ‏۲۴ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۷:۳۹ (UTC)[پاسخ]
  1. لید خوب است.
  2. در خصوص پیش زمینه آیا این حجم مطالب برای این مقاله لازم است؟ فکر می کنم عمده آن هم با مطالب مقاله امام رضا یکسان است.
  3. «مأمون با درک درستی که از اوضاع حکومت داشت، ورود علی بن موسی الرضا با وجود نفوذ مذهبی وی به قضایای سیاسی را به ضرر خود می‌دانست.[۴۲]» این جمله وسط متن واضح نیست برای چی اومده! فکر کنم جای مناسبش جای دیگر باشد.
  4. بخش بندی را می توان بهتر کرد. خودم انجامش می دهم.
  5. برخی مطالب نظیر بیعت عباس بن مأمون دو بار در مقاله آمده و تکرار شده
  6. مخالفت عباسیان بغداد باید بعد بخش بیعت بیاید و نه قبل از آن
  7. بخش اهداف مأمون هم دو بار آمده!
  8. در بخش اهداف مأمون مطالبی نظیر سرکوب علویان آمده که از سنخ اقدامات است نه اهداف
  9. تشیع مأمون یک انگیزه است نه هدف. بهتر است عنوان بخش انگیزه ها و اهداف مأمون باشد تا همه موارد را شامل شود.

یک بار مقاله را مرور و مطالبش را مرتب تر بیان کنید.--سید (بحث) ‏۱۵ ژوئن ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۳۶ (UTC)[پاسخ]

موارد درخواستی سید

  1. تشکر.
  2. ✔Y انجامیده شد یک خلاصه سازی انجام دادم. بیشتر مواردش با موضوع هماهنگی دارد و دلیل هماهنگی اش با پیش زمینه حضرت رضا نیز همین است. اتفاقا به نظرم پیش زمینه مقاله حضرت رضا که یک زندگینامه تاریخی است، نسبت به این مقاله که یک رویداد تاریخی است طولانی می باشد.
  3. ✔Y انجامیده شد
  4. تشکر مضاعف از شما
  5. ✔Y انجامیده شد
  6. ✔Y انجامیده شد
  7. ✔Y انجامیده شد
  8. ✔Y انجامیده شد
  9. ✔Y انجامیده شد

@Shobhe: اصلاحات مقاله به کجا رسید؟--سید (بحث) ‏۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۰۸:۴۵ (UTC)[پاسخ]

@Sa.vakilian: با سلام، آنچه فرموده بودید انجامیده شد؛ فقط مانده خواندن یک دور کامل مقاله و سر و سامان دادن به احوالات کلی اش که به جهت اهمیت آن،‌ منتظر فرصت مناسبم با حوصله و دقت تمام مقاله را از جهت تکرار و جایابی صحیح مطالب تصحیح کنم. متاسفانه کمی خارج از ویکی مشغولم، به امید خدا تا پیش از شروع هفته جدید تکمیلش خواهم کرد.Shobhe ‏۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۵:۴۸ (UTC)[پاسخ]
جناب @Sa.vakilian: ، وقت بخیر؛ مقاله یک دور بازخوانی شد و تکرارها حذف و جایابی جدید شدند. امید است از این حیث دیگر مشکلی نداشته باشد.Shobhe ‏۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۲۰:۳۰ (UTC)[پاسخ]

@Kamranazad: سلام لطف می کنید یک دور شما مقاله را بررسی بفرمایید.--سید (بحث) ‏۶ ژوئیهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۰۴:۳۲ (UTC)[پاسخ]

@Sa.vakilian: سلام، چشم. -- |کامران آزاد| ۱۵ تیر ۱۴۰۰، ساعت ۱۰:۲۲ (ایران) ‏۶ ژوئیهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۰۵:۵۲ (UTC)[پاسخ]

سلام و خسته نباشید. چند موردی به چشمَم آمد. لطفاً زحمتِ اصلاح‌شان را بکشید:

