ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/ساکورا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ساکورا

ساکورا (ویرایشتاریخچهبحثپی‌گیری)

نامزدکننده: Roozitaa (بحث) ‏۹ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۲۲:۳۰ (UTC)[پاسخ]

نظرات Z:

  • یا برعکس در برخی از انواع نادر مانند آمانوگاوا تمامی شاخه‌های اصلی و فرعی و حتی گل آن راست به سوی بالا جهت دارند و به صورت عمودی پخش نمی‌شوندعمودی نباید افقی باشد؟
  • پیرامون میوه هیچ مطلبی ندیدم... نیاز نیست؟
  • در بخش «گل» خیلی از اطلاعات عمومی و پیرامون همهٔ گل‌ها هستند و مثلاً بند مربوط به کاسبرگ‌ها بهتر است کمی خلاصه‌تر شود.
  • این قسمت را کوتاه کردم. به علت اهمیت شناخت نقش اجزای گل در حفظ گیاه و فقدان این اطلاعات در ویکی فارسی این قسمت اطلاعات عمومی بیش از حد طولانی شده‌است. از اول قصدم این بود که بجای تصویر کنونی یک تصویر ساکورا را نقاشی کنم و یا از کتابی که نقاشی آن وجود دارد اسکن کرده و استفاده کنم و بعد روی آن توضیح بدهم ولی کمی اجرای این تصمیم از نظر فنی مشکل بود، عملی کردن آن وقت زیادی می‌برد.Roozitaa (بحث) ‏۲۵ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۶:۱۵ (UTC)[پاسخ]
  • در بخش «تیره‌شناسی» آن واژه‌های «subg.» و «sect.» (زیرسرده و بخشه) به نظر باید حذف شوند.
  • همانطور که اثرش مانده‌است این جدول را بارها و بارها تغییر داده‌ام یکی از علت‌های آن گیج شدن در اثر این بود که یک نام مشابه هم در قسمت زیر سرده وجود دارد و هم در قسمت بخشه و غیره برای اینکه دیگران هم به این مشکل دچار نشوند، عین عبارت انگلیسی را درج کردم که مشخص شود، و دیگران هم مثل من گیج نشوند.Roozitaa (بحث) ‏۲۵ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۶:۱۵ (UTC)[پاسخ]
  • در بخش «روش تکثیر»: برای تکثیر ساکورای باغی در روش پیوند نیز نخست باید ... — فکر کنم پس از ساکورای باغی باید سرخط می‌رفتید.
بخش بندی کردم.✓ Roozitaa (بحث) ‏۲۵ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۶:۱۵ (UTC)[پاسخ]
  • در مقاله پیوند قرمزی نبود و از طرفی دیدم در بخش «بیماری‌ها و آفت‌ها» به سرطان ریشه پیوند نداده‌اید، به نظرم می‌آید فقط به‌خاطر موجودنبودن مقاله به آن پیوند ندادید که اگر چنین است کار اشتباهی‌است و ویکی‌سازی باید کامل انجام شود. بودن چند پیوند قرمز در مقالهٔ برگزیده هم به نظر شخصی‌ام [و احتمالاً بقیه دوستان] چندان مهم نیست. غرض اینکه اگر جاهای دیگر هم که پیوند لازم بوده‌است و فقط به این خاطر پیوند نداده‌اید، لطفاً پیوند دهید.
