ویکی‌پدیا:پیگیران صفحه بحث

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ویکی‌پلنگ
محدودهٔ زمانی: اواخر نوپدین (۲۰۰۱-امروز)
یک پیگیر صفحه بحث، مخفی‌شده در بین شاخ و برگ صفحه بحث یک مدیر.
رده‌بندی علمی edit
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: گوشت‌خوارسانان
زیرراسته: گربه‌سانیان
تیره: گربه‌ایان
سرده: Panthera
گونه: P. ویکی‌استاکوستاکوس
نام دوبخشی
Panthera ویکی‌استاکوستاکوس
GrollTech، ۲۰۱۲

پراکندگی شناخته‌شده، با رنگ سفید

پیگیر صفحه بحث که با نام‌های ویکی‌پلنگ یا نگهبان صفحه بحث هم شناخته می‌شود، موجودی است که معمولاً نگاهی به صفحه‌های بحث یک یا چند کاربر می‌اندازد (معمولاً از راه پیگیری صفحه) و به کاربران پاسخ می‌دهد یا در ریسه‌هایی پیام می‌گذارد که مستقیماً در آن‌ها مورد بحث واقع نبوده‌است.

پیگیران صفحه بحث، اغلب نظرات بسیار سازنده‌ای می‌نویسند و نباید با ویکی‌شکارچی‌ها اشتباه گرفته شوند. از طرف دیگر، نباید آنان را افرادی بیکار دانست. بهترین راه برخورد با پیگیران، برخورد مؤدبانه و حتی همراه با مهربانی است، اما در عین حال، باید مواظب آنان بود تا به ویکی‌هلاکی دچار نشوند. اگر نیاز باشد و اعتیاد به اینترنت در آنان مشاهده شود، می‌توانید برایشان ویکی‌وصله تهیه کنید تا اعتیادشان را ترک کنند.

هدف‌های موردعلاقه پیگیران صفحه بحث، شامل صفحه بحث مدیران، دیوان‌سالاران، بازرسان کاربر یا کاربران بسیارفعال هستند. در مواردی، حتی مشاهده شده که پیگیران صفحه بحث، صفحه بحث یکدیگر را پیگیری می‌کنند! بر خلاف باور مشهور، همه پیگیران صفحه بحث، بدذات نیستند – بیش از بدذات بودن، آنان با مشارکت‌های مثبت و توصیه‌های کاربردی، به کاربران کمک می‌کنند، مخصوصاً در مواردی که پس از گذشت مدتی، کاربر پاسخی دریافت نکند. پیگیران صفحه بحث همچنین به انجام زیباسازی‌های جزئی در صفحه‌هایی که پیگیری می‌کنند، شناخته‌شده‌اند؛ مثلاً آنان بایگانی‌های متنی را تبدیل به جعبه بایگانی می‌کنند.

چگونه آنان را بشناسیم[ویرایش]

پیگیران صفحه بحث معروف، گاهی دوست دارند تا این کارشان را در صفحه بحث خودشان بنویسند:

مراقب باشید! این کاربر یک پیگیر صفحه بحث شناخته‌شده است.
برای این جعبه، از {{کاربر ویکی‌پلنگ}} استفاده کنید.

ویکی‌نویس‌هایی که صفحه‌های بحثشان معمولاً توسط پیگیران رصد می‌شود، اغلب از این کار ناراحت نمی‌شوند و گاهی با قرار دادن الگویی مثل الگوی زیر، به پیگیران خوش‌آمد می‌گویند:

مراقب باشید! این صفحه بحث توسط پیگیران صفحه بحث پیگیری می‌شود.
برای این جعبه، از {{بحث ویکی‌پلنگ}} استفاده کنید.

{{بنر ویکی‌پلنگ}} هم برای این هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد و به پیگیران اعلام می‌کند که حضورشان از طرف کاربر، مورد قدردانی و تأیید است.

همچنین، پیگیران می‌توانند با استفاده از {{tpw}} در ابتدای پاسخشان در صفحه بحث دیگران، بقیه را از نوشته‌شدن پاسخ توسط یک پیگیر با خبر کنند.

جستارهای وابسته[ویرایش]