  1. مأمون با درک درستی که از اوضاع حکومت داشت، ورود علی بن موسی الرضا با وجود نفوذ مذهبی وی به قضایای سیاسی را به ضرر خود می‌دانست. «به ضررِ خود» به چه کسی برمی‌گردد؟ مأمون یا علی بن موسی الرضا؟
  2. باغستانی در دانشنامهٔ جهان اسلام می‌گوید بنابر گزارشی از رَیّان بن صَلْت، شایعات میان سپاه و مردم مبنی بر تعلقِ اندیشهٔ ولایتعهدیِ علی بن موسی به فضل بن سهل، سبب شد تا مأمون با احضار ریان، ماجرای درگیری‌اش با امین را به او بگوید و علتِ تصمیمِ ولایتعهدی را نذرش نسبت به واگذاری خلافت به خاندان ابی‌طالب، درصورت پیروزی بر امین بیان دارد.[۹۸] مأمون در نامه‌‌ای به یکی از خویشاوندان خود می‌نویسد که در جایی خوانده است؛ هفتمین خلیفه عباسی، آخرین خلیفه آن سلسله است و وی با توجه به این پیشگویی، قصد داشت که پس از عباسیان، خلافت به علویان منتقل شود تا بتواند با اعطای خلافت به علویان محروم از خلافت، رضایت خدا را کسب کند. یک جای دیگر نیز گفتهٔ ریان بن صلت دربارهٔ تعلقِ اندیشهٔ ولایتعهدی به فضل صحبت شده. امکان ادغام نیست تا تنها در یک جا مطرح شود؟ دوم اینکه مطلبِ نامهٔ مأمون به خویشاوندانش را منتسب کنید. می‌شود «به‌گزارش کوپرسون ...»
  3. دو بخشِ نمازِ عیدِ فطر و نمازِ باران هم‌پوشانی دارند. لطفاً رفع شود.
  4. جعفر مرتضی عاملی می‌نویسد: «دیگر از اقدام‌های مأمون آن بود که دانشمندان و متکلّمان معتزله را که اهل بحث و استدلال و موشکافی در امور علمی بودند، گرد امام رضا (ع) جمع می‌کرد و آنان را به بحث و مناظره وامی‌داشت. هدف از ترتیب این گونه مجالس آن بود که امام از پاسخ عاجز بماند و بدین وسیله نادرستی یکی از ادعاهای اساسیش بر مردم روشن گردد.» لطفاً جمله از حالتِ نقل قولی خارج و گزارش‌گونه نوشته شود. طبیعتاً جمله‌بندی باید برای عدمِ نقضِ حقِ تکثیر، تغییر کند.
  5. ابناء الدوله را لینک دهید.
  6. «تعدادی از سران ارتشی» مفهوم ارتش، مدرن است. لطفاً اگر باز هم در جایی هست، به سپاه یا لشکر تغییر دهید.
  7. به‌نظرم بخشِ قتلِ ولیعهد با توجه به هم‌پوشانیِ زیاد با مقالهٔ علی بن موسی الرضا طولانی است و می‌تواند خیلی خلاصه‌تر شود.
  8. «برخی منابع مدعی‌اند که وقتی علی بن موسی به سرخس رسید» کدام منابع؟
  9. لطفاً بخشِ «انگیزه‌ها و اهداف مأمون از نصب ولیعهد» را یک بارِ دیگر بررسی بفرمایید و مطالبی را که نظر یا دیدگاه هستند، منتسب کنید تا از فکت خارج شوند. تعدادشان در این بخش زیاد است.

ممنونم و خسته نباشید. :) -- |کامران آزاد| ۱۵ تیر ۱۴۰۰، ساعت ۲۰:۱۳ (ایران) ‏۶ ژوئیهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۵:۴۳ (UTC)[پاسخ]

موارد درخواستی کامران

  1. ✔Y انجامیده شد
  2. من هرچه خواستم این دو گزارش را ادغام کند، نشد که نشد. گویا این دو گزارش،‌ با هم تنافی مفهومی دارند. هرچند در ظاهر مطلبی واحد می گویند. باز نظر استادانه شما معیار است.
  3. ✔Y انجامیده شد
  4. ✔Y انجامیده شد
  5. ✔Y انجامیده شد
  6. ✔Y انجامیده شد
  7. ✔Y انجامیده شد
  8. ✔Y انجامیده شد
  9. ✔Y انجامیده شد

برای دست گرمی پیش از شروع بررسی ، بخش کتابشناسی را بهتر است به منبع شناسی تغییر دهید. منابع اولیه شامل کتب روایی و تاریخی سده سوم و آثار باستانی نظیر سکه ها می شود. بعد منابع ثانویه شامل کتب تاریخی نظیر کتب تاریخ عمومی و تاریخ محلی و موضوع می شود. حتما منبع شناسی مقاله طاهر ذوالیمینین را ببینید. سپس منابع مهم معاصر را داریم. در منابع روایی آیا غیر از عیون کتب مهم دیگری مثل روضه کافی هم داریم؟--سید (بحث) ‏۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۲:۱۶ (UTC)[پاسخ]

