راهنما:ابزار/کمک‌مترجم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویکی‌پدیا:کمک‌مترجم)

ابزار کمک‌مترجم برای کمک به کاربرانی که قصد ترجمهٔ یک صفحه (مقاله، رده، الگو) از ویکی‌پدیای انگلیسی به فارسی را دارند، ساخته‌شده است. توسط این ابزار، به کمک میان‌ویکی‌های فارسیِ لینک‌های موجود در مقالات انگلیسی، لینک‌های انگلیسی موجود در صفحات (مقالات، الگوها، رده‌ها) به فارسی ترجمه می‌شود و به مترجم کمک می‌کند تا آن صفحه را سریع‌تر ترجمه کند. این ابزار در ویکی‌پدیای انگلیسی برای کاربر فعال می‌شود و کاربر باید یک حساب کاربری فعال در ویکی‌پدیای انگلیسی داشته باشد.

روش فعال‌سازی[ویرایش]

فعال‌سازی در ویکی‌پدیای فارسی[ویرایش]

برای ترجمهٔ مقالاتِ ویکی‌پدیای فارسی به زبان‌های دیگر، می‌توانید این ابزار را در ویکی‌پدیای فارسی فعال کنید. برای فعال‌سازی به بخشِ ترجیحات من/ابزارها/پشتیبانی از زبان‌ها بروید و ابزارِ کمک‌مترجم را فعال کنید.

فعال‌سازی در ویکی‌پدیای انگلیسی[ویرایش]

نصب خودکار توسط نصب ابزار «به ویکی‌فا»[ویرایش]

برای نصب ابزار کمک‌مترجم، می‌توانید از شیوهٔ نصب خودکار ابزار راهنما:ابزار/به ویکی‌فا استفاده کنید تا ابزار کمک‌مترجم به همراه «به‌ویکی‌فا» فعال شود.

نصب دستی[ویرایش]

  1. برای فعال‌سازی، بر روی پیوندِ روبه‌رو کلیک کنید: (en:Special:Mypage/common.js)
  2. در ویکی‌انگلیسی و در صفحه‌ای که باز شده، بر روی دکمهٔ Create کلیک کنید تا صفحهٔ موردنظر را در ویکی‌انگلیسی ایجاد نمایید.
  3. اکنون عبارتِ موجود در مستطیلِ زیر را به همین صورت که می‌بینید در آن صفحه کپی کنید و سپس دکمهٔ Save page را بزنید تا اطلاعات ذخیره شود.
importScript("User:Ebraminio/ArticleTranslator.js");
در این مرحله، ابزارِ کمک‌مترجم در ویکی‌انگلیسی برایتان نصب شده‌است. برای استفاده از آن، ابتدا دکمه‌های CTRl+SHIFT+R را با هم بفشارید تا کاشهٔ مرورگرتان خالی شود؛ سپس مقاله‌ای را در ویکی‌انگلیسی باز کنید. در بالای صفحه، لینکی با نامِ Translate را خواهید دید. با کلیک بر روی آن، ابزار شروع به ترجمهٔ پیوندها می‌کند.

ترجمهٔ رده‌ها[ویرایش]

برای ترجمهٔ رده‌ها باید به بخشِ ویرایشِ آن مقاله بروید و سپس بر روی لینکِ Translate کلیک کنید تا ترجمهٔ رده‌های موجود انجام شود. توجه داشته باشید که ابزار فقط رده‌ها و لینک‌هایی را که برابرِ فارسی داشته باشند ترجمه خواهد کرد.

فعال‌سازی در ویکی‌پدیای دیگر زبان‌ها (دیگر ویکی‌ها)[ویرایش]

mw.loader.load("//en.wikipedia.org/w/index.php?title=User:Ebraminio/ArticleTranslator.js&action=raw&ctype=text/javascript");

در صورتی که برای زبان‌های دیگر (ویکی‌های دیگر) قصد استفاده از این ابزار را دارید، فقط کد بالا را در صفحهٔ common.js کاربریِ خودتان در آن ویکی کپی کنید؛ بقیهٔ مراحلِ آن، مشابهِ ویکی‌انگلیسی است.

