ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/رویداد خانه فاطمه زهرا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رویداد خانه فاطمه زهرا[ویرایش]

برگزیده نشد

مقاله از خوبیدگی خارج شده است. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۷ ژانویهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۰:۳۵ (UTC)[پاسخ]

بحث زیر بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.

رویداد خانه فاطمه زهرا (ویرایشتاریخچهبحثپی‌گیری)

نامزدکننده: Shobhe (بحثمشارکت‌ها) ‏۲۷ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۴۲ (UTC)[پاسخ]

  • ۷۰۲ روز پیش نامزد شده‌است.


  • داشتم مقاله را می خواندم مقاله بسیار خوبیست. دو نکته به ذهنم رسید، برخی از افراد غربی و تاریخی مقاله ندارند که احتمالا چندتاییشان در انگلیسی مقاله دارند، اگر برایشان مقاله ساخته شود موضوع رساتر می شود.
بخش در فرهنگ و رسانه جای گسترش بیشتری دارد. M.Nadian (بحث) ‏۲۷ آوریل ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۳۵ (UTC)[پاسخ]
  • سلام و خداقوت. بخش پیش‌زمینه را می‌خواندم. بنظرم بیش از حد به جزئیات پرداخته شده. مثلا علت درگذشت پیغمبر اسلام.
    به نظرم این سه موضوع برای پیش‌زمینه کافیست:
  1. زندگی اجتماعی فاطمه زهرا پیش از رحلت پیغمبر اسلام و اهمیت او در جامعهٔ اسلامی‌ِ آن زمان (چه قبل از رحلت چه بعدش)
  2. سرگذشت خانواده و نزدیکان پیغمبر اسلام بعد از رحلتش
  3. خط جانشینی پیغمبر اسلام، بیعت‌ها و عدم بیعت‌ها با ابوبکر، علت/علل عدم بیعت علی بن ابی‌طالب با ابوبکر.

البته طبعا چون مقاله تاریخی‌ست اینها باید براساس سیر خط زمان مرتب شوند و هر مطلب در زمان مربوطه بیاید.
و یک مورد دیگر اینکه به نظرم در بخش پسایند بصورت خیلی کوتاه به قضایای فدک (بعنوان تنش بعدی بین خلفای راشد و خاندان پیغمبر اسلام) هم اشاره کنید. Hashter ‏۱ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۱۸ (UTC)

خلاصه سازی در حد امکان ✔Y انجام شد و پیوند دهی در حال انجام... است. Shobhe ‏۳ مه ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۵۳ (UTC)

بررسی اول کاربر مرتضا

  1. «فاطمه زهرا در این رویداد تهدید شد تا تحصن مخالفان شکسته شود.» این جمله گنگ است. فاطمه زهرا تهدید شد و به این واسطه تحصن شکست؟ یا از تهدید کردن فاطمه زهرا برای شکستن تحصن استفاده شد اما تحصن نشکست؟
  2. «اهل سنت معتقدند که عده‌ای از تقسیم غنایم در اردوکشی به یمن که توسط علی انجام شده ناراضی بودند و محمد در پاسخ به آن‌ها علی را دوست خویش معرفی کرد تا ناخشنودی آنان را فرونشاند.» در ادامه، نظر اهل تشیع را هم بنویسید.
  3. « آنان انصار را جمع کردند و به آن‌ها ابوبکر را تحمیل کردند.» هیچیک از سه منبع به صورت آنلاین در دسترس نیست. چه کلمه ای به «تحمیل کردن» ترجمه شده است؟
  4. «گروهی دیگر همچون ابوسفیان با ابوبکر به جهت موقعیت‌های اجتماعی، بیعت کردند.» به مقاله ارتباطی ندارد.
  5. شرح واقعه را بخش بندی کنید (از عنوان زیربخش استفاده کنید.)
  6. به نظرم رویداد فقط باید دو بار روایت شود؛ یکی به روایت اهل سنت و یکی به روایت شیعه. اختلافاتی که در منابع این دو هست باید در همان قسمت از شرح ماوقع بیان شود و داستان از ابتدا تعریف نشود. چند مورد از این نمونه ها عبارتند از:
    1. «لارا وسیا وگلییری در دانشنامه اسلام، منابع اولیه در مورد این واقعه را بررسی می‌کند و می‌نویسد که به نوشته یعقوبی در تاریخش، ابوبکر و عمر بن خطاب بعد از انتخاب شدن ابوبکر به عنوان خلیفه، به همراهی تعدادی راهی خانه علی که در آنجا تعدادی از انصار و طرفداران علی در آن جمع شده بودند می‌شوند.» این معنی در ابتدای پاراگراف آمده است. با این تفاوت که در روایت ابتدای پاراگراف نوشته عمر آمد، اینجا گفته ابوبکر و عمر آمدند. به نظرم با جمله ای نظیر این که «فلانی ابوبکر را هم در زمره افراد مراجعه کننده به منزل فاطمه آورده است» می توانید این جمله را از اینجا حذف کنید.
    2. «در کتاب الامامة و سیاسة این واقعه با جزئیات جدی‌تری نقل شده‌است. ابوبکر از کسانی که از بیعت با او سر برتافته و در خانه علی گردآمده بودند، سراغ گرفت، عمر را به دنبال آنان فرستاد، و او به در خانه علی آمد.» این هم مربوط به همان اول است.
    3. «در این موقع عمر هیزم طلبید و تهدید کرد که خانه را به آتش می‌کشد.» در مورد آتش زدن هم چند خط قبل تر توضیح داده اید. تفاوت روایت را همانجا منعکس کنید.
  7. «علی توسط عمر خلع سلاح شد» این جمله را با فعل معلوم بازنویسی کنید.
  8. «ابوبکر ترجیح داد که از ورود منصرف شود.»---> ابوبکر از ورود منصرف شد.
  9. در بخش «شرح ماوقع»، گزارش های منابع را نوشته اید و در بخش «جزئیات»، تحلیل های امروزی افراد صاحب نظر را در مورد چگونگی روی دادن ماجرا آورده اید. این رویکرد خوبی است و کاملا با آن موافقم. اما به نظرم کمی ناقص مانده است. اول این که عنوان باید متناسبتر شود؛ مثلا «نگاه تحلیلی به رویداد». دوم این که دیگر در این بخش باید لحن روایی را کنار بگذارید و نظر مرتضی عاملی را توضیح دهید. اگر افراد صاحبنظر دیگری نیز چنین نگاه تحلیلی به ماوقع داشته باشند خوب است نظر آنان را هم در پاراگراف (یا پاراگرافهای) مجزایی بیاورید. سوم این که به نظرم بهتر است در جای دیگری تعبیه شود. یعنی یک دور ماجرا را فقط روایت کنید و سپس بخش تحلیل آغاز شود. اجازه دهید خوانش تمام شود تا پیشنهادم را برای محل این بخش عرض کنم.
  10. تیتر «مصائب بعدی» جانبدارانه به نظر می رسد.