سید فعلا یک طرح و توسعه انجام دادم. تا ببینم در آینده چه پیش آید.Shobhe ‏۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۵:۳۴ (UTC)[پاسخ]
  • من فکر می کنم هدف مأمون «تشکیل ائتلاف سیاسی بزرگتر» بوده اما اگر در منابع چنین چیزی نیامده از لید حذفش کنید.
  • در بخش زمینه تاریخی در انتهای پاراگراف جنگ امین و مأمون تعداد زیادی منبع ذکر شده است که زاید به نظر می رسد و دو سه منبع اصلی از میان آنها کفایت می کند. پیشنهاد می کنم منابع فرعی تر و کم اعتبارتر که صرفا در همان یک مورد استفاده شده است ، حذف شود.
✔Y انجامیده شد، عبارت تشکیل ائتلاف را در منبعی مناسب نیافتم، فعلا برداشتم تا منبعش را بیابم.Shobhe ‏۲۰ ژوئیهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۰۸:۴۱ (UTC)[پاسخ]
  1. ترجمه عبارات مأمون در عهدنامه بسیار ناخواناست. اگر می توانید بدون گیومه به انشای خودتان بنویسید تا خواننده منظور را بفهمد.
  2. قادتنا مال سید علی میلانی است، درسته؟
  3. برگزاری جلسات مناظره مذهبی را توسعه دهید.
  4. بخش «قتل ولیعهد» به نظرم باید قدری بهتر و موسع تر نوشته شود. سفر از مرو به بغداد خوب بیان نشده است.
  5. بخش منابع اولیه به آثار اهل سنت اشاره نشده است. آیا در مقاله طاهر بن حسین و نظایر آن چیزی نبود؟
  6. الغیبه و عیون خودشان منبع اولیه نیستند. یعنی به جهت تاریخی با آثار تاریخی اهل سنت که در بخش منابع ثانویه آمده تقریبا همزمان هستند. به نظرم یک تعدادی اثر در این میان وجود دارد که ذکر نشده است. همچنین به کتاب ارشاد شیخ مفید در باب زندگی اهل بیت هم در زمره آنها اشاره نشده است.

خاتمه بررسی متن، البته بدون لحاظ کردن منابع--سید (بحث) ‏۶ اوت ۲۰۲۱، ساعت ۱۴:۱۰ (UTC)[پاسخ]

موارد درخواستی جناب سید

  1. ✔Y انجامیده شد
  2. ✔Y انجامیده شد، مولفش محمدهادی میلانی است که در مقاله تصحیح شد.
  3. ✔Y انجامیده شد
  4. ✔Y انجامیده شد
  5. ✔Y انجامیده شد، من در خصوص منابع اولیه جستجویی کردم، چیزهایی هم یافتم ولی برایشان منبع مستقل نیافتم و احساس کردم خودم وارد کنم، تحقیق دست اول بشود.
  6. ✔Y انجامیده شد، در خصوص این مورد و همینطور مورد قبلی، در مقاله طاهر بن حسین، مواردی چون تاریخ طبری، به عنوان منابع اولیه و عمومی معرفی شدند. اگر امکان دارد، توضیحی بفرمایید تا بدانیم منبع اولیه در اینجا چه معنایی دارد؟ بازه زمانی معیار است یا چه؟ می توانیم این موارد مثل طبری را هم به بخش منابع اولیه منتقل کنیم؟ در این صورت ایراد مورد اول مرتفع می شود.
درباره منابع اولیه شاید در کتاب جعفریان بتوانی پیدا کنی. تاریخ یعقوبی را به جهت زمانی تا حدی می شود اولیه در نظر گرفت. بر اساس آثار رجالی احتمالا بشود از کتب اصحاب معاصر حضرت نظیر احمد بن ابی نصر بزنطی یاد کرد. البته باید بررسی شود که کتبی نظیر ارشاد و عیون از کدام منابع استفاده کرده اند. احتمالا تحقیقاتی باشد که اینها را منبع شناسی کرده باشد.--سید (بحث) ‏۱۱ اوت ۲۰۲۱، ساعت ۰۶:۲۸ (UTC)[پاسخ]
مثلا این منبع [۱] و این منبع [۲]--سید (بحث) ‏۱۱ اوت ۲۰۲۱، ساعت ۰۶:۳۳ (UTC)[پاسخ]

@Shobhe: بررسی بخش منابع:

  1. کتاب «حیات فکری و سیاسی امامان شیعه علیهم السلام» سه بار نام برده شده!
  2. زیدالنار از جعفرنیا دو بار نام برده شده!
  3. درباره مشخصات علمی محمدعلی چنارانی جز آثارش چیزی روی وب نیافتم. ممکن است درباره تحصیلات و محل فعالیت ایشان اطلاعات گردآوردی کنید. ایشان در پرتال جامع علوم انسانی دو مقاله دارد که آنها هم علمی پژوهشی نیست. به نظرم بهتر است دنبال منبع دیگری بگردید یا مستقیما به ارجاعات ایشان مثل احمد امین و ابن خلدون ارجاع دهید.
  4. رسول سعیدزاده مقاله ای در پیام زن داره که منبع علمی نیست. مطلب هم چون مهم است باید منبع بهتر بیابید.
  5. رساله مأمونیه تصحیح شریف رازی است یا تالیف وی؟ ضمنا دو بار آمده
  6. «جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا علیه السلام از مدینه تا مرو» دو بار امده!
  7. اطلاعاتی از علی غفوری نتوانستم بیابم.
  8. «عصر زرین فرهنگ ایران» دو بار امده
  9. محسن قمزاده گویا نداریم. درستش محسن قمرزاده است؟
  10. از شیخ عباس قمی یک ارجاع مشترک با مادلونگ هست. ضرورتی است بماند؟
  11. ولایتعهدی امام رضا از محمد مرتضوی دو بار آمده است. ایشان استاد دانشگاه فردوسی است؟
  12. در بخش منابع مشخص کنید قادتنا اثر کدام میلانی است.
  13. علی اکبر موسوی کیست؟ مشخصاتش را بدهید.
  14. سایت آقای مهربان وجود ندارد.
  15. این سایت ها در بخش منابع همگی ربط به ارجاعات دارد؟ یک بار چک کنید که همه موجود باشد.
  16. منابع لاتین بر اساس حروف الفبا مرتب شود. برخی هم تکراری است حذف شود.--سید (بحث) ‏۲۶ اوت ۲۰۲۱، ساعت ۱۴:۳۹ (UTC)[پاسخ]