روش کار با ابزار کمک‌مترجم[ویرایش]

زمانی که ابزار را فعال کردید (در ویکی‌پدیای انگلیسی)، بعد از زدن دکمهٔ CTRl+SHIFT+R یا خالی کردن کاشهٔ مرورگر، عبارت (translate links to fa!) در بالا، کنار عنوان مقاله فعال می‌شود که دو امکان به شما می‌دهد:

  1. در حالت عادی اگر روی آن کلیک کنید.
    پیوندها را در صورتی که در ویکی‌فارسی باشند ترجمه می‌کند. کاربردِ این روش این است که مثلاً یک مقاله را بر اساس پیوندهایش ترجمه کنید. در این روش، fa:[[]] در جلوی پیوند می‌آید و برای راحتیِ کار، نام انگلیسی حذف نمی‌شود. این ابزار تغییری در محتوای مقاله در ویکی‌انگلیسی نمی‌دهد و فقط نحوهٔ نمایش را به صورت موقت تغییر می‌دهد.
  2. در حالت ویرایش، اگر از این ابزار استفاده شود.
    در بخش بالای پنجرهٔ ویرایش در کادر رنگی ترجمه مشخص می‌شود که fa:[[]] ندارد و خودِ عبارت انگلیسی هم نیست؛ کاربرد این حالت برای ترجمه و انتقال الگوهای ناوبری کاربرد دارد.

با این ابزار به‌سرعت می‌توانید مقالات و الگوها و رده‌های موجود در ویکی‌پدیای انگلیسی را به ویکی‌پدیای فارسی انتقال دهید.

نکته: این ابزار فقط زمانی که login باشید کار می‌کند.

تصویر

پرونده:Fa-translator-ebraminio-3.png پرونده:Fa-translator-ebraminio-2.png پرونده:Fa-translator-ebraminio-1.png برای اطلاعات بیشتر به قهوه‌خانه ۱۱۳ مراجعه کنید.

کاربردها[ویرایش]

به کمک این ابزار می‌توان مقاله‌ها، فهرست‌ها، الگوهای ناوبری، رده‌ها و… را ترجمه کرد و با کپی (از ویکی‌انگلیسی) و پِیست (در ویکی‌فارسی) و مقداری ویرایش، به ویکی‌فا انتقال داد.

چند ترفند
  1. ترجمهٔ رده‌ها: اگر در ویکی‌انگلیسی در حالت ویرایش، به بخش پایینِ هر مقاله بروید (بخشی که رده‌ها در آن هست) و دکمهٔ (translate links to fa!) را بزنید، رده‌ها -در صورتی که موجود باشند- ترجمه می‌شود و به‌راحتی می‌توانید آنها را از بخش طوسی‌رنگ کپی کنید و به مقالهٔ فارسی بیفزایید. دلیل این که ذکر شد «بخش پایینِ مقاله را ویرایش کنید»، این است که نیاز نباشد برای تعدادی رده کل صفحه را با این ابزار ترجمه کنید (صرفه‌جویی در وقت و مصرف اینترنت)، وگرنه در حالتی هم که کل صفحه در حالت ویرایش باشد می‌توان رده‌ها و دیگر پیوندها را هم ترجمه کرد.
  2. ساخت رده: برای ساخت ردهٔ موردنظر،
    1. به ویکی‌انگلیسی بروید > ویرایش > کلیک بر روی (translate links to fa!) > نام میان‌ویکی فارسی را ترجمه کنید و بنویسید > بخش طوسی‌رنگ را کپی کنید > دکمهٔ «ذخیره» را بزنید (در ویکی‌پدیای انگلیسی) > به کمک میان‌ویکی به ویکی‌فا بیایید و رده موردنظر را پِیست کنید! با این روش، هم میان‌ویکی و هم ردهٔ مادر به‌طور هم‌زمان انتقال می‌یابند.
  3. افزودن مقاله به رده: فرض کنید که یک رده در نظر دارید که می‌خواهید به مقالات فارسی موردنظر نسبت دهید. به ردهٔ معادل انگلیسی بروید و در حالت نمایش (نه ویرایش)، بر روی (translate links to fa!) کلیک کنید. همهٔ مقالاتی را که در ویکی‌فا هست و می‌تواند در آن رده باشد ترجمه می‌کند. آنگاه روی نامشان کلیک و از طریق میان‌ویکی به ویکی‌فا و رده را اضافه کنید.