  • مورد سرطان ریشه کمی پیچیده است. این بیماری به زبان فارسی گال طوقه نام دارد. سرطان ریشه ترجمه‌ای از واژهٔ 根頭がん腫病 است که در ویکی ژاپنی مقاله ندارد و با فونت معمولی رنگ سیاه نوشته می‌شود. به انگلیسی این واژه 〔Crown gall 〕 می‌شود. اشکال اینجاست که این عنوان در ویکی انگلیسی به مقالهٔ باکتری Agrobacterium tumefaciens عامل ایجاد بیماری تغییر مسیر می‌دهد. حال مشخص نیست که در فارسی هم گال طوقه باید به مقاله‌ای به نام اگروباکتریوم تومه‌فاسینس تغییر مسیر داده شود یا بصورت مجزا درست است.
  • در زیرنویس تصویر بخش «اهدای ساکورا از طرف ژاپن»: ساکورا در نیویورک. — (و نیز برای موارد مشابه) وقتی فقط عبارت است نه جمله نباید نقطه گذاشت.
  • ارتوگرول — ارطغرل است.
  • ۵ پارک در توکیو در فهرست صد پارک برگزیده ژاپن جهت هانامی قرار دارند. — یعنی چی؟ فکر کنم یک واژهٔ این ابتدای جمله کم است.
  • برخی جاها متن را پررنگ کرده‌اید در حال که باید ایتالیک و یا در گیومه باشند. مثلاً آن گل ساکورا، مرد سامورایی در بخش «ساکورا در فرهنگ ژاپن» باید در گیومه بیاید.
  • سه تصویر بخش «مصرف خوراکی ساکورا» کنار مطلب مربوطه‌شان نیستند. همان الگو را اگر بخواهید می‌توان عمودی کرد و سپس پایین‌تر آورد.
  • بخش «حوزهٔ شکوفه‌های گیلاس»: گل‌های ساکورا هر ساله بین ماه‌های مارس و آوریل شکوفا می‌شود. به علت اهمیتی که رویداد باز شدن شکوفه‌های ساکورا در فرهنگ مردم ژاپن دارد، گزارش‌های مربوط به درجهٔ باز شدن شکوفه‌ها هر روزه در اخبار به اطلاع عموم رسانده می‌شود. به این دلیل که برای برنامه‌ریزی و انجام جشن‌های محلی پیش‌بینی صحیح زمان باز شدن شکوفه‌ها دارای اهمیت است. در روز سوم مارس سازمان هواشناسی ... — نثرش بد است و بار اول که این بخش را خواندم در فکر فرو رفته بودم که درجهٔ بازشدن شکوفه‌ها که هرروز در اخبار می‌گویند چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد! بهتر است اول پیرامون اهمیتش گفته شود بعد اینکه در اخبار و هواشناسی چه می‌گویند الان جمله‌هایش قاتی‌است.
  • ✓ هانامی یک نوع فستیوال طبیعت است که سخن گوی اعلام زمان آن رسانه‌ها هستند. فرض کنید اگر توسط رسانه‌ها وضعیت بازشدن ساکورا درست اعلام نشود، چقدر وقت مردم تلف می‎شود و چون هدف از هانامی دیدن شکوفایی ساکوراست. ممکن است برای دیدن ساکورا هنگامی به محل برسند که هنوز شکفته نشده و یا و زمانش گذشته و شکوفه‌ها ریخته‌است. وقتی در بهار امسال سایت‌های گردشگری ژاپنی را می‌دیدم تمامی پارک‌های بزرگ توکیو وضعیت شکفته شدن شکوفه‌ها را با الگوهایی که در کنار نام هر پارک بود و ساکوراها در آن به شکل شکوفه بسته، یک سوم باز، نیمه باز، و کاملاً شکفته و یا پرپر نشان شده بودند که مردم درست در هنگام مناسب از پارک مورد نظرشان دیدن کنند و از حجم ترافیک و اتلاف وقت و هزینه مالی جلوگیری شود. بهر حال این قسمت را دوباره می‌نویسم.Roozitaa (بحث) ‏۲۵ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۹:۴۲ (UTC)[پاسخ]