بررسی موارد جناب سید

  1. ✔Y انجامیده شد
  2. ✔Y انجامیده شد
  3. ✔Y انجامیده شد، وی عضو پژوهشگاه آستان قدس رضوی است و تحصیل کرده حوزه است، گویا خبرنگاری هم می کند. بیش از این چیزی از او نیافتم. در خصوص جایگزینی، در دست اقدام است.
  4. ✔Y انجامیده شد، منبع جایگزین شدند.
  5. ✔Y انجامیده شد، «رساله مأمونیه» عنوان مقاله شریف رازی است.
  6. ✔Y انجامیده شد
  7. علی غفوری، همان علی گلزاده غفوری است.
  8. ✔Y انجامیده شد
  9. ✔Y انجامیده شد
  10. ✔Y انجامیده شد، مطالب مربوط به شیخ عباس حذف شد.
  11. ✔Y انجامیده شد، بیوگرافی محمد مرتضوی در اینجا
  12. ✔Y انجامیده شد، در بخش منابع و پاورقی میلانی مشخص شده اند. نویسنده هادی و تحقیق علی است.
  13. علی اکبر موسوی، همان علی اکبر واعظ موسوی است. بیوگرافی او در اینجا
  14. ✔Y انجامیده شد
  15. ✔Y انجامیده شد، چک شدند، همگی در مطالب مورد استفاده هستند؛ ضمن اینکه پک سنج هم ایرادی نمی گیرد.
  16. ✔Y انجامیده شد
  • سلام بر جناب سید، از موارد چنارانی، ۴ مورد باقی ماند، به نظرتان می شود کاری کرد که این چهارتا بمانند؟ یا اگر باید جایگزین شوند، منابعی که چنارانی از آنها استفاده کردند، منبع اولیه به حساب نمی آیند؟ می شود مستقلا به آنها هم لینک داد؟ تشکر.
  • .از مجموع موارد مطورحه، بجز یکی که از قبل مانده، الباقی انجامیده شدند.Shobhe ‏۲۹ اوت ۲۰۲۱، ساعت ۰۴:۳۳ (UTC)[پاسخ]

@Shobhe: بله در مورد مطالب چنارانی پیشنهاد من این است که آن منابع را بیابید خودتان مطالعه بفرمایید و مستقیما به آنها لینک دهید نه بر اساس گزارش چنارانی.--سید (بحث) ‏۲۹ اوت ۲۰۲۱، ساعت ۰۴:۵۵ (UTC)[پاسخ]

@مرتضا: سلام. لطفا شما هم این مقاله را بررسی و سپس جمع بندی بفرمایید. بخصوص به طور تصادفی لطفا چند متن را با منبع تطبیق دهید تا از عدم وپ:ترکیب مطمئن شویم.--سید (بحث) ‏۲۹ اوت ۲۰۲۱، ساعت ۰۴:۴۵ (UTC)[پاسخ]

چشم. در اسرع وقت. ٪ مرتضا (بحث) ‏۳۱ اوت ۲۰۲۱، ساعت ۱۰:۲۴ (UTC)[پاسخ]

@Shobhe: گمان کنم قرار بود مدتی «از جمله» را از ادبیات خود حذف کنید تا به نثر روانتری برسید. جهت یادآوری عرض کردم. در حال مطالعه متنم. ٪ مرتضا (بحث) ‏۴ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۹:۳۲ (UTC)[پاسخ]