نکتهٔ مهم: در صورتی که نام کاربری شما در ویکی‌پدیای انگلیسی از قبل اشغال شده یا متفاوت است، باید کدِ داده‌شده در بخش فعال‌سازی را در همان حساب کاربری‌ای که در ویکی‌پدیای انگلیسی با آن وارد می‌شوید، کپی کنید.

فهرست پیوندهای ناموجود بر پایهٔ میان‌ویکی[ویرایش]

دکمهٔ + (در کنار عبارت دکمهٔ ترجمه یا translation است)، فهرستی از پیوندهایی را که در ویکی مقصد ناموجود است، بر پایهٔ میان‌ویکی تهیه می‌کند. کار این دکمه این است که وقتی شما در ویکی‌ای دیگر، مثلاً انگلیسی هستید، با زدن این دکمه، برای شما فهرستی از مقالات ناموجود در ویکی مقصد (مثلاً ویکی‌فا) را نمایش می‌دهد. این فهرست بر پایهٔ تعداد میان‌ویکی مرتب می‌شود.

کاربرد

به‌عنوان مثال، در مقالهٔ en:Open-source software قصد دارید آن پیوندهایی را که در ویکی‌فا نیستند ولی مهم هستند (از نظر تعداد میان‌ویکی)، برای شما فهرست کند تا در آینده مقالاتش را بسازید؛ با این ابزار اکنون مقدور است.

فهرست پیوندهای ناموجود بر پایهٔ تعداد پیوند در ویکی مبدأ[ویرایش]

در نسخهٔ جدیدِ ابزار، علاوه بر مشخص کردنِ تعداد میان‌ویکی‌ها برای پیوندهای ناموجود، تعدادِ پیوند به آن مقالات در ویکی مبدأ (مثلاً ویکی‌انگلیسی) نیز نمایش داده می‌شود. کاربرد این عدد در این است که می‌توان متوجه شد آن پیوند به چه میزان اهمیت دارد و در چند مقالهٔ دیگر به کار برده شده‌است؛ کاری شبیه ویژه:پیوند به این صفحه را انجام می‌دهد و تعدادِ آن پیوندها را می‌شمارد.

مثال

مثلاً در مقالهٔ Iran، با زدن دکمهٔ + جدولِ زیر ایجاد می‌شود که نشان‌دهندهٔ میزان اهمیت هریک از پیوندها است. مثلاً از نظر اهمیت برای ساختِ en:Nationalize در اولویت بیشتری نسبت به en:Mamluks قرار دارد یا en:Planned economy در اولویت بیشتری نسبت به en:Salt lake برای ساخت قرار دارد.

Mamluks 50 290
Nationalize 43 500+
Subtropical 43 275
Free market 40 500+
State religion 37 500+
Salt lake 36 16
Planned economy 35 256

نکته: تعداد پیوندهایی که عددشان دارای +۵۰۰ است نشان‌دهندهٔ این هستند که آن پیوند بیش از ۵۰۰ پیوند دارد و به علت محدودیت، ابزار نمی‌تواند تعدادهای بیش از ۵۰۰ را به صورت دقیق مشخص کند.

شخصی‌سازی[ویرایش]

نسخهٔ انگلیسی[ویرایش]

کد زیر را در en:Special:Mypage/common.js (برای ویکی‌پدیای انگلیسی) کپی کنید.

mw.loader.load("//en.wikipedia.org/w/index.php?title=User:Ebrahim/ArticleTranslator.js&action=raw&ctype=text/javascript");