  • جالب بود و ببخشید فکر کنم بد گفتم منظورم این بود که جملهٔ «برای برنامه‌ریزی و انجام جشن‌های محلی پیش‌بینی صحیح زمان باز شدن شکوفه‌ها دارای اهمیت است» ابتداتر بیاید بهتر می‌شود (درکل مطلب بدی نبود نمی‌دانم چرا حذفش کردید) --Z ‏۲۶ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۱:۱۵ (UTC)[پاسخ]
  • در مقاله معمولاً نباید به ویکی‌پدیاهای زبان‌های دیگر پیوند داد. البته مثلاً به پروژه‌های دیگر مثل ویکی‌واژه چرا، یعنی مثلاً در بخش «واژه‌شناسی» آن جا که به واژهٔ ساکورا اشاره می‌کنید می‌شود به سرواژهٔ wikt:fa:桜 پیوند داد و توصیه هم می‌شود (این حرکت را در اکثر مقاله‌های برگزیدهٔ ویکی انگلیسی دیده‌ام)
  • ✓ به همان پیوندهای ژاپنی توی جدول موقعیت در آرایه‌شناسی آلفا در پایین مقاله کلیک کنید تمامی پیوندهای گیاه شناسی در ویکی ژاپنی به انگلیسی پیوند خورده و به همان زبان انگلیسی آبی شده‌است. در قسمت واژه شناسی wikt:fa:桜 را اضافه کردم.Roozitaa (بحث) ‏۲۵ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۹:۴۲ (UTC)[پاسخ]
  • اگر در مقاله متن یا واژه‌ای به زبان دیگر به کار می‌برید آن را در الگوی {{زبان}} قرار دهید این متن را برچسب می‌زند و سبب می‌شود مثلاً مرورگر هنگام نمایشش فونت مناسب آن زبان را انتخاب کند. مثال: {{زبان|ja|متن ژاپنی}} (ضمناً الگوی {{به ژاپنی}} و مانند آن خودشان این کار را می‌کنند) (یکی دو مورد بود که اصلاح کردم)
  • یک موردی که خیلی جاهای مقاله رعایت نکردید این بحث است به طور خلاصه اینکه مثلاً در جدول بخش «زمان شکفتن» اول اینکه گمان نمی‌کنم اصلاً پیوند به ماه‌ها لازم باشد(؟) (کلاً دقت کنید که به ماه‌ها و سال‌ها جز در موارد معدود نباید پیوند داد -- برای توضیجات بیشتر بنگرید به لینکی که پیش‌تر گذاشتم) و اگر هم باشد وقتی یک‌بار به یک مقاله پیوند دادید دیگر نباید پیوند دهید مگر اینکه چندین خط پایین‌تر مثلاً در بخش بعدی مقاله باشد. یک مورد جزئی هم پیرامون آن جدول اینکه نشانهٔ منها/منفی «−» است و روی صفحه‌کلید هم نیست (در صفحهٔ ویرایش روبه‌روی همان «درج:»، کنار علامت ضربدر × هست)، با آن خط تیرهٔ روی صفحه‌کلید («-»، نیم‌خط یا hyphen) اشتباه نگیرید.
  • کلاً وپ:خط تیره جاهای دیگر هم رعایت نشده‌است که البته زیاد مهم نیست.
  • دربارهٔ اینکه چرا موارد مثل «۲–۵» را به «۲ تا ۵» تبدیل کردم علتش این بود که شیوهٔ نخست مشکلات چینشی دارد (چون خطمان راست‌به‌چپ است ولی ارقام را چپ‌به‌راست می‌نویسیم) و شیوهٔ دوم ارجح است.
  • در جدول بخش «انواع ساکوراهای خودرو» و اگر آن دو ستون «نام درخت ساکورا» و «نام علمی» وسط‌چین باشند شاید بهتر باشد چون یکی‌درمیانبودن ستون‌های چپ- و راست‌چین شده کمی آن را نازیبا کرده‌است.
  • ✓
پوزش بابت این همه ... --Z ‏۲۵ دسامبر ۲۰۱۱، ساعت ۰۱:۲۰ (UTC)[پاسخ]

برگزیده شد

--Z ‏۲ ژانویهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۰۶:۵۸ (UTC)[پاسخ]