  • یک جا الگوی کدام گذاشتم. لطفا نام پژوهشگر(ان) را بیاورید.
  • «حفظ جان علویان نیز از دیگر اسباب پذیرش ولایتعهدی بود؛ در صورت امتناع از پذیرش فرمان مأمون در پذیرش ولایتعهدی، موقعیت علویان و شیعیان علی بن موسی، به خطر می‌افتاد و شکنجه و حتی قتل و جنگ در انتظارشان بود.» این جمله به صورت فکت آمده است. در حالی که نمی توان گواهی بر صدق یا کذب این گزاره آورد. ضمن این که منبعی هم که برای این گزاره استفاده کرده اید منبع بسیار ضعیفی است. به اصل مقاله مراجعه کردم؛ متن ضعیفی دارد و از محتوای آن می توان به ضعف آن پی برد. نام مجله در فهرست مجلات نورمگز نیامده و مجله معتبری محسوب نمی شود و نام نویسنده هم ذکر نشده. بنابراین نمی تواند به عنوان منبع در مقاله برگزیده مورد استفاده قرار گیرد. از این منبع در دو جای دیگر هم استفاده شده که باید جایگزین یا حذف شود.
  • «در کنار دیدگاه شیعیان، برخی منابع اهل سنت نیز به اکراه و اجبارِ علی بن موسی به پذیرش ولایتعهدی اشاراتی داشته‌اند، از جمله آنها قُنْدوزیِ حَنَفی در یَنابیعُ الْمَوَدَّة است که گزارش نموده: «علی بن موسی الرّضا با گریه و ناراحتی، ولایتعهدی را پذیرفت».[۹۶] مشابه این گزارش‌ها در منابعی مانند مَآثِرُ الْاِنافَة فی مَعالِمِ الْخِلافَة، اَلْفُصولُ الْمُهِمَّة، صُبحُ الْاَعْشیٰ و ضُحَی الْاِسلام نیز آمده‌است.» اینها که برشمردید، اشاره ای به «دلیل» یا «هدف» امام رضا برای پذیرش ولایت عهدی ندارند؛ فقط گفته است که ایشان از این کار خشنود نبوده است. بنابراین در جای مناسبی قرار ندارند و باید به جای دیگری؛ مثلا بخش «پذیرش ولایتعهدی» منتقل شوند.
  • آیا راهی هست که بتوان به متن مقاله بریل دست یافت؟
  • در منبع شماره 103 نام انتشارات را بیاورید. همچنین در صورت امکان سال اصلی انتشار را هم بیاورید.
  • من به منبع شماره 105 دسترسی ندارم. اما آنچه از مرتضی عاملی نقل کرده اید، به «اهداف پذیرش» شبیه نیست؛ بیشتر به «آثار و نتایج پذیرش ولایتعهدی» شبیه است؛ یعنی به عنوان متخصص تاریخ اسلام، آثار و نتایج این رویداد را بررسی کرده است. مطمئنید که ایشان این موارد را «اهداف» دانسته است؟

فعلا بخش «اهداف علی بن موسی» را خواندم. به تدریج پیش می رویم. ٪ مرتضا (بحث) ‏۴ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۰:۳۲ (UTC)[پاسخ]

بررسی موارد درخواستی جناب مرتضا

  • جناب مرتضا، ما بر آن عهد که بستیم، هستیم. این مقاله برای خیلی وقت پیش است. الان در مقاله جدیدی که دست گرفتم، آن عهد دهنمان را مورد عنایت قرار داده است...
  1. ✔Y انجامیده شد
  2. ✔Y انجامیده شد
  3. ✔Y انجامیده شد
  4. من چون سواد چندان زیادی در زبان اجنبی ندارم، این موارد را با کمک جناب کامران در مقاله حضرت رضا انجامیدم. شاید ایشان بدانند که چطور چنین چیزی شدنی باشد.
    شاید کامران یا سید بتوانند کمک کنند. ٪ مرتضا (بحث) ‏۵ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۰:۰۳ (UTC)[پاسخ]
    @مرتضا: سلام، جانم؟ در خدمتم. -- |کامران آزاد| ۱۴ شهریور ۱۴۰۰، ساعت ۱۴:۵۰ (ایران) ‏۵ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۰:۲۰ (UTC)[پاسخ]
    آیا راهی هست که بتوان به متن مقاله بریل دست یافت؟ مقاله امام رضا منظورمه. ٪ مرتضا (بحث) ‏۵ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۰:۳۳ (UTC)[پاسخ]
    @مرتضا: ویراستِ دو یا سه؟ هر دو را برایتان می‌فرستم. -- |کامران آزاد| ۱۴ شهریور ۱۴۰۰، ساعت ۱۵:۱۲ (ایران) ‏۵ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۰:۴۲ (UTC)[پاسخ]
  5. ✔Y انجامیده شد
  6. در اینجا آمده است که دلایل و اهداف علی بن موسی الرضا از پذیرش ولایتعهدی...
  • «چهره واقعی مامون» یک پیش فرض دارد؛ یعنی مامون دو رو بوده و درون پلید خود را پنهان کرده است.
  • «از دیگر اهداف مأمون، قداست بخشیدن به حکومتش بود...» به صورت فکت بیان نشود.
  • «وی در دید عموم مردم، حتی غیرِشیعیان، قداستِ خاص خود را داشته» به نظرم ادعای بزرگ محسوب می شود و نیاز به منبع معتبرتری دارد.
  • در مقاله علی بن موسی به این جمع بندی رسیدیم که از عبارت «قتل» استفاده نکنیم. به نظرم اینجا هم باید مشابه همان مقاله عمل کنیم. این نکته را در لید هم باید اصلاح کنیم.