فعلا تا اینجا. ٪ مرتضا (بحث) ‏۱۷ سپتامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۶:۴۲ (UTC)[پاسخ]

موارد بررسي اول کاربر مرتضا

  1. ✔Y انجام شد
  2. ✔Y انجام شد
  3. من برخي از بخش‌هاي پيش زمينه را از مقالات برگزيده ديگري چون محمد و علي بن ابي‌طالب برداشته‌ام. اين نيز از آنهاست. با اين وجود الان به يکي از آن منابع رفتم و به اين متن رسيدم که احتمالا از مجموع اين پاراگراف برداشت شده‌است: «They tried to head off the Khazraj, and in the course of an all-night debate the idea of a succession was born. Abu Bakr, one of Muhammad's closest associates and his father-in-law, was elected as Caliph. He was a successor to the Prophet, but was not himself a prophet. He was rather to be a shaykh or chief, who led the collectivity, arbitrated disputes, and followed the precedents set by Muhammad. Selected by a minority with no special competence, Abu Bakr had his nomination ratified the following day by the community as a whole.»
    خب به نظرم «تحمیل شدن» برداشت صوابی نیست. با توجه به فعل «elected»، اینجا از «انتخاب شد» باید استفاده شود. ٪ مرتضا (بحث) ‏۶ اکتبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۱۵ (UTC)[پاسخ]
    ✔Y انجام شد
  4. ✔Y انجام شد
  5. در حال انجام... با توجه به توضيحات بند آخر، باز چنين صلاح مي‌دانيد؟
  6. ✔Y انجام شد، یک دور بازنگری کردم. موارد را بر اساس ترتیب اتفاق کنار هم گذاشتم و متن را ویراستاری کردم. امیدوارم روایت شسته و رفته ای باشد. بر اساس شیعه و سنی تقسیمش نکردم؛ چون احساس می‌کنم تفکیکش کار سختی است؛ مثلا نظرات شرق‌شناسان را نمی‌توان درست در جایش گذاشت، یا حتی نویسنده امامه و السیاسه، معلوم نیست شیعه بوده یا سنی. در هر صورت؛ دو روایت کردم؛ یکی آنکه عموم منابع گزارش می‌کنند. دیگری آنکه جزئیات بیشتری دارد و در کتاب سلیم بن قیس آمده است. وارد کردن ماجرای قیس به روایت، شاید کمی خوانش روایت را سخت کند. باز تا صلاح چه باشد.
  7. ✔Y انجام شد
  8. ✔Y انجام شد
  9. ✔Y انجام شد، منتظر نظرات شما هستم.
  10. ✔Y انجام شد اين موارد بخش بندي نيستند؛ فقط براي دسته بندي پاراگراف‌ها آمده‌اند. يک مقداري کار پيش برود، حذفشان خواهم کرد. اگر دستور بدهيد، همين الان.

مخالف مقاله به خاطر مشکلات فراوان در حال بازبینی خوبیدگی است و در این شرایط اصلا نباید سمت برگزیدگی برود. اول بگذارید بازبینی انجام شود. بعد :)امیرΣυζήτηση ‏۲۷ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۲۲:۰۷ (UTC)[پاسخ]

در شرایطی که بازبینی خوبیدگی در جریان باشد، این فرایند اینجا متوقف می شود.--سید (بحث) ‏۳۰ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۰۷:۴۲ (UTC)[پاسخ]
مقاله از خوبیدگی خارج شده‌است. این نظرخواهی دیگر موضوعیتی ندارد :)امیرΣυζήτηση ‏۱۶ ژانویهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۱۹ (UTC)[پاسخ]

بحث بسته شده است. لطفاً آن را تغییر ندهید. ادامهٔ دیدگاه‌ها باید در صفحهٔ بحث مناسب ثبت شوند. نباید ویرایش دیگری در این ریسه انجام شود.