٪ مرتضا (بحث) ‏۹ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۲:۱۳ (UTC)[پاسخ]

بررسی موارد درخواستی جناب ٪ مرتضا

  1. ✔Y انجامیده شد
  2. ✔Y انجامیده شد
  3. ✔Y انجامیده شد، با وجود اینکه فکت نیست، برایش یک منبع دیگر یافتم ودرج کردم.
  4. ✔Y انجامیده شد، با وجود اینکه در آنجا به اتفاق نرسیدیم و صرفا پذیرفته شد هر دو مطرح بشوند، اینجا نیز چنین شد. Shobhe ‏۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۵:۳۴ (UTC)[پاسخ]
بله در مقاله امام رضا پذیرفتیم که دو دیدگاه معتبر در منابع درباره مرگ ایشان هست.--سید (بحث) ‏۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۷:۵۰ (UTC)[پاسخ]

جناب شبهه ضمن تشکر از مواردی که انجام دادید، برای تکمیل کار شما، خودم تغییراتی جزئی دادم. لطفا بازبینی بفرمایید. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۹:۲۰ (UTC)[پاسخ]

جناب شبهه من امروز فرصت کردم مقاله بریل را مطالعه اجمالی کنم. تا اینجای کار، به نظرم بیان مفهوم زیر که در پاراگراف ششم مقاله بریل آمده، کاملا مهجور مانده است و با توجه به این که این منبع دانشنامه است و منبع ثالثیه محسوب می شود، باید با دقت در مقاله منعکس شود:

In al-Maʾmūn's letter of designation, in al-Riḍā's statement of acceptance appended to that letter, and in the early chronicles (including that of the pro-ʿAlid al-Yaʿqūbī, d. after 292/905), there is nothing to suggest that al-Riḍā was reluctant to accept the charge or that he did so under duress. However, the picture is different in the Imāmī sources, in which we find a number of explanations in justification of al-Riḍā's behaviour, and which make a great deal of effort to demonstrate that al-Maʾmūn's intentions towards the Imām al-Riḍā were anything but sincere, and that al-Riḍā was rather an unwilling participant in a plot to stigmatise him as a seeker of worldly power. According to one of the earliest extant Imāmī sources, al-Maʾmūn at first offered al-Riḍā the caliphate, which he declined, presumably—and as a later source states—because an Imām would not accept power from a usurper. Al-Maʾmūn is said to have then offered him the position of heir apparent, which, after much insistence, he accepted, but only on condition that he would not exercise any official function. This report may be read as a response to anti-Imāmī polemic to the effect that had al-Riḍā really regarded himself as an Imāmī Imām, having a legitimate claim to the caliphate, he should have insisted that al-Maʾmūn resign the caliphate in his favour. It also serves to show that al-Riḍā's acceptance of the title without performing the functions of an heir apparent was, legally speaking, a meaningless act and did not, therefore, undermine his status as imām. Later Imāmī sources emphasise that al-Riḍā accepted the heirship only because he was threatened with death.

٪ مرتضا (بحث) ‏۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۰:۰۶ (UTC)[پاسخ]

همچنین جملات زیر:

Six months later, at the end of Ṣafar 203/early September 818 (other dates are given, but the sources for them seem less reliable), whilst halting at the town Sanābād—where al-Maʾmūn's father, Hārūn al-Rashīd (r. 170–93/768–809), was buried—on the outskirts of Nūqān in the district of Ṭūs, al-Riḍā died, reportedly after a short ill-ness. Most of the early sources, including the Imāmī ones, speak of his death as being due to natural causes. Those who refer to the existence of reports indicating he was murdered do not mention anything to suggest that al-Maʾmūn might have been responsible. From the fourth/tenth century onwards, most Imāmī sources and, following them, a number of Sunnī ones have identified the circumstances of his death as murder by poisoning, at the orders of al-Maʾmūn.

٪ مرتضا (بحث) ‏۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۰:۲۰ (UTC)[پاسخ]

به مرتضا، عرض ادب و احترام. ممنون بابت ویرایش های جنابتان در مقاله. در خصوص آن بخش هایی که از دانشنامه فرمودید؛ گفتگویی با جناب کامران آزاد که زحمت ترجمه های انگلیسی در مقاله امام رضا را کشیدند داشتند؛ داشتم. ایشان گفتند که تمام این دو پاراگراف، در مقاله امام رضا منعکس شدند.
از شما سوالی دارم؛ آیا نظرتان این است که این دو پاراگراف‌ها باوجود آمدن در مقاله امام رضا، در اینجا نیز منعکس بشوند؟ یا صرف بودنش در آنجا کفایت می کند؟ ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید. ارادتمند. Shobhe ‏۱۳ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۲۱:۱۶ (UTC)[پاسخ]
در مورد پاراگراف اول، مستقیم به ولایت عهدی مربوط است. بنابراین به نظرم بله. پاراگراف دوم در خصوص درگذشت یا شهادت است. اگر جای این بخش را در این مقاله نمی دانید، با حذف مابقی توضیحات موجود در مقاله، ضرورتی به درج این مورد نیست. اما وپ:دبط اقتضا می کند اگر دیدگاههای مختلف در این مورد را بیان می کنید، این دیدگاه را هم عنوان کنید. که به نظر من حالت اخیر بهتر است. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۷:۵۵ (UTC)[پاسخ]
به مرتضا، با سلام. با ترجمه ای که جناب کامران برایم ارسال کردند، متوجه شدم که تمام مطلب در پاراگراف آخر بخش پذیرش ولایتعهدی آمده است. خود ایشان هم به آن اشاره کردند. با این حال، دستور بفرمایید که کدام بخش پاراگراف در مقاله منعکس نشده است که انجامش دهم.
در خصوص پاراگراف دوم، توسعه بیشتری بر اساس پاراگراف مورد نظر، انجامیده شد. باز اگر چیزی جامانده، دستور بفرمایید. ارادتمند. Shobhe ‏۱۴ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۹:۲۰ (UTC)[پاسخ]
در مورد پاراگراف اول، آنچه آمده دقیق و کافی است. فقط به جهت روانسازی نثر، اندکی ویراستاری کردم. اما در پاراگراف اول «اهداف علی بن موسی» دوباره این بحث باز شده است. چون در خصوص فشار و تهدید در بخشی که شما اشاره کردید (پذیرش ولایتعهدی) موارد را آورده اید، لطفا این پاراگراف را هم به همانجا منتقل کنید، یا آنها را به اینجا منتقل کنید (به نظر من اولی بهتر است). اینطوری کل دیدگاهها به صورت منسجم عرضه می شود. اما در خصوص پاراگراف دوم، در متنی که اشاره شد، نوشته است: «بیشتر منابع نزدیک به آن دوران، از جمله منابع امامیه، از دلایل طبیعی به عنوان علت درگذشت علی بن موسی صحبت کرده اند و گزارش هایی هم که به قتل وی دلالت دارند، اشاره اشاره ای مبنی بر این که مامون ممکن است در آن دست داشته باشد، نکرده اند. اما اکثر منابع امامیه از قرن چهارم هجری به بعد و به تبع آنها، منابع اهل سنت، توصیف موقعیت به قتل رسیدن علی بن موسی به دستور مامون را به رسمیت شناخته اند.» که به نظرم با قدری حک و اصلاح در ترجمه و جمله بندی باید در این بخش بیاید. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۹:۴۶ (UTC)[پاسخ]
به مرتضا، عرض ادب. ممنون از وقتی که می گذارید. انجام شد. هدفم این بود که پیشنهاد اولی که فرمودید بهتر است را اجرا کنم؛ امیدوارم درست متوجه شد باشم و خطا نکرده باشم. Shobhe ‏۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۳:۱۷ (UTC)[پاسخ]
با تشکر از شما، در خصوص پاراگراف اول مساله حل شد. فقط پاراگراف اول فصل «دلایل پذیرش» را مجددا نگاه کنید. به نظرم ایراد انشایی پیدا کرده است. در خصوص پاراگراف دوم (قتل یا درگذشت) گمان کنم هنوز کارتان باقی مانده است. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۶:۰۷ (UTC)[پاسخ]
@Kamranazad، عرض ادب. انجامیده شد. Shobhe ‏۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۸:۵۳ (UTC)[پاسخ]
جناب کامران،‌ پینگتان اشتباه شد. ببخشید....
@مرتضا،‌جناب مرتضا، عرض ادب. انجامیده شد. Shobhe ‏۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۰۸:۵۴ (UTC)[پاسخ]
من قانع نشدم جناب شبهه. لطفا مطلب را همانطور که در این دانشنامه معتبر آمده است منعکس نمایید تا شبهه جانبداری پیش نیاید. ترجمه را تقریبا به طور کامل برایتان نوشته ام. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۰:۲۲ (UTC)[پاسخ]
سلام مرتضاجان، خوب هستید؟ کمکی از من برمی‌آید؟ |کامران آزاد| ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ساعت ۱۷:۲۸ (ایران) ‏۲۲ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۲:۵۸ (UTC)[پاسخ]
سلام. حتما. چرا که نه. پاراگراف دوم از بریل را که در بالا نقل کردم می توانید کمک کنید در جای مناسب در مقاله (فصل قتل یا درگذشت) بیاید؟ ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۳ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۲۲:۴۰ (UTC)[پاسخ]
@مرتضا: شرمنده من متوجهِ پیام‌تان نشده بودم. همین متن را می‌گویید؟:
Six months later, at the end of Ṣafar 203/early September 818 (other dates are given, but the sources for them seem less reliable), whilst halting at the town Sanābād—where al-Maʾmūn's father, Hārūn al-Rashīd (r. 170–93/768–809), was buried—on the outskirts of Nūqān in the district of Ṭūs, al-Riḍā died, reportedly after a short ill-ness. Most of the early sources, including the Imāmī ones, speak of his death as being due to natural causes. Those who refer to the existence of reports indicating he was murdered do not mention anything to suggest that al-Maʾmūn might have been responsible. From the fourth/tenth century onwards, most Imāmī sources and, following them, a number of Sunnī ones have identified the circumstances of his death as murder by poisoning, at the orders of al-Maʾmūn.
-- |کامران آزاد| ۴ مهر ۱۴۰۰، ساعت ۱۹:۲۰ (ایران) ‏۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۵:۵۰ (UTC)[پاسخ]
بله کامران جان. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۷:۴۸ (UTC)[پاسخ]
@مرتضا: من متن را خواندم. هوم، تا جایی که متوجه شدم، مطلبِ مورد نظر در محتوای پانویسِ ۱۷۵ آمده است. فقط دو گزاره (اشارهٔ بیهم دائو به تاریخ‌های دیگر دربارهٔ واقعه، و محلِ درگذشت یعنی سناباد) نیامده بود که چندان مهم نیافتم، بااین‌حال محلِ درگذشت را افزودم. آیا موضوعِ دیگری در این متن از چشم پنهان مانده؟ اما یک موضوعِ دیگر هست:
ادامهٔ متن در دانشنامه:
However, Imāmīs have also had to explain why the caliph, who had designated him as his heir, should have ended up wanting him dead. Thus, we find the idea that although al-Maʾmūn had recognised him as the true Imām—or even because of this fact—he began to see him as a rival and grew to resent him. There have been, though, a few dissenting voices within Imāmism who have argued against the conspiracy and murder theories, and the debate on this has continued until recently. Among Western historians, the theory that has gained most credence is that al-Riḍā was murdered, and that al-Maʾmūn had a hand in both his and al-Faḍl's murder, since by removing them he stood a better chance of winning back the support of his ʿAbbāsid relatives. Recently, the possibility that elements at the court of al-Maʾmūn, acting without his knowledge, were responsible has received more attention. The problem with the murder theories is that they fail to explain why the earliest Imāmī sources—which refer openly to the belief, not shared by most Sunnī authors, that al-Riḍā's father, the Imām Mūsā, was murdered whilst in the custody of the caliph Hārūn al-Rashīd—make no allusion to the possibility of al-Riḍā's murder.
آیا نیاز هست این ادامه هم در متن بیاید یا نه؟ -- |کامران آزاد| ۵ مهر ۱۴۰۰، ساعت ۱۷:۵۱ (ایران) ‏۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۴:۲۱ (UTC)[پاسخ]
در همان پاراگراف دوم، در جمله دوم آمده که منابع شیعی نزدیک به واقعه اشاره به قتل نکرده اند و اگر هم اشاره به قتل داشتند، مامون را مسوول قتل قلمداد نکرده اند و از قرن چهارم هجری به بعد در منابع شیعی و به تبع آن در منابع سنی به قتل به صورت مسمومیت به دستور مامون اشاره شده است. اگر پاراگراف بعدی را هم بیاورید که نور علی نور است. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۶:۵۲ (UTC)[پاسخ]
@مرتضا: خب جملهٔ زیر الان همین را نمی‌گوید؟ یا من بد برداشت می‌کنم؟:
به گزارش بیهم دائو، بیشتر منابع نزدیک به واقعه — از جمله منابع امامیه — از دلایل طبیعی به عنوان علت درگذشت علی بن موسی یاد کرده‌اند و در گزارش‌هایی که به قتل وی دلالت دارند، اشاره‌ای مبنی بر دست داشتن مأمون در آن نکرده‌اند. اما اکثر منابع امامیه از قرن چهارم هجری به بعد و به تبع آنها، منابع اهل سنت، نظریه به قتل رسیدن علی بن موسی الرضا به دستور مأمون و بر اثر مسمومیت مطرح شد.
چشم، آن را هم می‌افزایم. -- |کامران آزاد| ۵ مهر ۱۴۰۰، ساعت ۲۰:۳۸ (ایران) ‏۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۷:۰۸ (UTC)[پاسخ]
@مرتضا پوزش که مدتی نبودم. جناب @Kamranazad امکانش هست از شما تقاضا کنم در این مورد یک راهنمایی داشته باشید که من چه کنم؟ از این بابت عرض می کنم که درگیری خارج ویکی دارم که فرصت فکر و تعقل را از من گرفته. شما دستور بفرمایید، من اجرایش کنم. ممنون از شما. Shobhe ‏۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۵:۲۴ (UTC)[پاسخ]

@مرتضا و Kamranazad: سلام. فکر می کنید مقاله بتواند تا چهارشنبه برگزیده شود؟--سید (بحث) ‏۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۱:۱۷ (UTC)[پاسخ]

امید به خدا. مشکل زیادی باقی نمانده است. همین یک مورد باقی مانده رفع شود به سرعت جمع بندی می کنم. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۶:۵۴ (UTC)[پاسخ]
موارد لازم انجام شد. اگر نظر دیگری نبود ظرف دو روز آینده جمع بندی می کنم. ٪ مرتضا (بحث) ‏۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۸:۲۹ (UTC)[پاسخ]

بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.